Firmy často čekají na proplacení faktur dlouhé měsíce. Pomoc hledají u nových fintech služeb

23. 6. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Standardně dva až tři měsíce čekají malé a středně velké firmy na to, než jim velcí odběratelé zaplatí za jejich služby či zboží, což je značně brzdí v rozvoji. V kombinaci s velmi nízkou platební morálkou tak vzniká v tuzemském prostředí ideální podhoubí pro vznik faktoringových firem, které zprostředkovávají odkup pohledávek investory.

Na konci minulého roku vznikla on-line peer-to-peer služba Spotipay, v únoru se přidalo Zalep.to. První takto zaměřená společnost Investiční aukce úspěšně funguje už od roku 2013.

Podle průzkumu European Payment Report 2017 společnosti Intrum Justitia, na který jsme již dříve upozornili, se Česko v platební morálce propadlo mezi nejhůře hodnocené státy z jihu Evropy, tedy například po bok Řeků, Italů či Chorvatů.

Firmy splácí své závazky často po domluveném termínu splatnosti, který nastavují menším dodavatelům už tak na delší dobu. Zvyšuje se tak poptávka po fintechových projektech, které propojují firmy s investory ochotnými profinancovat nabízené faktury. Společnostem pak za cenu dvou až čtyř procent z ceny faktury odpadá problém několikaměsíčního čekání na peníze.

Faktoring je drahý. Západní Evropě se neblížíme

„Faktoring v bankách trvá dlouho a je drahý. Firmy potřebují flexibilnější financování,“ říká Tomáš Hanáček, zakladatel Zalep.to. To dnes sdružuje osmdesát investorů. „Často se profilují jako bankéři, lidé z B2B byznysu. Trh znají a prodlení v platbách je tolik nepřekvapí,“ doplňuje spoluzakladatel Václav Urbánek. 

Tak nízkou platební morálku jako je v Řecku či Portugalsku zatím nepozorují, shodně ale potvrzují, že se západní Evropě „neblížíme“.

„Smluvený termín proplacení faktury zatím není pro odběratele skutečným deadlinem,“ tvrdí Hanáček s tím, že dlouhé čekání představuje především vážný problém. „Pokud se vám splatnost nelíbí, najdeme si jiného odběratele – tak přistupují nadnárodní firmy typu Tesca či Makra k menším dodavatelům,“ myslí si Hanáček. 

S ním souhlasí i zakladatel konkurenčního Spotipay Roman Kakos: „Obecně platí, že malé a střední firmy ve snaze udržet si velké zákazníky přistupují na nevýhodné podmínky splatnosti faktur, a vlastně tak zdarma úvěrují své odběratele.“

Zalep.to zprostředkovalo od únorového spuštění obchody za dva miliony korun, průměrná hodnota faktury je 101 tisíc.

Převzato z deníku E15. Autor: Jiří Liebreich

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek