I u zakázek v PR platí, že Mercedes za cenu žigulíku neseženete

15. 7. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Výběrové řízení na (PR) agenturu je nepochybně proces, který je náročný pro všechny zúčastněné.

Agentury stráví desítky hodin přípravou komunikačních plánů a podkladů pro klienta, klient stráví desítky hodin vyhodnocováním těchto nabídek a osobními prezentacemi agentur, kterých se často zúčastní i nejvyšší vedení společnosti, což je s ohledem na význam správného výběru partnera namístě.

Každopádně je to mnohdy proces trochu bolestný. Na základě diskusí s členskými agenturami Asociace PR agentur (APRA) se proto pokusím shrnout několik podnětů, které by mohly oběma stranám alespoň částečně ulevit.

Dva miliony v tahu

Prvním je počet agentur zvaných do tendru. Na první pohled se může zdát, že pozvat dvacet agentur je dobrý nápad, alespoň bude z čeho vybírat. Pokud ale chcete výsledky jejich práce skutečně odpovědně vyhodnotit a nad každou prezentací stráví jeden váš člověk řekněme pět hodin, k tomu připočtěme přípravu briefu, debriefy s agenturami, osobní prezentace a tak dále, znamená to, že nebudete měsíc dělat vůbec nic jiného. Nehledě na to, že pokud nad vaším zadáním stráví jedna agentura v průměru řekněme 50 hodin, z toho 19 zbytečně, s průměrnou sazbou dva tisíce korun za hodinu to znamená dva miliony utopené v práci, která přišla vniveč. A to nepočítám případné externí náklady. Není divu, že pokud se to dozvědí včas, řada agentur si účast v podobných masových výběrových řízeních rovnou rozmyslí.

Druhým povzdechem našich členů bývá, že se výběrová řízení neúměrně protahují. Namísto původních čtyř týdnů jsou z toho najednou čtyři měsíce a rozuzlení v nedohlednu. Ne všichni zadavatelé přitom alespoň prodloužení termínu a nový harmonogram sami oznámí. Překvapivě se to týká i velkých korporací.

Diametrální rozdíl

Třetím úskalím výběrových řízení jsou parametry výběru agentury. V oblasti konzultantských služeb je třeba se zaměřit primárně na poměr kvalita/cena, kde čitatel i jmenovatel nabývají velmi různých hodnot. Pohříchu tím dominantním kritériem často bývá pouze jmenovatel, tedy cena.

Úroveň PR služeb však dnes pokrývá celé spektrum od skutečně seniorních specializovaných konzultantů, kteří se uplatní při strategickém rozhodování o dalších (nejen) komunikačních aktivitách, až po juniorní manažery, kteří se podílejí spíše na exekuci dílčích komunikačních aktivit. Cena obou pólů – a logicky i jejich kvalita – se liší skutečně diametrálně. A stejně jako nelze nakoupit pro top management společnosti fleetovou flotilu mercedesů za cenu ojetých žigulíků, ani kvalitní PR služby nekoupíte s hodinovou sazbou pět set korun.

Autor článku: Rostislav Starý, člen Výkonné rady APRA

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek