Ekologizace v norské dopravě a úspěch značky Škoda v Norsku v roce 2017

20. 12. 2017 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - Ekologizace v norské dopravě a úspěch značky Škoda v Norsku v roce 2017 Statistiky prodeje automobilů v Norsku za rok 2017 potvrdily, že nastoupený trend ekologizace v dopravě progresívně postupuje: rekordní byl podíl prodaných elektromobilů a aut na hybridní pohon. Souvisí to i s tím, že v metropolitní oblasti došlo na podzim 2017 k dalšímu zvýšení mýtného, které specificky znevýhodňuje auta na naftu.

Naopak Kontrolní úřad EHP v polovině prosince 2017 potvrdil platnost norské výjimky na prodej elektromobilů bez DPH až do roku 2020, kdy výjimku znovu posoudí.

V segmentu osobních aut zůstávají v triu nejžádanějších Volkswagen, Toyota a BMW. V konkurenci 43 výrobců si značka Škoda v žebříčku prodejnosti v Norsku zachovává 6. místo, stejně jako v r. 2016, a udržela si tržní podíl 5,8 %.

Za období do 17. 12. bylo v Norsku prodáno 8 651 vozů Škoda. Škodovce se dokonce podařilo jako jediné automobilce, která navíc dosud nemá v portfoliu žádný bezemisní model, zvýšit odbyt vozů s naftovým motorem až na 39,2 % všech letos v Norsku prodaných škodovek. Na kontinuální růst odbytu vozů Škoda reagoval výhradní dovozce značky do Norska, firma Møller Bil, otevřením několika nových autosalonů v průběhu roku 2017.

Za období od ledna do poloviny prosince bylo v Norsku zaregistrováno celkem 150.014 nových motorových vozidel. V segmentu osobních aut bylo zaregistrováno 37,1 tis. aut na benzín, 34,9 tis. aut na naftu (meziročně o pětinu méně) a 53,0 tis. elektromobilů a aut na hybridní pohon; do provozu bylo uvedeno i 43 osobních vozů poháněných vodíkem. Skokanem roku se v Norsku stala automobilka Tesla, která prodala 7 351 aut (meziročně růst o 139 %), především nový model X.

V segmentu nákladních vozů (celkový prodej 6 096 ks, meziročně +6,0 %) tradičně dominují značky Volvo, Scania a Mercedes-Benz, u autobusů (1145 ks, meziročně -14,4 %) vede značka Mercedes-Benz. V segmentu užitkových aut vede ještě dlouhá cesta k bezemisním výkonům: plných 95,7 % všech prodaných vozů mělo naftový motor. Ruter, organizátor hromadné dopravy v Oslo a metropolitní oblasti, v listopadu 2017 oznámil nákup prvních dvou autobusů na baterie od čínského výrobce BYD. Zařadí se do flotily autobusů MHD provozovaných společností Nobina. Plán do r. 2025 počítá s pořízením celkem 1100 bezemisních autobusů na baterie.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Oslu (Norsko). Autor: Josef Smyček, zástupce velvyslance.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek