Hospodské, kteří si vybrali špatnou pokladnu pro EET, čeká postupná výměna zařízení

31. 12. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Podle odborníků čeká obměna až dvě třetiny kas, které začaly v prosinci fungovat v rámci elektronické evidence tržeb. Mezi nejčastější problémy patří pomalá odezva. Do budoucna se také pročistí trh, kde má drtivá většina dodavatelů jen přibližně jednoprocentní podíl.

První desítky milionů účtenek již od 1. prosince prošly systémem elektronické evidence tržeb (EET). Řadu hostinských však čekalo rozčarování ze špatného fungování systému. To ale nebylo způsobeno chybami na straně Finanční správy nebo internetového přenosu dat, ale pokladnami, které si část restauratérů vybrala.

Trh s pokladními systémy je značně roztříštěný, působí na něm desítky dodavatelů, jejichž podíl se pohybuje kolem jednoho procenta nebo pod ním. Podíl na trhu přesahující pět procent mají podle odborníků pouze dvě firmy. V příštích měsících tak zřejmě dojde k masivnímu pročištění trhu, kdy menší firmy, které nezískaly předpokládaný počet zákazníků a výraznější postavení, přestanou svoje řešení rozvíjet, případně zkrachují.

Do roka se změní většina pokladen

Podle pokladní společnosti Storyous se do roka většina pokladen v gastronomii obmění. I zkušenosti ze zahraničí totiž ukazují, že dvě třetiny účelově založených dodavatelů s pokladnami časem skončí nebo je přestanou inovovat. Přežijí tak jen řešení, které prověří praxe.

Právě technické problémy během prvních týdnů provozu EET mohou naznačit, které systémy nejsou pro evidenci tržeb dobře nastavené a časem mohou skončit. „Pokud má kasa pomalou odezvu, často padá nebo neeviduje, rozhodně to je důvod k reklamaci, kterou by měl solidní dodavatel vyřešit,“ konstatuje Petr Filipec, provozní ředitel pokladního systému Storyous.

Podnikatelé přitom často odkládají řešení problému na později. Zákaznické linky dodavatelů systémů pro EET jsou totiž často přetížené a živnostníci tak nechtějí ztrácet desítky minut čekáním na spojení s operátorem. „Kdo bude podobné problémy tolerovat kvůli tomu, že nemá čas čekat hodinu na spojení se zákaznickým servisem, ten si může zkomplikovat odstoupení od smlouvy v budoucnu. Neuplatní totiž nárok bez zbytečného odkladu, což smlouvy často požadují," zdůrazňuje Petr Filipec

Kromě pomalé odezvy některých pokladních systémů si hospodští nejčastěji stěžují na dlouhé čekací doby na zákaznických linkách nebo skryté poplatky za asistenci nebo konzultace u tarifů zdarma. Objevují se i případy spojené s nekvalitními tablety, nestabilním softwarem nebo neodbornými technickými zásahy dodavatele, které smazaly kompletní data v systému.

Stejně jako v Chorvatsku

Kvůli podobným chybám přibývá provozovatelů restaurací, kteří mění původně zakoupený nebo instalovaný systém za kvalitnější řešení. „Podobný zájem evidujeme. De facto dochází k velmi podobné situaci jako při zavádění EET v Chorvatsku. Tam si mnoho uživatelů pořídilo takzvané řešení zdarma, ale po pár týdnech provozu zjistili, že jim nevyhovuje. Například bylo složité ovládání, zdržovalo to obsluhu zákazníků, či se tvořily fronty. Nemluvě o absenci zálohování celého systému,“ konstatuje mluvčí systému eKasa Jiří Grund.

Stále více podle něj bude záležet na tom, jaké další služby a propojení systémy pro evidenci tržeb umožní. „Naše řešení nabízí více než jen EET. Umožňuje automatické propojení s nejběžnějšími účetními programy, jako je Pohoda, Money, Helios, je automaticky zálohované v Cloudu a součástí může být i terminál pro platební karty z bezkonkureční sazbou 0,99 procent za transakci,“ doplňuje Jiří Grund.

O speciálních výhodách pro podnikatele, kteří již jednou do systému pro EET investovali a nyní budou muset koupit kvalitnější řešení, eKasa neuvažuje. „Naše řešení je už nyní velmi výhodné a patří mezi nejdostupnější na trhu. Pokud má provozovatel tržby kartou větší jak 100 tisíc korun za měsíc, je správa pokladny zdarma bez měsíčního paušálu,“ dodává Jiří Grund.

Právě peníze investované do pokladních systémů v minulosti, ať už pořízených s nástupem EET nebo ještě dříve, často komplikují restauratérům rozhodnutí o přechodu na vhodnější řešení. „Setkali jsme se s hostinskými, kteří již nyní používají dvě kasy - svůj původní pokladní systém, který v minulosti pořídili za desítky tisíc korun a pak novou evidenční pokladnu, kam účtenky přepisují," popisuje případ z praxe Filipec. „Nyní zjišťují, že toto provizorní řešení je dlouhodobě neudržitelné. Často to však v podstatě dělat musí, protože pořídili EET kasu bez funkcí nutných pro provoz gastronomického podniku," dodává Petr Filipec.

Pokladny prověří Silvestr

Hostinští, kteří se již nyní potýkají s pomalou nebo nekvalitní pokladnou, by podle něj neměli výměnu odkládat. Špatně fungující kasa by totiž mohla mít významný vliv na výši tržeb během Silvestra. „I půlminutové zdržení, které není například při používání dvou kas ničím výjimečným, má zásadní dopad na rychlost servisu, kapacitu podniku a tím pádem i výsledný zisk,“ uzavírá Petr Filipec.

Podnikatelé, kteří zvolili placený systém, který nyní nefunguje dobře, přitom již nebudou moci podruhé využít slevy na dani z příjmů. Ta může dosahovat výše až 5000 korun a týká se podnikatelů, fyzických osob, jejichž tržby poprvé podléhají elektronické evidenci tržeb. Výše slevy se bude odvíjet od výše daňového základu a maximální slevu tak bude možno uplatnit při dosažení kladného základu daně ze samostatné činnosti alespoň 199 000 korun.

Dalibor Dostál

Podrobnosti čtěte ve speciálu EET – elektronická evidence tržeb na BusinessInfo.cz.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek