Firemní kultura má velký vliv na produktivitu i odchody lidí z práce

14. 7. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Rozdíl v produktivitě práce mezi šťastnými a nespokojenými zaměstnanci je více než pětinový. Vyplývá to z průzkumu britské University of Warwick. Spokojenost zaměstnanců ovlivňuje především firemní kultura zaměstnavatele.

Výzkum společnosti Grafton Recruitment ovšem ukázal, že jen necelá polovina českých firem považuje atmosféru na pracovišti a firemní kulturu za důležitou.

Pokud však chtějí stabilní a produktivní tým, měli by majitelé podniků zmíněným záležitostem věnovat zvýšenou pozornost.

S lepší firemní kulturou totiž mohou výrazně snížit fluktuaci pracovníků. Zabránit jejich odchodům může být v době, kdy je nízká nezaměstnanost a firmám chybí kvalifikovaná pracovní síla, pro společnost klíčové.

Firemní kultura patří mezi často opomíjené oblasti ovlivňující nábor zaměstnanců, výkonnost pracovníků i úspěch firmy. Průzkumníci z britské univerzity zjistili, že šťastní pracovníci jsou o 12 % produktivnější a nešťastní naopak deset procent pod průměrem.

Nedocenění mileniálové odcházejí

Nespokojení zaměstnanci dělají na své pozici jen nezbytné minimum práce a nedocenění pracovníci odcházejí. Problematice odchodů se pak blíž věnovala studie Columbia University. Ta  ukázala, že obměna pracovníků firem s bohatou firemní kulturou je 13,9 %, ale pravděpodobnost změny místa u zaměstnanců organizací s chudou firemní kulturou je téměř poloviiční.

Důležitost firemní kultury přitom roste jak vzhledem k nedostatku kandidátů na pracovním trhu, tak i s tím, jak se hlavním zdrojem pracovních sil stává generace Y. Ta totiž upřednostňuje zajímavé úkoly, různé benefity a příjemnou atmosféru na pracovišti před finanční kompenzací.

„Mileniálové k vám nepůjdou pracovat jen kvůli penězům, kladou důraz na jiné aspekty. Pokud přijmou zaměstnání jen kvůli výši mzdy, tak jej snadno opustí pro jiné - s vyšší mzdou, nebo s lepší firemní kulturou a nefinančními benefity,“ popisuje marketingová manažerka Grafton Recruitment Jitka Součková.

Zaměstnanci, jejichž hlavní motivaci v práci nepředstavují peníze, jsou přitom spokojenější, výkonnější, kreativnější, perspektivnější a méně často odcházejí jinam. Firmám se proto vyplatí na takové pracovníky soustředit a vyjít jim z hlediska firemní kultury maximálně vstříc.

Zaměstnanci narození mezi lety 1986 až 1995 chtějí pracovat pro firmy, které je uznávají jako individuality. „V kariéře hledají příležitosti pro růst a změnu rolí a rozvoj nových dovedností. Firemní kultura je má udržovat spokojené a poskytovat jim dostatek příležitostí pro růst a rozvoj,“ dodává Jitka Součková.

Jak mít spokojené zaměstnance bez navyšování mzdy?

  • Pružná pracovní doba
  • Dodatečné dny volna za dobrý výkon
  • Vyvážení pracovních a mimopracovních aktivit
  • Podpora neformální komunikace na pracovišti
  • Otevřenost managementu k zaměstnancům
  • Jednoduchá struktura řízení
  • Jasně popsaná a předem daná možnost kariérního růstu ve firmě
  • Vzdělávání zaměstnanců v rámci pracovní doby (jazykové i profesní)
  • Oceňování nejlepších zaměstnanců
  • Odpočinkové zóny na pracovišti, dobře a moderně vybavené zázemí pro zaměstnance (kuchyňky, převlékárny atp.)
  • Cafeterie systém benefitů – možnost vybrat si benefity, které zaměstnanec chce a využije

 

Redakčně zpracovaná tisková zpráva Grafton Recruitment

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek