Filipíny zažívají hospodářský sprint navzdory tajfunům

31. 3. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Hrůzostrašné televizní záběry běsnících živlů překrývají překvapivě dobrou hospodářskou kondici Filipín. Dnes je dokonce tamější ekonomika druhou nejrychleji rostoucí ekonomikou celé Asie.

Východoasijské Filipíny tvořené více než sedmi tisíci ostrovy se v posledních dvou letech skloňovaly v českých médiích hlavně v souvislosti s apokalyptickým tajfunem Haiyan. Při něm zahynulo přes pět tisíc lidí a část ostrova Samar se změnila v totální spoušť. Další, menší tajfun zasáhl Filipíny před koncem loňského roku 2014.

Hrůzostrašné televizní záběry běsnících živlů ovšem překrývají překvapivě dobrou hospodářskou kondici Filipín. V roce 2010 se stal v zemi prezidentem liberální kandidát Noynoy Aquino (syn někdejší prezidentky Corazon Aquinové) a během jeho vlády Filipíny zažívají nebývalý hospodářský rozkvět. Dnes je dokonce tamější ekonomika druhou nejrychleji rostoucí ekonomikou celé Asie, když se roční přírůstek HDP drží již čtyři období po sobě nad hranicí šesti procent ročně. Během Aquinovy vlády udělala země také nevídaný skok v žebříčku mezinárodní konkurenceschopnosti, když ze 135. místa vylétla až na 52. příčku.

V tom se mimo jiné promítá statistický paradox, s nímž má svou zkušenost i Česká republika - totiž že odstraňování následků přírodní katastrofy může někdy vést kupodivu i k růstu hospodářství, zejména stavebního průmyslu. Jen pro letošní rok 2015 filipínská vláda plánuje utratit za výstavbu dopravních cest a další infrastruktury v přepočtu závratných 274 miliard korun. Filipíny zároveň těží z velkého lidského potenciálu sto milionů obyvatel. Rostoucí populace je velmi mladá, takže země může výhledově stavět na dostatku levné a výkonné pracovní síly.

Na Filipínách měl továrnu i Baťa

Hospodářský sprint Filipín se příznivě promítl i do obchodu s Českou republikou. Český vývoz vzrostl v roce 2013 meziročně o plných 42 procent a přesáhl hranici sto milionů dolarů, což je historický rekord. Přesto je dovoz z Filipín stále ještě třikrát větší.

Mezi výrazné historické momenty vzájemného obchodu patřil někdejší příchod firmy Baťa na Filipíny, kde před druhou světovou válkou vznikla její vlastní továrna. Válka ale aktivity firmy zastavila. V devadesátých letech byla jednorázovým velkým obchodem dodávka více než 70 českých tramvají vyrobených v ČKD pro hlavní město Manilu.

Dodávku dalších tramvají zkomplikovala korupce

V současnosti jsou hlavním obchodním artiklem integrované obvody, které se z Filipín ve velkých kvantech dovážejí do Česka, kde se kompletují do elektroniky a pak putují k finální distribuci po celé Evropské unii.

Ze zajímavých zakázek pro české vývozce lze zmínit například dodávku firmy Škoda Plzeň, která vybavila třtinové cukrovary filipínských měst San Pedro, Bais a také jeden z cukrovarů ostrova Mindanao.

Pacovské strojírny vyrobily malý pivovar pro soukromou firmu v Manile. České pivo se vaří také v minipivovaru v Makati. Česká zbrojovka dodává střelné zbraně filipínským ozbrojeným složkám i soukromým uživatelům. A velkou obchodní aktivitu zahájila na Filipínách předloni také česká společnost Home Credit, která si do země přivezla početný tým vlastních českých manažerů.

České firmy tedy nastartovanou ostrovní ekonomiku nepřehlížejí, byť při obchodu na Filipínách stále ještě některé neduhy typické pro rozvojový trh přetrvávají. Je to zejména velká korupce. Při výběrovém řízení na novou dodávku tramvají byla například česká firma Inekon vydírána s požadavkem na úplatek ve výši 30 milionů dolarů. Kauza je dosud vyšetřována.

Dalším negativem je obrovská byrokracie. Mezinárodní žebříček, který zohledňuje náročnost založení pobočky nebo nové firmy, řadí Filipíny až na 161. místo ze 189 zemí.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek