Indové stáhli Tatru z černé listiny

2. 12. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Nákladní vozy Tatra zapletli bývalí vlastníci do korupčního skandálu, kvůli němuž se firma dostala v Indii na černou listinu. Novému vedení podniku se přesto podařilo získat důvěru Indů zpět. Příběh se šťastným koncem zazněl na konferenci Budoucnost českého exportu, která představila právě indický trh.

Indická armáda používá 7,5 tisíce nákladních vozů Tatra. Legendární českou značku však před pár lety zamotali na klíčovém indickém trhu její bývalí zahraniční majitelé do korupční aféry, která podniku málem zlomila vaz. Skandál se dostal na první stránky novin v roce 2012.

V Indii otevíráme po Bombaji nově také kancelář v Bengalúru, sdělil generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal.„Tehdejší největší akcionář podniku – měl čtyřicetiprocentní podíl a byl to sám Ind – měl nabízet obrovský úplatek jednomu z indických generálů. V Indii se proto dostala značka Tatra na černou listinu,“ vzpomíná Petr Rusek, současný předseda představenstva nové akciovky Tatra Trucks, která výrobu v Kopřivnici zachránila před krachem.

V roce 2012 podle něj hrozila značce Tatra úplná katastrofa, podnik měl pošramocenou pověst a skoro nic nevyráběl. Legendární kopřivnický závod, který je druhým nejstarším výrobcem nákladních vozů s nepřetržitou historií na světě, se proto rozhodli koupit a zachránit dva čeští investoři. Nové vedení dokázalo výrobu vzkřísit skoro zázračně. Loni v roce 2014 už vyjelo z továrny 821 nových vozů, firma mohla odvést ze zisku státu 115 milionů korun na daních.

Znovu oslovila také indický trh. „Začal jsem jezdit do Indie a bavit se s bývalým velvyslancem Miloslavem Staškem, jak vůbec dostat Tatru pryč z černé listiny. Indická armáda byla velmi naštvaná – jednak kvůli tomu korupčnímu skandálu – a také, protože Tatra nedodávala náhradní díly,“ uvádí Petr Rusek. Distanc se podařilo překonat letos na jaře. Značka byla z blacklistu stažena a může se na indický trh začít vracet.

Smlouva s největší firmou světa

Nejen o návratu kopřivnické firmy na indický trh poutavě promluvil předseda představenstva společnosti Petr Rusek.Tento příběh se šťastným koncem odvyprávěl Petr Rusek na konferenci Budoucnost českého exportu, která se konala za účasti zhruba stovky českých byznysmenů v polovině listopadu v Brně a měla jako hlavní téma právě slibný indický trh.

Zkušenost Tatry je v mnohém ilustrativní. Indie je trh s obrovskou absorpční schopností, ale také jsou tam problémy s korupcí, ne všichni novodobí indičtí magnáti mají etický přístup k podnikání a neblaze proslulá je tamější těžkopádná byrokracie.

Od prvního kontaktu k reálnému uzavření smlouvy může dojít třeba až po pěti nebo šesti letech. „Je to trh pro trpělivé firmy, které dokážou přečkat prvních pár hladových let. Pak jsou ovšem ty objemy úplně někde jinde, než když obchodujete v Evropě," konstatuje právě bývalý velvyslanec Miloslav Stašek, který se ze své pětileté diplomatické mise v Dillí vrátil letos v srpnu 2015.

Vytrvalost se vyplatila třeba při jednání v sektoru dopravy. „Byli jsme první zemí, která dokázala podepsat partnerství s indickými železnicemi, což je největší firma světa," uvedl Miloslav Stašek.

Češi jdou do Bengalúru, ráje indických startupů

Generální ředitel proexportní agentury CzechTrade Radomil Doležal informoval, že na podporu českým vývozcům agentura otevře v Indii druhou kancelář. Po zastoupení v Bombaji to bude nově i kancelář v jihoindickém Bengalúru. „Indie je náročný trh, na žebříčku Světové banky o náročnosti podnikání je až na 130. místě ze 189 zemí. Ale je to stejně náročný trh pro všechny konkurenty,“ podotkl Radomil Doležal.

Volba na Bengalúr padla proto, že je to možná nejprogresivnější město indického byznysu. Přezdívá se mu indické Silicon Valley. „Vzniká tam například 62 procent všech nových indických startupů. Z pěti milionů obyvatel představují už sedm procent cizinci, kteří tam přišli za obchodem,“ uvádí Ivan Kameník, který kancelář CzechTrade v Bengalúru povede.

Ten také vypočítává další důvody, proč by české firmy měly o vstupu do Indie uvažovat: „Kolem roku 2050 předběhne Indie v počtu obyvatel zřejmě i Čínu a stane se nejlidnatější zemí světa. Střední příjmová třída Indů už dnes představuje zhruba 350 milionů lidí.“ České zboží má přitom v Indii z dřívějška výbornou pověst. „Indové považují Česko stále za strojírenskou velmoc. Až je někdy naopak problém přesvědčit je, že umíme také jiné obory,“ podotýká Ivan Kameník.

CzechTrade představil podporu designu na další tři roky

Druhým tématem brněnské konference byl průmyslový design. „V programu Design pro konkurenceschopnost v letech 2016 až 2018 mohou firmy získat mimo jiné podporu až 130 tisíc korun na propagaci v zahraničí,“ připomněla jednu z forem podpory manažerka zmíněného programu Zuzana Sedmerová.

Radomil Doležal zdůraznil, že design už dnes zdaleka není jen o vizáži výrobku. „Prodlužuje životnost, komunikuje kulturu firmy, její odlišení od konkurence, pomáhá při proniknutí na zahraniční trhy. Třeba ve Velké Británii přináší každá libra investovaná do designu pět liber navíc v tržbách,“ uvedl Radomil Doležal. „Česko se řadí k relativně malému počtu evropských zemí, které poskytují designu státní podporu,“ připomněl.

Konkrétní ukázky uplatnění moderního českého designu představil na konferenci Jiří Adam, majitel brněnské firmy Adam Design. Uvedl mimo jiné příklad modernizace českých traktorů značky Šálek nebo postřikovačů Agrio. Podle Jiřího Adama se veřejná podpora designu vrací nepřímo i skrz zakázky pro další firmy. „Když s návrhem designu uspějeme u zahraničního klienta, snažíme se pak dál projektovat a pro realizaci doporučovat další české dodavatele. Nedávno jsme například uspěli u prakticky největšího výrobce kombajnů v Rusku, pro nějž navrhujeme v podstatě celý nový kombajn,“ uvedl Jiří Adam s tím, že i pro tento projekt se pokouší doporučit ruskému zákazníkovi české výrobce jednotlivých dílů.

NÁVRH A REALITA. Při diskuzi o designu posloužila jako atraktivní příklad inovace českého malotraktoru značky Šálek.Design – návrh a realita. Příklad inovace českého malotraktoru značky Šálek.


Po skončení oficiální části programu pokračovala konference v neformální atmosféře. V průběhu celé akce měli podnikatelé také možnost setkat se k osobní konzultaci s náměstkem ministra zahraničních věcí Martinem Tlapou, s náměstkem ministra průmyslu a obchodu Vladimírem Bärtlem či generálním ředitelem CzechTrade Radomilem Doležalem. Brněnští exportéři by měli mít k této agentuře snazší přístup i v nadcházejícím období. Jak na konferenci CzechTrade oznámil, chystá otevření své nové kanceláře přímo v jihomoravské metropoli.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor článku: Tomáš Stingl.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek