Expo 2015: Zelená pro partnery

10. 6. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Sebeprezentace, povědomí o značce, zviditelnění, prestiž. I tato očekávání otevřela po poměrně dlouhých námluvách peněženky českým soukromým firmám, které se nakonec rozhodly zúčastnit Všeobecné světové výstavy Expo 2015 v Miláně.

Je to vůbec poprvé v historii, kdy do financování české přítomnosti na Expu vstoupil i soukromý sektor. Z 210 milionů, které dosud česká expozice stála, poskytli podnikatelé na 50 milionů korun. Pro srovnání: na domácí účast v čínské Šanghaji před pěti lety uvolnila Topolánkova vláda přes půl miliardy korun.

Bonusy, které prezentace na akci takového mezinárodního rozměru nabízí, zpočátku potenciální partnery moc nelákaly. A nad samotnou účastí Česka na výstavě tak visel otazník. „Některé partnery jsem oslovil už v době, kdy jsem pro veřejnou soutěž vypsanou ministerstvem zahraničí připravoval koncepci účasti na Expo postavenou na sdílení veřejných a soukromých investic, jejíž součástí bylo téma laboratoř života, tedy prezentace vědy,“ sdělil Strategii generální komisař české expozice Jiří František Potužník.

„Když koncepce zvítězila, oslovovali jsme další potenciální partnery napřímo. Zejména ty, jejichž činnost se vztahuje jak k tématu Expa Potraviny pro planetu, energie pro život, tak ke zmíněnému tématu národní expozice. Spolupráci jsme prostřednictvím různých komor, asociací a dalších organizací nabídli i stovkám a možná tisícům jejich členských podniků. Zájem z této komunikační vlny nebyl příliš velký, pravdou také je, že bylo málo času. Museli jsme zajistit investory v řádu několika měsíců,“ shrnul Potužník.

Nepřehlédněte! Připravili jsme pro vás speciál na téma Expo 2015 Milán.

Partnerství je rozděleno do tří kategorií

První tvoří přímí investoři a realizátoři českého pavilonu a expozice. Jim jsou nabízeny mediální a marketingové služby odpovídající výši jejich investic. V druhé kategorii jsou dočasní vystavovatelé a pronajímatelé prostor rotační expozice. Patří sem vedle soukromých firem například agentura CzechTourism a šest krajů ČR.

Poslední skupina se skládá z dodavatelů různých materiálů a služeb, kteří za své bezplatné či výrazně zlevněné dodávky získávají úměrné protiplnění v podobě reklamy a marketingu na Expu. Někdo dává přednost prezentaci v českých médiích, někdo prezentaci v národním pavilonu v Miláně. Koktejl služeb míchají organizátoři podle požadavků konkrétního partnera.

Zelená pro moduly

Bezesporu nejvýznamnějším partnerem, přinejmenším z finančního hlediska, je vizovická firma Koma, specialista na modulární stavby. Stala se hlavním realizátorem stavby a investorem celého českého pavilonu, který leží na parcele o rozloze 1360 m2. Marketingový ředitel společnosti Martin Hart uvedl, že pavilon byl v Česku vyroben, do Milána dovezen a poskládán z 56 modulů za 135 dnů. Přestože už nyní Komě přišla přítomnost na Expu na víc, než původně očekávala, svého angažmá nelituje.

„Pokud jde o propagaci modulárních staveb v Česku, má na něm naše partnerství velký podíl. Potvrdili jsme, že jsme v této oblasti lídr na trhu. Ukazujeme tak, že modulární stavby mají své místo na slunci,“ řekl Strategii Hart. „Z hlediska PR a zviditelnění se nám to celé vyplatilo, z ekonomického hlediska zatím nemůžeme soudit, uvidíme,“ dodal.

Česká kompilace retra a futurismu na Expu 2015  Koma hradí nejenom veškeré náklady spojené s výstavbou pavilonu, jdou za ní také účty za likvidaci stavby po skončení celé milánské výstavy. To byla ostatně i jedna z podmínek. V médiích se objevila informace, že z horního dílu pavilonu vznikne v Česku školka a spodní část se stane součástí pražské Náplavky. Osud stavby však vidí její investoři jinak.

„Školka byla jednou z možných úvah, my upřednostňujeme galerii či administrativní budovu. Je to samozřejmě i z ekonomického hlediska přijatelnější. Nejde o to, že by z modulů nešlo školku udělat. Ale mateřská školka má své normy, což přináší i další náklady,“ vysvětlil Hart. Použití na pražské Náplavce označil dokonce za sci-fi. „To určitě nechceme. Chceme pavilon zachovat jako celek, tak jak je, a ne to rozdělovat na dvě půlky,“ zdůraznil.

O vědě u piva

O co vlastně na celém letošním Expu jde? Ústřední myšlenkou výstavy, která se po pěti letech vrací na evropskou půdu, je palčivá otázka, jak zajistit všem obyvatelům planety dostatek kvalitních a nezávadných zdrojů jídla a pití. Česko chce v této souvislosti v Miláně prezentovat hlavně své úspěchy na poli vědy, výzkumu a moderních technologií. Návštěvníkům by se měly představit i jednotlivé regiony. „Nepovezeme tam můj oblíbený český párek, ale naopak něco, o čem si myslíme, že je ve světovém kontextu konkurenceschopné,“ podotkl Potužník.

Jedním z partnerů, který snad ani nemohl zůstat stranou, je Plzeňský Prazdroj. Bez českého piva by to prostě nebylo ono. „Pivo Pilsner Urquell je dlouholetým partnerem výstavy Expo, v našem archivu máme dobové snímky z účasti na Expu v Paříži již v roce 1937,“ připomněla Strategii mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová.

V českém pavilonu otevře pivovar pravou českou hospodu, kde poteče plzeňský ležák v nepasterované podobě. „Tradiční pivo budeme vozit z Plzně do Milána každý týden ve speciálních pivních tancích, ze kterých ho budeme na místě přečerpávat do zabudovaných tanků v restauraci,“ uvedla Krásová s dovětkem, že hospoda přiblíží návštěvníkům z celého světa českou pivní kulturu a technologii.

Šance na sebeprezentaci se chopila také další česká tekutá ikona, nealkoholická mattonka. „Letošní Expo se koná v Itálii, symbolicky se tak se značkou Mattoni můžeme vrátit tam, kde měl kořeny Heinrich Mattoni, zakladatel tradice naší společnosti. Jeho odkaz rozvíjíme dál, a tak návštěvníci z celého světa budou mít příležitost v českém pavilonu ochutnat tento český přírodní klenot,“ sdělila Strategii Kristína Simkaničová, PR manažerka společnosti Karlovarské minerální vody. „Věříme, že zdomácnělý výraz ,mattonka‘ bude užíván letos v hojné míře i na Expu v Miláně,“ podotkla.

Kromě partnerství českého pavilonu Expo společnost také iniciovala a finančně podpořila projekt PET MAT týmu Fakulty architektury z ČVUT, který zkoumá znovuvyužití PET jako možného materiálu pro stavební jednotky. Výzkum prověří pilotní projekt přípravy laviček z materiálu PET, které budou tvarově variabilní a rozebratelné. Na lavičkách z PET si budou moct poprvé posedět právě návštěvníci českého pavilonu.

Je libo po prohlídce kávičku? Ta poteče v národním pavilonu výhradně italská. Partnerství vyhrála ve výběrovém řízení společnost Segafredo Zanetti CR. „Jsme italský koncern a tato výstava se koná v naší domovině. Hlavním benefitem partnerství je vymezení se v rámci konkurence, prezentace naší značky na prestižní akci a s tím související mediální zviditelnění,“ podtrhla marketingová specialistka společnosti Petra Knapová. „Veřejnost informujeme prostřednictvím tiskových zpráv, inzerce a sociálních sítí. Na partnerství upozorňuje například i logo na balených cukrech, které dostávají zákazníci ke kávě,“ dodala Knapová.

Sázka na sochaře

K partnerství se neupsaly zejména společnosti, jejichž značky díky letité tradici či „všudypřítomnosti“ další zviditelnění teoreticky ani nepotřebují. Výstava však zaujala řadu menších či středně velkých firem, jejichž obor není zaručeným mediálním či reklamním magnetem.

„Expo považujeme za skvělou příležitost prezentace našich technologií. Očekáváme velké rozšíření povědomí o značce a technologiích, které jsme vyvinuli, v globálním měřítku,“ vylíčil Strategii Ondřej Mynář ze společnosti Nafigate, která se specializuje na nanotechnologie a zpracovává fritovací oleje. Spolu se sochařem Lukášem Rittsteinem se firma podílela na vytvoření několikametrové pestrobarevné sochy, které uvnitř bije bioplastové srdce vyrobené právě speciální technologií z použitého fritovacího oleje.

Magnetem české expozice na Expu 2015 je socha od Lukáše RittsteinaSkulptura je jedním z ústředních prvků pavilonu. „Socha je zamýšlená jako fontána, protože jedno z jejích témat je taky filtrace vody pro třetí svět. Z otvorů podél celého objektu bude chrlit voda, která bude vytvářet jakousi duhu a mlhovinu. Chci, aby v tom byla obsažena Šumava, ale i Amazonka a deštný prales,“ popsal Rittstein.

Směrem k veřejnosti připravuje Nafigate web zaměřený pouze na Expo a expozici firmy – zdůrazní technologie a značky společnosti a hlavně Rittsteinův umělecký monument. Chystá také speciální komunikační strategii na sociálních sítích s vizuální identitou speciálně pro Expo, která bude aktivní od května do konce roku 2015.

„Na Expo jsme primárně pozvali naše partnery z Číny. Považujeme to za skvělou příležitost, můžeme partnerům prezentovat značku Nafigate na prestižní události v mezinárodním zastoupení,“ prozradil Mynář. Nafigate by dokonce měla na výstavě ve světové premiéře představit patent na čištění vody v polních podmínkách.

Rittsteinovo dílo zaujalo i ivanovickou firmu Bioveta, výrobce vakcíny pro domácí a hospodářská zvířata. Firma tak pro Expo zaplatila jeho další plastiku.

Šeredová na place

Nejen česká věda a gastronomie mohou potvrdit na Expu své už tak slušné renomé. Italové, kteří budou tvořit drtivou většinu návštěvníků, mají v oblibě i české krásky. Ne náhodou se tváří národního pavilonu stala v Itálii žijící a v tamních končinách slavná modelka Alena Šeredová. Díky jejímu úsměvu a šarmu se Česko dostalo na titulní strany předních italských deníků. Fotka, na níž Šeredová pomáhá dokončovat stavbu pavilonu, obletěla celou Itálii. A tak i díky ní italská veřejnost ví, že český pavilon byl postaven jako vůbec první ze všech 140 pavilonů výstavy a že rozhodně stojí za prohlídku.

Nalákat na návštěvu celého Česka se svými regiony má na Expu agentura CzechTourism. Český den, tedy hlavní den pro prezentaci republiky, se uskuteční v pátek 15. května. Kromě toho dostanou prostor k prezentaci některé kraje ČR. Ačkoli organizátoři oslovili všechny, zájem projevilo jen šest z nich.

„Účast na výstavě znamená pro Plzeňský kraj, zejména v roce, kdy je Plzeň Evropským hlavním městem kultury (EHMK), možnost vlastního zviditelnění celého regionu jako turisticky atraktivní destinace,“ potvrdila Strategii Veronika Siegertová z oddělení cestovního ruchu Krajského úřadu Plzeňského kraje. Hlavními prezentačními artikly jsou podle ní pivo, národopisná oblast Chodska, barokní krásy, loutkářská tradice, čistá příroda a samozřejmě titul EHMK.

Šanghajské rekordy

Letošní Expo je v pořadí třiatřicáté. První se konalo roku 1851 v Londýně, to následující bude za pět let v Dubaji. Minulá světová výstava, kterou hostila čínská Šanghaj, lámala rekordy. Navštívilo ji přes sedmdesát milionů lidí, čímž naplnila cíle čínských pořadatelů a stala se ve všech směrech největší výstavou všech dob. Kromě návštěvnosti to platí i o rozloze a nákladech.

Nutno doplnit, že rekordmanem bylo i Česko. Český pavilon s expozicí na téma Plody civilizace navštívilo přes osm a půl milionu lidí. Česku se navíc jako vůbec prvnímu podařilo svůj pavilon prodat. Od Číňanů získalo zpět 33 milionů korun. Letos by měl stát oproti minulosti výrazně ušetřit. Podle původní koncepce měla být investice státu rozdělena na 60 milionů korun z rozpočtu a 70 milionů úspory ze Šanghaje. Loni se ale ministerstva zahraničí a financí dohodla, že úspora ze Šanghaje zůstane MZV a na Expo poputuje stejná částka z jiného fondu. Celkem tedy stát investoval 130 milionů.

„Dlužno dodat, že 15 milionů korun poskytlo MPO na projekt navržený studenty ČVUT a aktuálně jsme podepsali smlouvu s agenturou CzechTourism, která umožní vyčerpat zhruba stejnou částku z evropských fondů,“ doplnil generální komisař akce. Velkou úsporou pro státní kasu bude i celá likvidace výstavy. Každý z investorů odpovídá nejen za přepravu, instalaci a schválení své dodávky, ale také za údržbu během výstavy, demontáž a odvoz po jejím ukončení. To platí o jednotlivých exponátech i o celém pavilonu – zvyšuje se tak šance, že naleznou v rukou majitelů uplatnění i po Expu.

„Náklady na likvidaci či demontáž pavilonu jsou odhadovány na 30 milionů korun, což potvrzují i srovnatelné výdaje z Expa 2000 v Hannoveru, tedy z doby před patnácti lety, kdy Česká republika naposledy stavěla původní pavilon. V Aiči 2005 a Šanghaji 2010 byly pronajímány. Všechny tyto náklady hradí majitel pavilonu a stát významně ušetří,“ vysvětlil Potužník.

STEM/MARK: Expo má podle tří čtvrtin populace smysl

Jak by měla být financována účast ČR na Expu 2015? Znalost pojmu Expo deklaruje 60 procent internetové populace, muži významně častěji než ženy. Výrazně nejvyšší povědomí o Expu panuje mezi respondenty s vysokoškolským vzděláním, osobami s nadprůměrnými příjmy a obyvateli velkých měst.

Pojem Expo spontánně asociuje v prvé řadě výstavu (52 procent) a to, že je mezinárodní (20 procent). Konkrétní místo konání letošní Všeobecné světové výstavy průmyslu a kultury – italský Milán – zmiňuje pět procent.

Po seznámení se s tématem letošního Expa – Potraviny pro planetu, energie pro život – se tři čtvrtiny dotázaných shodují na tom, že Expo 2015 je celkově prospěšnou akcí, častěji jsou to lidé, kteří Expo spontánně znají. Polovina pozitivně nakloněných Expu spatřuje jeho užitek v tom, že funguje jako platforma pro šíření informací, osvětu a komunikaci. Další pětina zastánců Expa se domnívá, že jeho užitek spočívá v setkávání a prezentaci odlišných kultur nebo je zaujalo letošní zaměření akce na udržitelný rozvoj. Ekologické téma častěji oslovuje ženy, setkávání kultur pak vysokoškoláky.

Tři čtvrtiny respondentů souhlasí také s tím, že účast na Expu 2015 je užitečná pro Českou republiku, a to především z důvodu zvýšení povědomí o ČR ve světě. Naproti tomu nejčastějšími důvody negativního postoje k Expu 2015 je přesvědčení, že informace lze v době internetu sdílet snazším způsobem nebo že prostředky vynaložené na pořádání akce by se daly využít lépe.


Převzato z měsíčníku Strategie. Autoři článku: Iveta Křížová, Strategie a Jaroslav Ovesný, STEM/MARK

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek