Indie spustila reformy a nabírá obrátky

30. 11. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Druhá nejlidnatější ekonomika světa stojí na rozcestí. Loni vyhrál v Indii volby charismatický vůdce Naréndra Módí se svou nacionalistickou stranou BJP. Indové doufají, že se novému premiérovi podaří s celou zemí zopakovat hospodářský zázrak, ke kterému předtím dovedl svazový stát Gudžarát. První výsledky jsou slibné.

Exportní manuiál CzechTrade pro Indii

Indická ekonomika možná letos povyroste podle odhadů o víc než sedm procent. Módímu se už také podařilo protlačit některé z nezbytných hospodářských reforem, které mají zlepšit podmínky i pro zahraniční dovozce a investory.

Především byla spuštěna elektronická aukce pro prodej dolů a těžebních bloků. „Dále jde o takzvaný Insurance Bill, který zvyšuje možnost podílu zahraničních investorů ve společných podnicích v pojišťovnictví z 26 procent na 49 procent,“ uvedl Jiří Janíček z  Ministerstva zahraničních věcí ČR.

Indické vládě se podle něj také úspěšně daří držet na uzdě inflaci. Indové hodlají podpořit hlavně domácí výrobu podle hesla Make in India. Chtějí, aby se z Indie nestal jen miliardový zástup konzumentů, ale aby domácí spotřebu i export sytila především výroba v samotné Indii.

Jednotná daň snad už příští rok

Klíčová reforma, kterou má být zavedení jednotné daně GST (daň ze zboží a služeb, obdoba DPH), zatím zůstává nejistá. „Tato daň vytvoří jednotný trh a povede k odstranění všech ostatních daní. Zamezí tedy vrstvení daní,“ vysvětluje Jiří Janíček.

Právě chaotický systém daní i cel a monstrózní byrokracie patří mezi hlavní překážky, které na indickém trhu trápí i zahraniční investory a exportéry.

Jednotná daň má vejít v platnost příští rok. „Ale představa zavedení GST k uváděnému 1. dubnu 2016 se jeví jako nereálná. Pokud jde o výši GST, může se pohybovat v rozmezí 16 až 27 procent, shody však zatím dosaženo nebylo,“ informoval Ivan Kameník, vedoucí zahraniční kanceláře proexportní agentury CzechTrade v Bombaji.

Spekulanti čarují s pozemky i s akciemi

Očekáváný boom hospodářství také rozdováděl indické spekulanty. Pocítila to například bombajská burza, která v letošním roce zažívá malou jízdu na horské dráze. Zatímco počátkem sezony byly katapultovány ceny mnoha akcií do absurdních výšek, k pololetí byly zisky burzy zase redukovány zpátky o zhruba 30 procent.

Naplno se také roztočily spekulace s pozemky. Zakusil to například i český podnikatel Václav Rudolf, který má v plánu postavit turistický rezort na indickém ostrově Havelock. „Když jsem dostal tip na nákup parcel, stály mezi 400 a tisícem rupií za metr čtvereční. Pak je skoupili místní spekulanti a teď za ně žádají 20 až 30 tisíc rupií za metr,“ uvádí Rudolf.

Realitní horečka vypukla i v nově vytvořeném státě Telangána. Ten bude potřebovat i nové hlavní město, které má vyrůst na dnešních rýžových polích. Metropole s milionem obyvatel má vzniknout za 21 miliard dolarů. Spekulanti vzali oblast útokem, a za poslední rok vzrostla cena tamějších pozemků až desetinásobně.

Dělník za šest tisíc měsíčně

Zahraniční firmy jsou také nadále konfrontovány se svéráznou obchodní mentalitou Indů, která má své horší i lepší rysy.

„Obchodní zvyklosti se víc a víc přibližují těm našim, evropským. Indičtí manažeři jsou velmi pragmatičtí a na jednání většinou velmi dobře připraveni. To samé vyžadují i od nás. Anglický vliv je tam stále cítit,“ říká Martin Coufal, předseda dozorčí rady české společnosti LIKO-S, která zprovoznila výrobnu interiérových přepážek v Bengalúru.

Podle Václava Rudolfa je ale mezi Indy častá řevnivost. „Kdekterý hoteliér sní o tom, že si postaví penzion u pláže a bude dělat všem ostatním co nejvíc schválností, aby jim v přístupu k pláži zabránil. Nebo když budete obchodovat s jedním Indem a pak ho kvůli lepším podmínkám vyměníte za jiného partnera, bude žárlit a nikdy vám to nezapomene,“ upozorňuje český podnikatel, který část života na indickém subkontinentu žil.

Podle Rudolfa zůstává i přes všechny změny klíčovou výhodou Indie celkově velmi nízká cenová hladina.

„Kvalifikovaný dělník je k mání v přepočtu za šest tisíc korun měsíčně. Díky teplému klimatu nemáte v Indii žádné výdaje na topení. Jídlo – naprostá většina jídelen je v Indii vegetariánských – také prakticky nic nestojí. I mezinárodní přepravu se vyplatí zařizovat tam. Například ten samý kontejner, který mě stojí při objednávce v Evropě 3,5 tisíce eur, mohu v Indii domluvit za 2,7 tisíce dolarů. To jsou obrovské úspory,“ uvádí příklady cen Václav Rudolf.

Několikanásobně levnější jsou v Indii také stroje, dopravní prostředky a další vybavení, které ovšem přitom podle Rudolfa nemusejí být nutně v horší kvalitě, než jaký je západní standard.

„Když jsem kdysi přijel poprvé do Indie, vyráběla se tam auta… no učiněný šrot. Dneska tu ale má továrny spousta světových značek a kvalita vyrobených vozů je stejná jako na Západě, protože koncerny si to ohlídají. V Indii vyrobené auto nebo motorka je pak ovšem třeba třikrát levnější než identický výrobek v Evropě,“ dodává podnikatel.

Nízká cenová hladina v Indii tak zůstává velkou předností z pohledu investora, zároveň však možným problémem z pohledu exportérů – prodat v Indii zboží za podobné ceny jako v Evropě je zatím skoro nemožné.

Tomáš Stingl

Exportní manuál CzechTrade pro Indii

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek