FAQ – Práva spotřebitele při jednání s bankou

Potřebuji vyřešit jednu nepříjemnou záležitost, kdy podle mého úsudku došlo ze strany banky vůči mé osobě přinejmenším k neetickému jednání. Kam se mohu obrátit?

Úplně prvním krokem by měla být návštěva reklamačního oddělení vaší banky. Pochybení jednoho bankovního úředníka nemusí automaticky znamenat nekorektní jednání celého bankovního ústavu. Pokud vaše banka žádné reklamační oddělení nemá, vyžádejte si ve vší slušnosti hlavního manažera či vedoucího pobočky a pokuste se s ním záležitost smírčí cestou vyřešit. Teprve v případě, že neuspějete, měly by následovat další kroky.

Řadu praktických informací pro ochranu spotřebitelů uvádí na svých webových stránkách také Česká národní banka (ČNB), což je hlavní bankovní orgán v tuzemském bankovním sektoru. S informacemi na webu ČNB se pokud možno seznamte dříve, než budete cokoli dalšího podnikat.

Na území České republiky existuje celá řada občanských spotřebitelských organizací, které se v dílčí míře orientují i v této problematice. Pokud jste svou záležitost nevyřešili přímo s vaší bankou ani podle doporučení ČNB, můžete s dotazem zkusit kontaktovat vhodnou spotřebitelskou organizaci.

Přednostně doporučujeme s žádostí o radu vždy nejprve kontaktovat vhodná oborová sdružení. V bankovním sektoru to může být Česká bankovní asociace (ČBA), přičemž nezáleží, zda vaše banka je, či není jejím členem. Základní doporučení vám mohou zástupci ČBA sdělit v každém případě.

V případě, že vaše banka členem ČBA je, můžete asociaci požádat o přímou konzultaci či pomoc. Podrobnější informace naleznete v dokumentu Kodex chování mezi bankami a klienty. Kodex byl připraven v rámci stálých pracovních orgánů a odborných komisí ČBA. 

Potřebujete dále poradit?

Vybrané právní postupy a povinnosti podnikatele jsou popsány ve více než 50 průvodcích rubriky Právní průvodce. Podrobné návody pro zahájení podnikatelské činnosti v různých oborech jsou prezentovány v rubrice Zahájení podnikatelské činnosti.

Pokud jste odpovědi na své otázky nenašli v našich článcích ani v diskusích našich uživatelů, položte bezplatně svůj dotaz pracovníkům Jednotných kontaktních míst (JKM). Účelem JKM je poskytovat veškeré informace potřebné k zahájení podnikání v ČR a dalších státech EU a EHP. Pomohou však i v oblasti ochrany spotřebitele nebo v případě sporů s úřady jiného členského státu EU. Více k činnosti JKM.

Dotazy týkající se problematiky exportu Vám bezplatně zodpovědí pracovníci Zelené linky pro export MPO. Telefonické dotazy vyřizuje Zelená linka pro export bezplatně na tel. čísle 800 133 331 v pracovní dny od 9 do 17 hodin nebo na emailové adrese: export@mpo.cz.

Pokud chcete s dotazem kontaktovat redakci portálu BusinessInfo.cz, ujistěte se prosím, zda obdobný dotaz nebyl již na Businessinfo.cz řešen. V opačném případě zašlete svůj dotaz na adresu faq@businessinfo.cz a vyčkejte na jeho bezplatné zodpovězení.

O FAQ

Portál BusinessInfo.cz je zaměřen na obecnou informační podporu podnikání. Úkolem redakce portálu je usnadňovat orientaci. Redakce portálu BusinessInfo.cz nemá oprávnění poskytovat specializované poradenské služby. V souladu se zaměřením portálu BusinessInfo.cz na obecnou informační podporu vám redakce může doporučit relevantní informační zdroje.

Doporučujeme