Exportní cena letos ocení i českou expanzi do jihovýchodní Asie

11. 5. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Úspěchy českých exportérů  tradičně oceňuje Exportní cena DHL UniCredit. Ve středu 11. května byl zahájen již 19. ročník soutěžního klání pro nejlepší české vývozce. Vítězové v několika kategoriích budou vyhlášeni 24. listopadu letošního roku.

Ocenění v soutěži získají nejlepší exportéři v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Globální exportér či takzvaný Exportér teritoria, kde se aktuální ročník zaměřuje na země společenství ASEAN, tedy jihovýchodní Asie. Soutěž i letos probíhá pod záštitou vládní agentury CzechTrade, jež vyhlásí vítěze dalších dvou specifických kategorií.

„Pozitivní vývoj na poli českého exportu, který pozorujeme v posledních letech, potvrzuje sílu a odhodlání české ekonomiky prosadit se v dnešní době ve světě. Je nám ctí, že se můžeme podílet na podpoře těch, kteří mají na tento rozvoj největší vliv, “ říká obchodní ředitel společnosti DHL Express CZ a CEU, jež soutěž založila, Luděk Drnec.

Do kategorie Malá společnost se mohou hlásit firmy, které mají méně než 50 zaměstnanců, podniky s maximálně 250 zaměstnanci mají šanci uspět v kategorii Středně velká společnost. Cena poroty pro Globálního exportéra hodnotí nárůst počtu států, do kterých firma v posledních dvou letech vyvážela své produkty.

Podniky se mohou přihlašovat do soutěže do 12. října 2016. Další informace a přihlášku hledejte na stránkách www.exportnicena.cz

Směr jihovýchod

„Letošní soutěž míří do jihovýchodní Asie. Indonésie, Filipíny, Vietnam, Malajsie či Myanmar jsou zatím českými exportéry nepříliš prozkoumané trhy. Loni na ně směřovalo necelých 23 miliard, což je jen 0,6 procenta vývozu. Ve chvíli, kdy jsou Čína a Rusko v problémech, však tyto trhy skrývají pro české vývozce obrovský potenciál. Právě na východě mohou totiž tuzemští výrobci plně zúročit své zkušenosti ze západních trhů. Namísto subdodavatelských rolí běžných na vyspělých trzích se tak stávají hlavními dodavateli rozsáhlých investičních celků,“ hodnotí manažer exportního financování UniCredit Bank Jiří Flégl.

Společenství ASEAN konkrétně tvoří Brunej, Filipíny, Indonésie, Kambodža, Laos, Malajsie, Myanmar, Singapur, Thajsko a Vietnam. „Agentura CzechTrade v mnoha zemích této oblasti dlouhodobě působí (Indonésie, Thajsko, Vietnam) a v Singapuru otevřela začátkem tohoto roku novou zahraniční kancelář. Pracovníci agentury tak jsou připraveni firmám efektivně pomoci při jejich pronikání na tyto vzdálené trhy, doplňuje generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal. CzechTrade v listopadu též ocení svého nejúspěšnějšího klienta a nejzajímavější exportní příběh.

Podle Martina Růžičky z úvěrové pojišťovny Coface Czech je možné v řadě sektorů očekávat globální růst. „Jsou ale odvětví, kde se růst očekává s velkou dávkou opatrnosti – jako například výroba oceli nebo výroba energií,“ říká Růžička.

Benefity pro účastníky soutěže

„Exportní cena nejenom oceňuje firmy, ale také jim dává příležitost se podívat na své podnikání z nadhledu. Důležité informace předáváme na společensko-odborných klubových setkáních. Účastnící získávají zdarma přístup do registru exportérů, řadu benefitů od partnerů projektu a v neposlední řadě možnost zviditelnění svojí značky a služeb. Naším cílem je budovat hrdé Česko a poukazovat na úspěch českých firem ve světě,“ prohlašuje pořadatelka Exportní ceny DHL UniCredit Helena Kohoutová.

Do Exportní ceny DHL UniCredit se mohou přihlásit vývozci, kteří splňují podmínky uvedené níže. Základní hodnocení vychází z indexu vypočítaného jako násobek meziročního růstu exportu (za roky 2014 a 2015) a podílu vývozu na obratu firmy.

Výsledky loňského 18. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit

Soutěžní kategorie

  • Malá společnost – pro malé firmy s maximálním počtem 50 zaměstnanců a s obratem do 300 milionů korun. Podíl zahraničního vlastníka ve firmě nesmí přesáhnout 49 %, objem exportu v roce 2014 musel být minimálně 100 tisíc korun. Podmínkou je vznik společnosti před 1. lednem 2014.
  • Středně velká společnost – pro středně velké firmy s maximálním počtem 250 zaměstnanců a obratem do 1,5 miliardy korun. Ani zde nesmí podíl zahraničního vlastníka společnosti přesáhnout 49 %, objem exportu musel v roce 2014 činit minimálně 100 tisíc korun a datum vzniku společnosti musí předcházet 1. lednu 2014.
  • Cena poroty Globální exportér – nejúspěšnější exportér mezi malými a středními společnostmi, u kterého podíl zahraničního vlastníka nepřesáhl 49 %. Hodnotí zejména nárůst exportních destinací v posledních dvou hodnocených letech. Objem exportu do každého uvedeného státu musel v letech 2014 a 2015 činit minimálně 100 tisíc korun.
  • Exportér teritoria – v této kategorii je oceněn nejúspěšnější exportér mezi malými a středními společnostmi, a to podle průměrné složené míry růstu CAGR (Compoud Annual Growth Rate) zjišťované za poslední tři roky. Výsledná hodnota ukazatele vypovídá o tom, jakou má export do daného teritoria dynamiku růstu.
  • Nejúspěšnější klient CzechTrade pro klienty agentury CzechTrade, kteří za poslední rok deklarovali více než jeden úspěšný exportní případ podpořeného vývozu. Hodnotí se celkový objem realizovaného obchodu.
  • Exportní příběh roku – kategorie je určena pro klienty agentury CzechTrade. Její konzultanti vybírají klienta s nejzajímavějším příběhem uskutečněného exportu, který může inspirovat další firmy ke vstupu na zahraniční trhy.


Redakčně upravená tisková zpráva pořadatele soutěže agentury Helas

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek