Horská střediska se učí rychle

28. 12. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Osud letošní zimy je stále ve hvězdách, přesto se horská střediska pečlivě chystají na příliv lyžařů. Do svého rozvoje investovala přes 500 milionů korun, nešetřilo se zejména na zasněžovací technice a přípravě zážitků.

České hory nešetřily chválou na letní sezonu, která mnohde, co se týče návštěvnosti, lámala rekordy. Po loňském zimním fiasku způsobeném špatnými sněhovými podmínkami to byla příjemná vzpruha.

„I když bylo letošní léto deštivější, a hlavní sezona tím pádem o zhruba deset dnů kratší než ta předešlá, většina horských středisek se může pochlubit buď vyrovnáním loňské skvělé návštěvnosti, nebo dokonce nárůstem počtu hostů," zhodnotil léto ředitel Asociace horských středisek ČR Libor Knot. Nárůst se pohyboval ve výši zhruba deseti procent, ale na některých místech, například na Dolní Moravě nebo v Rokytnici nad Jizerou, šlo až o desítky procent.

Horským střediskům se vyplatily investice do doprovodných aktivit. Kromě dopravy lanovými drahami mohou turisté v českých horách už zcela běžně využívat sjezdy na kolech, terénní koloběžky i tříkolky, půjčovny kol včetně těch elektrických, naučné stezky nebo moderní dětská hřiště.

Pro děti i gurmány

Přestože řada Čechů utíká v zimě před nedostatkem sněhu do Alp, české hory mají stále co nabídnout. Řada provozovatelů horských středisek proto letos kromě kvalitního zasněžování investovala prostředky do pohyblivých koberců, snowparků pro výuku dětí, vybavení lyžařských školek nebo budování prostor pro hlídání dětí. Velké pozornosti se těšilo vylepšení gastronomických služeb, půjčoven vybavení, servisů a dalších zařízení.

Řada Čechů utíká v zimě před nedostatkem sněhu do Alp, české hory mají ale stále co nabídnout.

Také letos bude do českých hor lákat návštěvníky reklamní kampaň, kterou připravila agentura CzechTourism. „Sdělení kampaně je obdobné jako v loňském roce – chceme nasměrovat domácí turisty do méně etablovaných, avšak kvalitních destinací v Česku s cílem dvou až třídenního víkendového pobytu, a zvýšení jejich výdajů," sdělila Strategii Martina Fišerová, tisková mluvčí CzechTourism.

Cílem kampaně je rovněž prezentovat zvyšující se kvalitu a šíři služeb v oblasti domácího cestovního ruchu. „Kampaň je letos zaměřená na české hory v kombinaci s lázeňstvím a wellness," dodala Fišerová.

Komunikace poběží v televizi, tisku, prostřednictvím venkovní reklamy a na internetu. V současné době probíhá výběrové řízení na většinu součinných agentur. Kampaň naváže na loňskou − na podporu domácí zimní turistiky, kterou pro CzechTourism připravila kreativní agentura Loosers.

Sedm tisíc na osobu

Podle nedávného průzkumu Equa bank se na letošní zimní dovolenou chystají čtyři z deseti Čechů. V tuzemsku chce zůstat 70 procent z nich, Itálie láká 11 procent lyžařů a o procento méně preferuje sousední Rakousko.

Na české hory vyrážejí čeští lyžaři většinou na vlastní pěst, bez využití služeb cestovních kanceláří. Naopak do zahraničí je zájem o cestovky mnohem větší. Cestovní agentura Invia pro Strategii uvedla, že největší zájem bude i letos o italské hory, které tvoří polovinu z prodeje všech lyžařských dovolených této společnosti. Oblíbené je také Rakousko. Lyžařské zájezdy na české hory si u Invie prozatím pořídila jen tři procenta turistů.

Češi nejčastěji plánují lyžařské pobyty až na únor 2017, kdy bývají jarní prázdniny školáků. Vánoční svátky na horách prožije pětina Čechů, silvestra zde oslaví každý desátý dotazovaný. Nejžádanějšími tuzemskými lyžařskými destinacemi pro zimní sezonu jsou podle průzkumu Equa bank Krkonoše (29 procent), Šumava a Jeseníky (po 19 procentech), následují Jizerské hory (12 procent).

Do dovolené na horách plánují Češi podle banky investovat v průměru 7333 korun na osobu. „Držitelé zlatých platebních karet Equa bank však mohou při nákupu lyžařského vybavení, jeho servisu, ale také ubytování na horách či skipasů ušetřit až tisíce korun," podotkl Tomáš Veselý, ředitel depozitních produktů banky.

Permice na všechno

I přes pokračující investice je pro návštěvníky hor dobrou zprávou, že v téměř všech skiareálech zůstanou v letošní sezoně přibližně stejné ceny jako loni. Průměrná cena jednodenního skipasu bude v hlavní sezoně ve výši 570 korun pro dospělého a 400 korun pro dítě. Zákazník navíc dostane množství doplňkových služeb zdarma – ať už jde o parkování nebo třeba vstup na dětská hřiště.

Pokračovat bude i projekt Czech Skipass – lyžařská celosezonní permanentka, která umožňuje lyžovat ve 23 velkých střediscích po celé České republice. Czech Skipass lyžařům pro tuto sezonu nabídne celkem 190 km sjezdových tratí, 34 lanovek a 141 vleků, aniž by museli do pokladen jednotlivých areálů. Veškerá odbavovací technologie je kompatibilní. „V loňské zimní sezoně se prodej Czech Skipassů i přes počáteční nepříznivé počasí více než zdvojnásobil. Je vidět, že tento produkt si získává své místo na trhu, takže i letos očekáváme zvýšený zájem," řekl Knot jménem AHS ČR, která celý projekt administruje.

Horská střediska jsou připravena návštěvníkům i médiím přinášet čerstvé zprávy prostřednictvím denně aktualizovaných informačních systémů. Využít lze například zpravodajství na Holidayinfo. cz. Na programu ČT Sport poběží tradiční televizní „Panorama" doplněné textovými informacemi z lyžařských areálů. Potřebné aktuální informace lze získat také prostřednictvím mobilní aplikace iSki Czech. O možnostech vyžití na českých horách bude informovat také tradiční server Kudyznudy.cz a web Ceskozemepribehu.cz agentury CzechTourism. Hory jsou tedy připraveny, kampaně se dolaďují a teď už jen čekat na sníh. V tom horším případě alespoň na ten technický.

Převzato z časopisu Strategie, vydávaném společností CN Invest. Autor: Iveta Křížová.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek