Indonésie: Jáva není Jawa

30. 3. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Základem úspěchu v Indonésii je osobní kontakt s obchodními partnery. Pro Českou republiku je tam v současnosti dobrou reklamou mimo jiné věhlas Prahy nebo bývalého prezidenta Václava Havla, říká vedoucí kanceláře CzechTrade v Jakartě Pavel Kalina.

Pavel Kalina, vedoucí kanceláře CzechTrade v JakartěJaké mají Indonésané povědomí o českém zboží?
My se dnes na Indonésii díváme jako na nový trh, ale musím připomenout, že v osmdesátých letech tu značky jako Zetor, Tatra nebo Jawa měly běžně své zastoupení. Tehdy také mnoho Indonésanů studovalo v Československu. Dnes to už z povědomí vypadlo. Když třeba promluvím o motorce nazvané Jawa, myslí si dnes někteří Indonésané, že si dělám legraci. Centrální ostrov souostroví, na němž je i hlavní město Jakarta, se totiž jmenuje Jáva.

A znají Českou republiku jako takovou?
Fungují tři symboly. Jednak když řeknete „Praha". V indonéské televizi totiž proběhly nějaké korejské seriály a dokumenty natočené v Praze a pro Indonésany představuje teď Praha typ krásného města, jaké oni neznají. U vzdělanější vrstvy je také stále pojmem Václav Havel. A spolehlivě tu funguje jméno fotbalisty Pavla Nedvěda. V Indonésii je ze sportů nejvíc populární badminton a právě fotbal. Sami Indonésané kopanou kvůli horkému klimatu moc nehrají, ale rádi se na ni dívají v televizi.

Indonéská ekonomika roste v posledních letech rychlostí pět až šest procent ročně. Na čem vlastně staví tato prosperita?Jednak je to prodej nerostných surovin. Hlavně ropy, plynu a uhlí, jehož třetím největším světovým vývozcem Indonésie je. Také proudí do země velký objem zahraničních investic – hlavně z Japonska, Singapuru, Malajsie, Jižní Koreje, Spojených států a Číny. Dále je nutno říci, že vláda dlouho dotovala pohonné hmoty, aby zůstaly v Indonésii pro obyvatele levné. Dnes ale tuto dotaci benzinu zásadně snížila a ušetřené peníze vkládá do projektů na rozvoj zdravotnictví, školství a energetiky.

V tom spočívají šance pro české firmy?
Ano, Indonésie toho zatím sama moc nevyrábí, a přitom potřebuje prakticky všechno. Například v počtu nemocničních lůžek v poměru k počtu obyvatel je hluboko i pod průměrem rozvojových zemí. Právě 80 procent zdravotnického vybavení dováží ze zahraničí.

A co energetika?
Do roku 2020 chce mít Indonésie instalován výkon 32 tisíc megawattů, což znamená ročně přidat šest tisíc megawattů. Hlavním palivem je nadále uhlí, čtvrtinu energie chce ale země v budoucnu získávat z obnovitelných zdrojů. Má například možnost využívat geotermální energii. České firmy by si s nabídkou energetických technologií měly pospíšit, než vývoz některých z nich Evropská unie zakáže. Samozřejmě není asi pravděpodobné, že budou čeští dodavatelé stavět celou elektrárnu, ale mohou se účastnit tendrů v rámci nějakých větších společných uskupení a dodávat vybavení nebo třeba elektrárny projektovat.

Jaké jsou vlastně ceny a jaká je kupní síla současných Indonésanů?
Zhruba 35 milionů Indonésanů dnes patří ke střední příjmové třídě, která už si může dovolit ledacos koupit. Místní zboží je samozřejmě relativně levné. Ale všechno, co je z dovozu, je naopak dražší než v Česku. Například pivo je v Indonésii dvakrát dražší, láhev slušného vína vyjde v přepočtu zhruba na 350 korun.

Indonésie je nejlidnatějším muslimským státem světa. Jak to ovlivňuje její atmosféru?
Je to velmi stabilní a tolerantní země. I nový prezident Joko Widodo při svém nástupu do funkce zdůraznil, že jedinou myslitelnou cestou pro Indonésii zůstává tolerance. Země se má soustředit na hospodářský rozvoj, cílem je sedmiprocentní růst ekonomiky ročně.

Jak v Indonésii probíhá kontaktování obchodního partnera?
Díky dlouhodobé fyzické přítomnosti v zahraničí disponuji cennými osobními kontakty, komplexní technickou znalostí prostředí a multikulturních rozdílů. To jsou pro exportéry velmi hodnotné informace, které nemohou jednoduše získat z obecných a veřejně přístupných zdrojů typu internet.

Kdybych to měl jednoduše shrnout, základem je ale osobní kontakt. My jako agentura CzechTrade můžeme zjistit firmě, zda je o příslušný výrobek na indonéském trhu zájem, můžeme jí vytvořit seznam případných partnerů. Je dobré, když indonéský partner vidí, že má firma oficiální podporu českého státu, to zvyšuje důvěryhodnost.

Nezbytné ale je, aby vývozce jezdil - a to i opakovaně - s Indonésany na osobní jednání. Dostihnout někoho e-mailem nebo telefonem, to v Indonésii moc nefunguje. Když se ale přes bariéry k manažerům nebo vlastníkům firem probojujete, pak už to jde. Dokonce vás pak oni sami někdy urgují nebo si firmu prověřují, zda v České republice bezproblémově funguje.

Jak probíhá obchodní jednání?
Jde celkem k jádru věci. Pozitivní dojem z jednání ale ještě neznamená automaticky úspěch. Indonésané vás nechtějí zklamat. Pokud tedy pořád říkají ano, nemusí ještě být jisté, že zakázku nakonec dostanete. Oni si dnes mohou z dodavatelů vybírat. O jejich obrovský trh s 250 miliony lidí se už uchází hodně početná konkurence ze světa.

Pomoc v Indonésii

O podporu při obchodu s Indonésií lze požádat vedoucího kanceláře CzechTrade v Jakartě Pavla Kalinu:


Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek