Inekon Group vyváží tramvaje i cementárny. Export je přitom stále složitější

Americká ochranářská opatření i nedostatečná státní podpora miliardových projektů na rozvíjejících se trzích ztěžují firmě zahraniční obchody. I přesto společnost dokázala zvítězit v prestižní exportní soutěži.

Foto: InekonJiž v roce 1990 založil Josef Hušek se třemi dalšími kolegy z podniků zahraničního obchodu společnost s ručením omezeným Inekon, jejíž základní jmění bylo sto tisíc korun. V roce 1995 se pak firma transformovala na akciovou společnost Inekon Group se základním jměním zhruba 30 milionů korun. V současnosti má podnik základní jmění 449 milionů korun a Josef Hušek je jeho jediným majitelem.

I když socialistická éra soukromému podnikání nepřála, mohl Josef Hušek rozvíjet obchodního ducha ještě před rokem 1989. „Za Podnik zahraničního obchodu Pragoinvest, kde jsem pracoval od roku 1971 do roku 1990, jsem byl vyslán v letech 1975 až 1980 na obchodní oddělení našeho velvyslanectví v Bangladéši. A od roku 1982 až do roku 1989 na afilaci Transakty do Nigérie. Tam jsem pracoval ve funkci technického ředitele, a tudíž jsem měl možnost seznámit se se systémem řízení firmy v tržních podmínkách,“ vzpomíná Josef Hušek.

Tyto zkušenosti mohl od samého začátku aplikovat jak při řízení Inekonu, kde byl jednatelem a největším společníkem a později v akciové společnosti generálním ředitelem. „Dosažené komerční úspěchy společnosti za osmadvacet let existence dokazují, že praxe, hlavně v Nigérii, byla velice užitečná a plodná,“ upozorňuje Josef Hušek. Zrod firmy v prvních měsících vytváření tržního hospodářství byl velmi náročný. „V současné době si už nikdo nedovede vůbec představit, jaké podmínky bylo třeba překonat při založení firmy, vyhledání kanceláří, zajištění telefonů a faxů. Náš právní řád z předchozího období vůbec s takovými potřebami nepočítal, a proto zajištění těchto základních podmínek existence firmy bylo neuvěřitelně složité,“ připomíná Josef Hušek.

S rozjezdem pomohla euforie společnosti

Josef Hušek, šéf společnosti Inekon. Foto: InekonNově zakládaným firmám však pomáhala tehdejší atmosféra ve společnosti. „V bankách, na EGAPu, v České exportní bance tehdy existovala neuvěřitelně vstřícná podpora podnikání. Na rozdíl od současnosti v té době byla přímo radost s těmito institucemi spolupracovat. Bez jejich vstřícnosti bychom ukončili svoji činnost během několika měsíců,“ oceňuje Josef Hušek.

Také zaměření nového podniku navázalo na zkušenosti, které Josef Hušek nasbíral během předchozích desetiletí. „Pragoinvest vyvážel tramvaje a investiční celky. Po sametové revoluci měl jak tento podnik zahraničního obchodu, tak například ČKD Praha, existenční problémy. A proto nebyl problém zajištění přechodu pracovníků z obou těchto institucí do Inekonu a využití jejich know-how a našeho know-how k navázání a pokračování stávající spolupráce v mnoha zemích světa,“ popisuje Josef Hušek.

Znalosti zahraničních teritorií pak zúročil při hledání nových trhů pro tramvaje značky Inekon. Obchody se přitom zdaleka neomezovaly jen na bývalé země východního bloku. „V zahraničí naše tramvaje jezdí ve Washingtonu, D. C., v Seattlu, v Tacomě a v Portlandu, USA. Dále jsme dodali tramvaje do několika měst Ruské federace, kde jsme repasovali a modernizovali i stávající tramvaje ČKD. Obdobně jsme realizovali zakázku na 32 tramvají do Bělehradu a 18 tramvají do Sofie,“ vypočítává Josef Hušek.

V tuzemsku Inekon dodal tramvaje do Plzně, Olomouce a Ostravy. Společnost na výrobě spolupracuje s ostravskou Ekovou či Krnovskými strojírnami. A to není všechno. „Vlastníme sedmnáctiprocentní podíl v Changsha v Číně v hodnotě 10 milionů dolarů ve výrobním závodě, který má kapacitu 200 tramvají ročně. Od této joint venture si slibujeme velké zisky, protože v Číně je 80 měst, které mají víc než 5 milionů obyvatel, a proto je tramvajová doprava v těchto městech nepostradatelná,“ zmiňuje Josef Hušek.

Ochranářská zeď začala růst před Trumpem

Továrna Inekonu v Číně. Foto: InekonČínský partner vyrábí tramvaje podle dokumentace Inekonu. „Pro nás má největší výhodu v tom, že jeho prostřednictvím jsme schopni zajišťovat financování přes čínské banky jak v Asii, tak v Africe, tak dokonce i v Evropě,“ konstatuje Josef Hušek.

Rozlet firmy brzdí ochranářská opatření, o kterých se v současnosti mluví především v souvislosti se Spojenými státy. „Ochranářská opatření USA již začala před nástupem Donalda Trumpa. V USA existuje systém Buy America pro všechny zakázky na dodávku tramvají, které jsou financovány z federálních zdrojů. Stávající zvýšení požadavků na uplatnění 75 procent hodnoty ceny z dodávek amerických subdodavatelů v podstatě eliminuje možnost dodávek z ČR pojištěných EGAPem. EGAP vyžaduje 50 procent českého podílu,“ říká majitel Inekon Group složitou situaci exportérů.

„S lítostí musím konstatovat, že ačkoli jsme vyhráli tendry na dodávku tramvají v Oklahomě, v Detroitu a měli jsme možnost pokračovat v dodávkách pro Seattle, Portland a Tacomu v celkové hodnotě cca 160 milionů dolarů, tak jsme o všechny tyto zakázky v posledních dvou letech přišli,“ popisuje dopady kroků americké administrativy.

Přesto se nechce lukrativního trhu vzdát. „Řešením tohoto problému je vytvoření joint venture s nějakým americkým subjektem, anebo výstavba nové továrny ve spolupráci s našimi čínskými partnery,“ hledá Josef Hušek cestu ze současné situace.

Česko nedokáže podpořit velké exportní projekty

Jednoduchou pozici přitom firma nemá ani v oblasti investičních celků. „V současné době máme podepsány kontrakty na dodávky cementáren do Egypta a Iráku a na dalších třech obdobných projektech pracujeme. Vzhledem k tomu, že v současné době Česká republika není schopna poskytnout exportní podporu pro tyto projekty, který je každý v hodnotě 8 až 10 miliard korun, tak je naše situace  pokud jde o získání těchto kontraktů velice náročná a složitá,“ podotýká Josef Hušek.

Česká firma tak musí ve spolupráci s kupujícím zajistit financování. „Proti tomu jsou naši konkurenti v západní Evropě nebo v Číně lépe připraveni, protože oni takovéto dlouhodobé financování v daných objemech mají,“ upozorňuje Josef Hušek. Také z těchto důvodů označuje loňské tržby jako mizerné, protože americké zakázky zcela vypadly a realizace cementáren se přesouvá až do letošního roku.

Ve složitých podmínkách firma bojuje s konkurencí svými technickými zkušenostmi, kvalitou a extrémním nasazením pracovníků, kterých ve firmě působí osm desítek. „Vzhledem k tomu, že Inekon Group se mimo prodeje tramvají a cementáren zabývá vývozem lokomotiv, tramvajových a železničních svršků, čističek odpadních vod, elektráren a dalších ekologických projektů, je zákazník na každou tuto komoditu odlišný a specifický. Naši pracovníci mají dlouholeté zkušenosti, jak se k těmto zákazníkům dostat, přesvědčit je a získat potřebné kontrakty,“ zdůrazňuje Josef Hušek.

Exportně založené firmě výrazně pomáhá česká ekonomická diplomacie a především státní podpora exportu. Ty podle Josefa Huška patří k základním pilířům rozvoje zahraničního obchodu. „Chci vyzvednout v této souvislosti hlavně pomoc prezidenta Václava Klause a prezidenta Miloše Zemana, kteří nám příkladně pomáhali při všech možných jednáních v mnoha zemích. Velkou podporu jsme měli rovněž v 90. letech od Vladimíra Dlouhého v době, kdy byl ministrem průmyslu a obchodu,“ oceňuje Josef Hušek.

V současné době zmiňuje především podporu náměstků ministerstev zahraničí a průmyslu a obchodu Tlapy a Bärtla. „Věřím, že i nová vláda v čele s premiérem Babišem bude pokračovat v obnově podpory exportu hlavně prostřednictvím EGAPu a České exportní banky. Je potřeba, aby nejen exportéři, ale i Česká bankovní asociace vyvíjela nepřetržitý tlak na centrální orgány s cílem maximálně zlepšit stávající neuspokojivou situaci v této oblasti,“ doufá Josef Hušek.

Dalibor Dostál

Inekon Group získal Exportní cenu DHL za rok 2017

Společnost Inekon Group, která je nejen výrobcem tramvají, ale věnuje se také vývozu investičních celků a průmyslových zařízení, zvítězila v kategorii Středně velká společnost v jubilejním 20. ročníku Exportní ceny DHL Unicredit,

• Témata: Zahraniční obchod

Doporučujeme