Firmy v potížích se zkoušejí zachránit pojistnými podvody. Zapálí sklad nebo hlásí ušlý zisk

20. 12. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Pojišťovny neustále zlepšují metody, jak odhalit snahy o neoprávněné vyplácení náhrady škod. Větší vliv než ekonomická krize měla na růst množství podvodů změna občanského zákoníku, která otevřela dveře pro vyšší náhrady.

Přes patnáct tisíc podezřelých událostí a prokázané podvody ve výši 1,2 miliardy korun řešily loni ústavy sdružené v České asociaci pojišťoven (ČAP). Pojišťovny prověřily o 60 procent více podezřelých pojistných událostí než v předchozím roce, výše hodnoty odhalených pojistných podvodů vzrostla meziročně o 9 procent.

Ekonomický růst a dobrá kondice firem i domácností se na objemu podvodů neprojevily poklesem. Naopak, v letech 2009 a 2010 byl objem pojistných podvodů zhruba dvojnásobný, přibližně 550 a 600 milionů korun.  Více než ekonomické poměry má na podvody vliv vývoj legislativy.

„V souvislosti s rostoucími nároky na odškodnění podle nového občanského zákoníku lze očekávat i více pokusů o pojistné podvody v této oblasti. Proto na půdě ČAP pracujeme na rozšíření stávajícího Systému pro výměnu informací o podezřelých okolnostech, který pomáhá pojišťovnám identifikovat podezřelé okolnosti v povinném ručení (SVIPO) i do oblastí úrazového pojištění a pojištění nemoci (SVIPO II),“ říká výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek.

Z dat některých pojišťoven vyplývá, že za první pololetí letošního roku pojistné podvody podnikatelů a firem dále rostou co do počtu, vyčíslená škoda je však zatím nižší než za stejné období loňského roku.  Například Allianz pojišťovna letos za prvních šest měsíců řešila 127 podvodů podnikatelů se škodou 26 milionů, zatímco loni za první půlrok to bylo 96 případů se škodou 40 milionů. 

Za tři roky 22 pojistných škod v jedné firmě

Způsoby, jak se firmy snaží získat peníze z pojistek, jsou různé. „Společnost, zabývající se mimo jiné zajišťováním společenských akcí, nahlásila poškození střechy plachtového stanu v důsledku vichřice. Vyšetřovatele zaujalo, že jde již o dvaadvacátou škodu klienta za tři roky. Navíc nám o ní přišla informace s dvouletým zpožděním a poškozený stan byl na hranici technické životnosti. Během vyšetřování jsme zjistili, že doklad o vlastnictví stanu je padělaný a navíc vůbec není evidován v majetku firmy,“ zmiňuje mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek.

Proti firmě mluvil i fakt, že v období údajného vzniku škody v místě, kde měl být stan postavený, žádná vichřice nebyla, a pojišťovna z místa neměla hlášené žádné podobné škody. „Pojištěný pod množstvím argumentů, které dokazovaly pokus o podvod, odstoupil od požadavku na pojistné plnění,“ dodává Václav Bálek. Maximální výše trestu v uvedeném případě by byla odnětí svobody na pět let, přičemž maximální výše trestu pro pojistný podvod je deset let.

Pojistnými podvody se podnikatelé někdy snaží zakrýt i špatné fungování firmy. „Řeší své problémy tak, že sklady nebo továrnu zapálí a tím zničí vše, včetně účetnictví. Podnikatelé to většinou páchají v zoufalé situaci, kdy jim vypadne zakázka, v obci vzroste nezaměstnanost, ubydou zákazníci. Často to přitom provedou doslova amatérsky a pojišťovny na to rychle přijdou,“ podotýká Václav Bálek.

„Pokud měl podnikatel dva roky ztrátové účetnictví, dluží, kam se podívá, byla na něj uvalena exekuce, a poté mu shořel sklad zboží, přičemž hasiči prokázali, že byl zapálen uměle, tak už jsme si téměř jistí. Většinou jej pak ještě udá nějaký soused nebo obchodní partner, kterému dluží,“ dodává Václav Bálek.

Podle jeho slov se ale objevují i naivnější podvody než zapálení skladu se zbožím. Do této kategorie patří třeba nákup staré nemovitosti za nízkou cenu, její drahé pojištění a následný fiktivní požár, kdy podnikatelé žádají vyplacení vysokého plnění. „Když koupíte za dvě stě tisíc polorozbořený statek a následně ho pojistíte na šedesát milionů korun, tak je zřejmé, že někde něco není v pořádku. Často přitom pachatelé ani nevědí, že pojištění nemovitosti je takzvané škodové pojištění, kdy se vyplácí reálná výše škody bez ohledu na to, na jakou částku je nemovitost pojištěna,“ podotýká Václav Bálek.

Diamantové hole peníze nepřinesly

Hůře se podle něj prokazují podvody v podobě ušlého zisku, kdy podnikatel obviní jinou firmu z jednání, které mu znemožnilo uskutečnit plánovanou obchodní transakci. Často přitom pojišťovně nahlásí škody v řádech milionů i desítek milionů.

„Podnikatel v jedné známé kauze například deklaroval, že v důsledku nesplnění smluvní povinnosti nemůže prodat do Spojených států diamantové golfové hole. Ušlý výdělek podle něho činil miliony dolarů, které uplatňoval po pojišťovně. Šlo o golfové hole, které obsahovaly speciální diamantovou složku, a jedna údajně stála dva miliony dolarů. Kvůli deklarovanému nesplnění povinností se zaoceánská transakce neuskutečnila, a podnikatel proto uplatňoval škodu v podobě ušlého zisku,“ připomíná Václav Bálek.

Nakonec se pojišťovně podařilo prokázat, že celá konstrukce i s  potenciálním smluvním partnerem byla dopředu připravená a sloužila jenom k získání peněz z pojišťovny. Deklarovaný smluvní partner byl totiž řetězec firem, které končily na Kajmanských ostrovech, což už samo o sobě bylo podezřelé. I výroba golfových holí se ukázala jako zinscenovaná, protože se vyrábějí na světě pouze na jednom místě a nikoliv v České republice.

Podle statistik pojišťovny Uniqa se loni do statistik výrazně zapsalo pojištění přerušení provozu a pojištění přepravy. Loni bylo zaznamenáno sice jen osm případů, ale celková prokázaná hodnota vzrostla na celých dvacet milionů korun. Přitom tento segment byl v předchozích čtyřech letech prakticky bezproblémový.

Na další typ podvodu upozorňuje Kooperativa pojišťovna. „Registrujeme i rostoucí počet případů v pojištění odpovědnosti u podnikatelů. Například u pronájmu vozidel, ke kterým podnikatel zajišťuje i servis. Náklady na poruchy vzniklé ze zanedbané údržby, nebo nesprávného použití, se totiž snaží pokrýt z pojištění odpovědnosti za vadu výrobku,“ popisuje pojistné podvody Vojtěch Stavný, vedoucí bezpečnostního odboru v Kooperativě.

Výrazný nárůst odhalených podvodných událostí je důkazem toho, že pojišťovny neustále zdokonalují nástroje a metody pro jejich odhalování. „Díky využívání nových technologií se pojišťovnám daří uchránit stále větší objem finančních prostředků, což má pozitivní dopad jak na ekonomiku samotných pojišťoven, tak i na peněženky poctivých klientů,“ zakončuje Jan Matoušek.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek