EET již prošlo přes padesát milionů účtenek, nastaly jen menší problémy

22. 12. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Provozovatelé systémů pro elektronické pokladny evidující tržby požadují, aby Finanční správa lépe informovala o plánovaných odstávkách systému. U restaurací s pomalým internetovým připojením se objevily chyby, jedna platba se v systému zaznamenala vícekrát.

Ostrému startu elektronické evidence tržeb (EET) předcházely obavy podnikatelů z toho, že se bude opakovat situace ze zavádění elektronického registru automobilů, který po svém startu v roce 2012 opakovaně kolaboval. Na úřadech se tehdy tvořily dlouhé fronty neobsloužených klientů, systém několik dní nefungoval vůbec, řadu týdnů pak s potížemi.

U EET se nic podobného neopakovalo. Výpadek nastal zatím jen v úterý 13. prosince 2016. „Po ukončení plánované instalace úprav příjmové části EET se projevila na jednom z datových center chyba, v jejímž důsledku systém odmítal přijmout část tržeb, přibližně polovinu účtenek. Chyba se projevovala mezi 7:40 a 8:15, tedy zhruba 35 minut. Od 8:15 již příjem datových zpráv běžel opět plynule. Opakované pozdější zaslání odmítnutých zpráv procházelo bez problémů,“ popsala průběh závady mluvčí Finanční správy Petra Petlachová.

Podle jejích slov by si měly pokladny s podobným výpadkem poradit. „Co se týče tržeb zaevidovaných během nedostupnosti, drtivá většina pokladních zařízení disponuje takzvaným off-line režimem, který ukládá informace o tržbách realizovaných v průběhu nedostupnosti služby do paměti a následně po obnovení spojení je automaticky odešle na servery Finanční správy,“ dodává Petra Petlachová.

Zvládnout situaci by měly i jednodušší pokladny. „Pokud tato funkce není na pokladním zařízení automatizována, měl by podnikatel sám aktivovat funkci odeslání těchto tržeb, a to do 48 hodin od doby, kdy byla tržba evidována,“ doplnila Petra Petlachová.

Dodavatelé pokladních systémů potvrzují, že evidence zatím probíhá bez větších problémů. „Kromě krátkého mediálně známého výpadku z úterního rána 13. prosince neregistrujeme žádné vážnější problémy se systémem EET,“ konstazuje Hynek Pášma, provozovatele pokladního systému Markeeta.

Podrobnosti čtěte ve speciálu EET – elektronická evidence tržeb na BusinessInfo.cz.

Problémy s připojením

Podobně hodnotí dosavadní provoz další provozovatelé. „V Dotykačce jsme zatím nezaznamenali žádné problémy, odezva systému Finanční správy je okamžitá a pokladní systém tiskne účtenky opatřené kódy bez prodlení,“ uvádí Michal Wantulok, manažer komunikace společnosti Dotykačka.

„Ze strany Finanční správy zatím v pořádku, neregistrujeme žádné zásadnější problémy. Jediné, co můžeme Finanční správě vytknout je zatím nedostatečné informování o plánovaných odstávkách,“ podotýká Jan Adámek, šéf marketingu společnosti Storyous.

U pokladen, které mají pomalé připojení k internetu, se objevily také potíže s vícenásobnou registrací jedné platby v systému. Byly způsobeny tím, že obsluha, která vygenerovala účtenku, po určité chvíli bez odpovědi systému odeslala účtenku znovu. Stejná platba tak byla systémem zaevidována pod různými čísly a v různých časech. Někteří dodavatelé pokladních systémů proto upravili software a doporučili zákazníkům, aby si stáhli do pokladny aktualizace. S problémem se zatím setkaly stovky podnikatelů.  

Objem dat je minimální

České evidenční pokladny komunikují se servery Finanční správy prostřednictvím standardního HTTPS protokolu webové služby. Každá zpráva je zhruba 4 až 5 kB velká a podobně velká je i odpověď. „Tím, že se posílají jen sumární data, je velikost stejná nezávisle na počtu položek na účtu nebo sumě účtu. O něco menší je u neplátců DPH, kde se nemusí posílat sumy za různé sazby DPH, ale tento rozdíl není podstatný,“ upozorňuje Václav Synáček, technický ředitel Storyous.

„Jinými slovy jsou datové nároky opravdu malé - 100 účtenek vygeneruje 0,5MB upload a 0,5MB download, což je pořád o dost méně než třeba titulní stránka jakéhokoliv zpravodajského serveru,“ porovnává Václav Synáček. Restaurace tedy musí být online a připojení musí mít rozumně rychlou odezvu, ale datová propustnost stačí velmi malá.

4000 účtenek za sekundu

Ministerstvo financí deklaruje, že budoucí produkční EET server bude schopen zpracovat nárazově až 4000 účtenek za sekundu. „Dle zkušeností s našimi zákazníky by tato kapacita měla být zhruba padesátinásobná proti požadavkům všech podniků z první vlny. Pro srovnání – v největší obědové nebo večerní špičce vygeneruje zhruba 500 gastro podniků, které používají náš systém Storyous, dohromady zhruba jednu účtenku za sekundu,“ doplňuje Václav Synáček.

Systém EET od svého spuštění 1. prosince do 20. prosince zatím zaevidoval 52 milionů a 870 tisíc účtenek. Je v něm evidováno 41 970 podnikatelů, kterým bylo přiděleno 54 087 autentizačních údajů a vydáno 68 396 certifikátů.  

Nahlášených snah o podvody je zatím ve srovnání s těmito čísly minimum, zatím bylo na Finanční správu oznámeno 1543 případů nevydané účtenky. “To představuje zcela marginální počet. Vyjádřeno v procentech je to 0,003 procenta,” vypočítává Petra Petlachová.

“Poctiví podnikatelé se v této souvislosti rozhodně nemají čeho obávat. Hlášení o nevydané účtence se nemůže stát nástrojem konkurenčního boje. Oznámení budeme shromažďovat, analyzovat, a pouze v případě, že je vyhodnotíme jako oprávněné, budeme zahajovat příslušná řízení,” doplnila Petlachová.

Zavedení EET se přitom projevuje i v oblastech, které s oborem restaurací a hotelů nesouvisí. V autobazarech se tak v posledních týdnech roku výrazně zvýšila poptávka po vozech s odpočtem DPH. „Po zavedení EET stoupla nutnost navýšit ještě do konce roku náklady, které by si podnikatelé mohli odepsat při ročním zúčtování daní. Za poslední dva týdny se nám výrazně navýšil zájem o automobily s odpočtem DPH, a to nejen v porovnání s předešlými měsíci, ale i ve srovnání se stejným obdobím loňského roku,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. Podle ní je denní nárůst přibližně 42 procent.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek