Elektronické podání podnikatele

15. 1. 2009 | Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO)

Od 1. října 2008 může podnikatelská veřejnost učinit podání vůči Živnostenskému úřadu elektronicky, prostřednictvím tzv. elektronického podání (EPO). EPO lze vytvořit pomocí Aplikace JRF, která je určena podnikatelům nebo jiným osobám oprávněným k úkonům vůči živnostenskému úřadu a slouží pro vyplnění a on-line odeslání EPO na živnostenský úřad včetně možnosti tisku tohoto vyplněného podání.

V aplikaci JRF lze zpracovat ohlášení živnosti, žádost o koncesi, oznámení změn údajů, provozoven, přerušení provozování živnosti, pokračování v provozování živnosti a žádost o zrušení živnostenského oprávnění, a to v rozsahu jednotného registračního formuláře (JRF). Vyplněné EPO je aplikací JRF odesláno přímo na elektronickou podatelnu Živnostenského rejstříku.

Prostřednictvím aplikace JRF lze učinit i podání vůči finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení, úřadu práce a zdravotní pojišťovně (s využitím Centrálního registračního místa).

Aplikace JRF je podnikatelské veřejnosti k dispozici zdarma ke stažení na stránkách www.rzp.cz, kde lze nalézt i další informace, jako návod k instalaci a používání aplikace JRF.

Po stažení a úspěšném nainstalování aplikace JRF na svém počítači může podávající vytvořit EPO, toto rovněž pomocí aplikace JRF podepsat uznávaným elektronickým podpisem (§ 11 zákona č. 227/2000 Sb., zákona o elektronickém podpisu) a odeslat podle pokynů aplikace na elektronickou podatelnu ŽR. Při odesílání podání je zároveň podatelem určeno, který živnostenský úřad má elektronické podání vyřídit.

Lze použít kvalifikované certifikáty těchto akreditovaných certifikačních autorit (řazeno abecedně):

  • Česká pošta, s. p.,
  • eIdentity a. s.,
  • První certifikační autorita, a. s.

Příslušný živnostenský úřad, který bude označen pro zpracování tohoto EPO, odpovídajícím způsobem podání zpracuje v IS Registru živnostenského podnikání a pokud to bude možné i elektronicky vyřídí.

Zavedení nové služby dává podnikatelům novou možnost komunikace s úřadem bez nutnosti přímého kontaktu s úředníkem, nutností je pouze uznávaný elektronický podpis.

Související informace najdete v článcích:

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek