Hledání zákazníků na sociálních sítích

27. 4. 2014 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Facebook není jediná sociální síť, která si v Česku získala popularitu, čeští uživatelé si oblíbili také Twitter a Instagram. Jak využít tyto sociální platformy a weby pro podnikání a reklamu? Budete možná překvapeni, jak jednoduché to je a jaké možnosti cílení dnes jednotlivá sociální média nabízejí.

Sociální sítěFacebook je největší sociální síť jak na světě, tak i u nás. Aktuálně je na Facebooku celosvětově přes 1,15 miliardy populace a v České republice se počet uživatelů blíží hodnotě 3,9 milionu uživatelů, což je již více než polovina lidí připojených k internetu. Seznam si nechal již v roce 2010 vzít prvenství serveru Lidé.cz a přenechal jej Facebooku. Tři čtvrtiny Čechů jej využívají aktivně, to znamená několikrát do týdne. Navíc čím dál větší podíl uživatelů se k Facebooku připojuje z mobilních zařízení mimo domov.

Jak tedy efektivně využít tento trend na Facebooku? Nejjednodušší je mít zřízený svůj fi remní profi l a aktivně jej využívat. Správu facebookových stránek můžete zajistit buďto in-house, což vás stojí nejen čas, ale i peníze, nebo můžete službu částečně outsourcovat. To znamená, že se společně s vámi o firemní facebookový profil stará externista a vy jej aktualizujete pouze sporadicky. Vaším úkolem je udržovat své stránky naživu, protože není nic horšího než neaktuální stránka firmy, na které nejsou žádné novinky alespoň několikrát do měsíce.

Miřte přesně

Z reklamních formátů máte dnes na Facebooku na výběr. Buď můžete propagovat váš standardní web, takže uživatel je po kliknutí na reklamu přesměrován na vaše stránky a pak musíte jen doufat, že bude při této nečekané návštěvě tak ohromen vaším webem a nabídkou, že okamžitě nakoupí. Nebo můžete propagovat svou stránku jako takovou nebo jen některý konkrétní post (zprávu), obrázek, video apod. U této možnosti získáte „fanouška“, kterého můžete oslovit přímo na jeho síti a vést s ním delší a efektivnější komunikací. Nebojte se cílení dle pohlaví, věku, ale také lokality. Zacílíte tak skutečně jen na ty, kteří jsou k vám nadosah.

V Praze lze reklamu zúžit jen na určitou pražskou čtvrť a její okolí. V rozšířených možnostech jsou pak i nabídky zobrazování reklamy dle rodinného stavu (svobodný, vdaná apod.), podle dosaženého vzdělání nebo pracoviště. Tady dejte pozor na to, abyste nezvolili příliš úzký filtr. V takovém případě by se totiž reklama zobrazovala jen několika lidem. Cena reklamy se liší podle toho, kolik fanoušků již máte a kolik nových chcete získat. Facebook odhaduje již před začátkem kampaně celkové náklady a vy tak máte denně přehled o tom, kolik reklama stála.

Pro zjednodušení lze říct, že cena za jednoho fanouška je mezi 2 až 6 Kč, přičemž lze kampaň denně měnit či upravovat. Facebook stále zjednodušuje vytvoření reklamy a její prezentaci, takže dnes lze spustit reklamu na Facebooku během pár kliknutí a zadání vaší kreditní karty. Rozhodně, pokud s Facebookem začínáte, doporučuji využít standardních nastavení, a teprve až budete mít větší počet fanoušků, můžete začít experimentovat s hlubším cílením reklamy apod.

Dobře viditelná reklama

Twitter je v Česku stále nedoceněnou sociální sítí, jinde ve světě si ale získává čím dál tím víc svých příznivců. Ačkoliv je na Twitteru reklama již vidět, je aktivní a dostupná pouze pro inzerenty z USA. To však neznamená, že nemůžete tuto sociální síť využít pro propagaci svých služeb a výrobků. Jako jedno z jednoduchých řešení je využití tzv. značky # známé jako hashtag. Pokud do své zprávy přidáte #Praha, uvidí každý, kdo hledá na Twitteru něco o Praze, i vaši zprávu. Takto lze velice efektivně využít pro komunikaci i aktuálních událostí.

Jen pozor na vhodnost takové komunikace v daném kontextu. Je známo mnoho příkladů, kdy si i velké firmy poškodily jméno tím, že se chtěly svézt na vlně nějaké události, a nepovedlo se to nebo byl tento krok špatně přijat veřejností. Známý je příklad firmy NIKE, která se nechtěně dostala do potíží, když těsně po bombovém útoku v Bostonu stále prodávala trika #bostonmassacre, která však měla připomínat velkou porážku bostonských baseballových hráčů týmem Red Socks.

Nebojte se experimentovat

Instagram je sociální síť, prostřednictvím které sdílíte fotografie a nově také krátká videa. Uživatelé mohou využít různé efekty, takže fotky dostanou retro nádech, jsou přesvícené, lehce rozmazané, jako kdyby byly focené starým fotoaparátem. V této sociální síti můžete sdílet fotografie produktů, nechat nahlédnout lidi do vaší firmy a přitom působit moderně. A opět jsou tu hashtagy, které lze využít pro specifikaci tématu či nálady na fotografi i. Nově lze jednotlivé fotografie sdílet i na mapě, takže pokud někdo na Instagramu bude hledat fotografie dle lokality, můžete tam být vy a vaše produkty. Nebojte se experimentovat, lidé se chtějí vizuálně bavit. Ukazujte uživatelům pomocí fotografií třeba pohled do obchodu, firmy nebo vyfoťte vaše výrobky a prezentujte je na Instagramu.

Jakmile začnete, už nesmíte přestat

Začít s reklamou a propagací firmy či služby na sociálních sítích není těžké, jediná komplikace je, že jakmile začnete, nesmíte přestat. Sociální sítě jsou novou výkladní skříní vaší firmy a i jednoduchá výloha může skvěle prodávat, pokud je udržovaná.

Pokud potřebujete poradit s tím, jak vstoupit do sociálních médií či pořádně rozjet vaši přítomnost v nich, stačí se obrátit na mnohé zkušené marketéry, kteří mají za sebou zkušenosti a sledují trendy v moderní on-line komunikaci. Tvorba obsahu je totiž nejrychleji se rozvíjejícím segmentem v marketingu na internetu.

Převzato z časopisu Komora
Autor: Pavel Kotyza, autor je marketingový odborník

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek