E-shopů poprvé ubývá, trh přesto prolomí hranici sta miliard korun

19. 9. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Poprvé v historii tuzemského internetového nakupování se mírně snížil počet internetových obchodů. Loni jejich počet klesl o procento na 36 800 firem. Vyplývá to z nových dat největšího cenového srovnávače Heureka.cz. Na konferenci ShopCamp čísla prezentoval generální ředitel Heureky Tomáš Braverman.

„Neznamená to, že nevznikají nové e-shopy, ale počet zkrachovalých je větší,“ uvedl šéf Heureky. V počtu internetových obchodů je na tom přitom Česko podobně jako Velká Británie. Tedy stát, který má šestkrát více obyvatel než Česká republika. V Polsku, které je z hlediska počtu lidí čtyřikrát větší, není ani polovina z počtu e-shopů v tuzemsku.

Byznys s internetovým prodejem se čím dál víc soustředí do rukou velkých obchodníků. Prvních pět podle údajů Heureky aktuálně ovládá třetinu trhu. První tisícovka má druhou třetinu.

Stav internetového obchodování v ČR

Rok Počet e-shopů Podíl e-commerce na retailu (bez jídla)
2012 34 000 9,8 %
2013 37 000 10,6 %
2014 37 200 12,4 %
2015 36 800 13,4 %
2016 - 14,9 %

Pramen: Heureka.cz

Podíl on-line obchodování na celkovém retailu zároveň stále roste. Bez potravin se už letos dostal na patnáct procent. Před čtyřmi lety dělal internet sotva desetinu trhu. V tržbách má letos trh nakročeno vůbec poprvé k překonání sto miliardové hranice.

Jedním z výrazných trendů poslední doby na internetu je prodej potravin. Prodejce láká ukousnout si i jen malý dílek z pěti set miliard korun, které se ročně v Česku za potraviny utrží. Přesto se e-shopy tomuto segmentu dlouho kvůli náročné logistice vyhýbaly. I velcí hráči připouští, že tento byznys není jednoduchý.

„Celorepublikově trh reaguje pomaleji, než se předpokládalo. Výrazný meziroční nárůst tak vykazuje především Praha a bezprostřední okolí. Domácnosti v regionech s pokrytím některé ze služeb zatím rozvoz potravin zařadili do svých návyků jako důležitou alternativu, ale na hlavní průlom se ještě čeká,“ říká šéf obchodu Kolonial.cz Petr Vyhnálek. Byznys s potravinami on-line je podle něj během na dlouhou trať a obchodu nesmí dojít dech hned na začátku.

Převzato z deníku E15, autor: Daniel Novák

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek