Hry v terénu pomáhají rozvíjet turismus, GeoFun s nimi pronikl i do Polska a Bavorska

12. 1. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

S rozjezdem startupu pomohly inkubátory a soutěže pro začínající technologické firmy. Díky tomu společnost začala plánovat promyšlenou expanzi do zahraničí, kam se zatím dostala spíše ojediněle přes projekty svých českých zákazníků.

geofun aplikace mobilDva roky působí na českém trhu společnost GeoFun, která se prosadila geolokačními hrami. Ty díky aplikaci v mobilním telefonu lákají turisty na naučné stezky, návštěvy zajímavých míst nebo památek.

„Nápad vytvořit mobilní aplikaci s geolokačními hrami vznikl při vymýšlení nového produktu pro stávající zákazníky naší tehdejší společnosti World Media Partners (WMP). Ta se specializuje na tvorbu turistických portálů a mobilních průvodců a sběr volnočasových dat. Děláme i systémy slevových karet, rezervační systémy a podobně. Chtěli jsme našim zákazníkům nabídnout něco nového, něco, co by aktivně přilákalo návštěvníky na jejich území či zopakovalo jejich návštěvu,“ popisuje zrod projektu jednatel společnosti GeoFun Vít Pechanec.

„Nechtěli jsme už dělat jen to, co dělají i jiné firmy a přetahovat se s nimi o zakázky a zákazníky. Předtím, než jsme se do realizace pustili, udělali jsme si průzkum, jestli něco podobného již neexistuje. Upřímně řečeno, moc důkladní jsme v tom nebyli, a tak jsme po spuštění postupně objevovali existující projekty obdobného typu. Kdo ví, jestli by GeoFun vůbec vznikl, kdybychom tenkrát pořádně hledali,“ dodává Vít Pechanec s úsměvem.

Svého rozhodnutí nelituje, oblast geolokačních aktivit považuje za velmi perspektivní trh. Samotnou firmu GeoFun založil v srpnu 2014, již rok předtím běžel projekt v rámci mateřské společnosti World Media Partners. „Novou společnost jsme založili pro snadnější vstup partnerů a investorů,“ vysvětluje Vít Pechanec.  Kromě působení ve WMP, která vznikla v roce 2003, má v podnikání ještě zkušenosti z oblasti ubytovacích služeb, kde se pohybuje od roku 1997.

Prostřednictvím her v GeoFun mohou firmy směřovat návštěvníky do míst, kam chtějí či potřebují. „Hráči prochází předem danou trasu a plní rozličné úkoly. V podstatě se ty hry stávají nástrojem pro řízení cestovního ruchu. Ve hrách pak mohou firmy plně realizovat svoji marketingovou strategii. Určí si průvodce, který hráče provází, a příběh, který jim o daném místě vypráví,“ podotýká Vít Pechanec.  

S příběhem se hráči seznamují právě na určené trase. „Důležité je uvést, že hráč, v naší terminologii geosrandista, se stává součástí tohoto příběhu, často přímo jeho hlavním hrdinou. Obecně ale záleží na kreativitě scénáristy, co vymyslí a připraví,“ popisuje Vít Pechanec.

Po stopách dobrých rodáků

vit pechanec geofunKromě klasických her založených na plnění úkolů nabízí firma i speciální typy. Jeden takový projekt GeoFun realizoval například v Bystrém, kde vede aplikace návštěvníky po stopách filmařů místy, kde se točil film Všichni dobří rodáci. Hráči mají možnost srovnávat místa zvěčněná ve filmu se současnou realitou.

Jiným příkladem jsou dvě hry, které GeoFun nedávno spustil v Karlovarském kraji. Trasa vede po naučných stezkách, hráči se nemusí zastavovat u jednotlivých tabulí, ale jejich obsah, i když přepsaný do upravené podoby příběhu, jim vypráví aplikace. „Má to navíc výhodu, že hráč po cestě odpovídá na různé otázky a plní úkoly, je může si přehrávat i videa a podobně,“ konstatuje Vít Pechanec.

Dalším typem her jsou sportovní soutěže. Například ve Svitavách hráči soutěží na inline bruslařském okruhu na čas. Aplikace sama měří čas podle polohy hráče a hned ho vyhodnocuje. „Multimediální a interaktivní hry lze vytvářet i pro prohlídky památek, muzeí a podobně. Exponáty tak mohou v ‚rukou hráčů‘ ožívat, komunikovat s nimi a podobně,“ popisuje Vít Pechanec. Mezi speciální hry patří i vzdělávací aplikace, které nejsou geolokační a dají se odstartovat odkudkoliv.

Nejčastějším zákazníkem společnosti jsou města a lokality rozvíjející cestovní ruch na svém území. „Přidávají se ale i provozovatelé turistických atraktivit, ať to jsou zábavní parky nebo památky. Nedávno se nám například ozval provozovatel lodní vyhlídkové linky, že by rád zpestřil svým zákazníkům plavbu vlastní hrou. Je to docela zajímavá výzva, protože do hry by rád zapojil i informační hlášení, které pouští všem pasažérům na palubě,“ zmiňuje Vít Pechanec.

Konkurenci pro českou firmu představuje například aplikace WhereIgo společnosti Groundspeak. „To je právě jeden z těch projektů, které jsme objevili až po spuštění GeoFun. Technologicky jsme ale dost napřed. Mimochodem, uvedená společnost provozuje také populární geocaching, který označujeme jako staršího brášku GeoFun,“ podotýká Vít Pechanec.

Lov na virtuální Pokémony považuje za konkurenci jen v jistém ohledu. „Spíše nám mánie spojená s Pokémony pomohla, neboť lidem ukázala, že se s chytrým telefonem dá bavit i venku a aktivně. Bublina poměrně rychle splaskla a nyní je zde prostor pro aplikace, které hráčům na různých místech přináší různé zážitky. Jinak ve světě vznikají další obdobné projekty, jako například Ojoo v Belgii nebo Actionbound v Německu,“ porovnává Vít Pechanec.

Na začátku bylo podle něj těžké vyvinout technologii a odladit ji na různých typech telefonů. Zvláště aplikaci pro Android museli vývojáři dost upravovat, aby běžela spolehlivě na různých zařízeních.  

Desítka her pro Slovensko

auto veteran silnice clovekK rozvoji firmě pomohly i startupové inkubátory a soutěže.  V loňském roce například GeoFun skončil sedmý ze 152 přihlášených v soutěži Vodafone Nápad roku. Podobně přínosná byla také účast v ostravské soutěži Startup Harvest, kde se firma rovněž umístila mezi finalisty.

„Největší posun s projektem jsme zažíli díky naší účasti v půlročním akceleračním programu Master Jihomoravského inovačního centra. Ten nám pomohl změnit myšlení v tom, jak jej dál škálovatelně rozvíjet a také nás připravil na zahraniční expanzi. Prostě pomohl nám vidět dál než za kopec, který je před námi. První pozitivní výsledky změn je možné již nyní vidět, i když jsme program ještě neukončili,“ pochvaluje si Vít Pechanec.

Díky přeshraničním projektům některých zákazníků se aplikace již dostala do Bavorska a do Polska. „Aktuálně dokončujeme desítku her v Nitranském kraji na Slovensku, ale za vstup do zahraničí bych tyto nové hry neoznačil. Rozhodně se chceme i nadále soustředit na český trh a expanzi do zahraničí postupně připravovat, tedy začít hledat vhodné partnery a podobně,“ plánuje zakladatel GeoFun.

Pro GeoFun v současnosti pracuje čtyřčlenný tým, roční obrat dosahuje milionu korun. To by ale měl být jen začátek. „Naší vizí je stát se takzvaným novým médiem. V zásadě jeho vývoj bude dost ovlivněn tím, co budou v rámci něho tvořit samotní hráči a partneři. To je výrazná změna z poslední doby, kterou GeoFun prošel díky účasti v programu Master,“ konstatuje Vít Pechanec.

Druhou rovinu směřování aplikace vidí v oblasti sociální sítě mezi hráči. S jádrem aktivních hráčů, z nichž část tvoří vlastní hry, probírá firma další vývoj GeoFun. „Rádi bychom, kdyby postupně vznikla silná komunita, podobně jako tomu je například u geocachingu,“ uzavírá Vít Pechanec.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek