Informace z akcí v Litvě: Český den ve Vilniusu a Český brunch

2. 6. 2016 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

motiv článku - Informace z akcí v Litvě: Český den ve Vilniusu a Český brunch České nápoje a potraviny mají již určitou pozici na litevském trhu – do země se dováží a prodává se v hypermarketech, malých obchodech i v restauracích české pivo (hlavními zástupci jsou pivovary Budějovický Budvar, Pivovar Náchod, Bernard, Královský pivovar Krušovice, Plzeňský Prazdroj a další), alkoholické nápoje (zejména Karlovarská Becherovka), zdravá výživa (především Emco, Racio, Úsovsko, Bonavita).

Dále se vyváží různá ochucovadla, potravinářské směsi, cukrovinky atd. (kupř. Vitana, Nestlé – Bonpari). Jejich výskyt a prodej však podle názoru ZÚ Vilnius nedosahuje možného potenciálu a kupř. české a moravské víno, minerální vody, masné a mléčné výrobky, cukrovinky nejsou na trhu k dostání vůbec, či pouze ve velmi omezeném rozsahu.

Proto se ZÚ Vilnius rozhodl navrhnout projekt ekonomické diplomacie s názvem „Více českých potravin a nápojů na litevský trh“ s cílem jednak zviditelnit české výrobky, zvýšit povědomí o jejich kvalitě a sortimentu a zároveň pomoci českým exportérům, kteří ještě na trhu nejsou, s nalezením kvalitních partnerů.

Marketingovou část projektu, který se postupně realizuje od začátku roku až do září 2016, představovala zejména prezentační akce „Český den ve Vilniusu“ dne 21. 5. 2016 a na ni navazující „český brunch“ v hotelu Novotel v centru města. Poslední část projektu, zaměřená hlavně na prezentaci českých a moravských vín potenciálním partnerům a distributorům v Litvě, je plánována na polovinu září tohoto roku v prostorách ZÚ Vilnius.

ZÚ Vilnius oslovil v přípravné fázi marketingové části projektu cca tři desítky českých firem napřímo a další zájemce rovněž prostřednictvím oborových asociací a svazů. Mezi oslovenými producenty byly jak již v Litvě etablované firmy, tak i nováčci na trhu, kteří v nedávné minulosti projevili zájem o vstup na místní trh (kupř. při setkání s firmami v rámci konference EK v Praze, na Meeting Pointu CzechTrade v Praze či v komunikaci v průběhu roku).

Vzhledem k tomu, že Český den ve Vilniusu byl koncipován také jako propagace České republiky obecně, nabídl ZÚ možnost využití pronajatých prostor staré vilniuské radnice (Vilniaus Rotušé) také dealerovi vozů Škoda v Litvě, dále ZK CzechTourism ve Varšavě, Magistrátu hlavního města Prahy, Muzeu bižuterie v Jablonci n. Nisou a dalším subjektům. Akce se ve finále zúčastnili:

  • Svaz výrobců skla a bižuterie (SVSB), který zastupoval vybrané výrobce bižuterie, sklářskou firmu Blažek Glass a výrobce porcelánu Thun 1794 a. s.;
  • Boneco a. s. – výrobce majonéz, hořčic, kečupů a dalších výrobků;
  • Templářské sklepy Čejkovice, vinařské družstvo, vinařství Reisten s. r. o., Zámecké vinařství Bzenec s. r. o. a Vinařství Mikrosvín Mikulov a. s.;
  • Budějovický Budvar n. p. (prostřednictvím litevského distributora);
  • Pivovar Náchod (prostřednictvím litevského distributora);
  • Walmark a. s. (prostřednictvím litevského distributora);
  • Škoda Auto a. s. (prostřednictvím litevského distributora);
  • restaurace Šveiko Barža, Vilnius;
  • Emco spol. s r. o., Úsovsko a. s., Racio spol. s r. o., Bonavita spol. s r. o. (prezentace výrobků prodávaných na litevském trhu);
  • Mondelez Czech Republic s. r. o. (degustace a prezentace oplatek Opavia Kolonáda);
  • ZK CzechTourism Varšava (prezentace turistického ruchu v ČR);
  • Magistrát hl. města Prahy (prezentace propagačních materiálů; výstava filmových plakátů - Muzeum hl. m. Prahy; upoutávky na připravovanou výstavu Karla IV.);
  • tým tří profesionálních kuchařů, zajišťujících stánek s českou kuchyní na náměstí před radnicí.

V rámci doprovodného kulturně-prezentačního programu připravila firma JBX Promotion přehlídku bižuterie Made in Jablonec 2016 inspirovanou čtyřmi ročními obdobími a svými hudebními vstupy přispělo ke zdaru akce i mužské pěvecké duo Zdeněk Dubnička – Vilém Lahoda.

Akce probíhala od 10 do 18 hodin v sobotu 21. 5. 2016 v pronajatých prostorách radnice a také na hlavním náměstí před její budovou (stánek s českou kuchyní a předvedení nových modelů vozů Škoda). Díky široké propagaci jak v médiích (informace byla zveřejněna na hlavních tiskových serverech BNS a Delfi.lt, dále v polskojazyčném rozhlase a na stránkách zw.lt), dále na webových stránkách radnice, turistickém infocentru, přehledu akcí ve Vilniusu atd. se dostalo akci velké publicity.

ZÚ rozeslal cíleně pozvánky svým kontaktům včetně diplomatického sboru, publikoval pozvánku na svých webových stránkách, vyvěsil plakáty v mezinárodní škole atd. Poprvé byla rovněž vyzkoušena forma placené reklamy na Facebooku, díky níž oznámení o akci oslovilo více než 21 tisíc obyvatel města.

Vzhledem k tomu, že shodou okolností ve stejný den probíhal také Street Music Day a Den otevřených dveří v muzeích (Vilnius Museums Night), navíc panovalo příjemné jarní počasí, podle odhadů ZÚ Vilnius navštívilo prezentaci uvnitř radnice mezi 2 500–3 000 návštěvníků, další stovky osob se zastavily u stánku s českou kuchyní, kde kromě ukázky tradičních jídel mohli ochutnat i točené pivo Budvar a Primátor.

Akci slavnostně zahájili společným vystoupením náměstek primátora Vilniusu L. Kvedaravičius a velvyslanec B. Mazánek, v průběhu dne třikrát vystoupily modelky a model s jabloneckou bižuterií a pětkrát pěvecké duo Z. Lahoda – V. Dubnička. Návštěvníci měli možnost zúčastnit se tomboly, do níž přispěly kromě ZÚ také zúčastněné firmy. Uvnitř radnice využily desítky návštěvníků možnosti degustace českých a moravských vín (celkem 16 různých odrůd ze 4 zúčastněných vinařství), výběru z nabídky Pivovaru Náchod (Primátor) a cukrovinek (lázeňské oplatky Kolonáda).

Pro děti byl připraven dětský koutek s řadou zábavných aktivit – omalovánky, pexesa, hračky rozvíjející šikovnost a uvažování (kupř. ježek v kleci z liberecké IQlandie), navlékání korálkových náramků (od SVSB), Marťánci od Walmarku a další. Pro všechny zúčastněné byl k dispozici široký výběr propagačních materiálů o ČR, Praze či třeba Beer Guide nebo Beer Map of the Czech Republic.

Na Český den ve Vilniusu navázala další prezentační akce ČR v podobě „českého brunche“ ve vyhlášeném hotelu Novotel v centru města. Tři kuchaři z ČR, kteří den předtím připravili stánek s českou kuchyní, přichystali v úzké spolupráci s kuchaři z Novotelu atraktivní menu pro cca 70 hostů, kteří v neděli 22. 5. 2016 kromě ochutnávky lahůdek a točeného piva Budvar měli možnost rovněž shlédnout módní přehlídku bižuterie Made in Jablonec a příjemně se pobavit u písní dvojice Z. Lahoda – V. Dubnička. Akce se setkala se zájmem a lze ji stejně jako Český den ve Vilniusu považovat za úspěšnou prezentaci ČR, což potvrdilo i hodnocení hotelu Novotel (v minulosti takto např. organizoval „irský brunch“).

Zprávy o akci byly zveřejněny kupř. na jednom z hlavních litevských informačních serverů www.delfi.lt, úřad postupně publikuje informace včetně fotografií na svých webových a FB stránkách.

Marketingový cíl první části projektu byl naplněn, české výrobky vzbudily zájem veřejnosti, zvýšilo se povědomí o nabídce potravin a nápojů z ČR, svou úlohu splnily i prezentace turistického ruchu v ČR, sklářského a bižuterního průmyslu a kulturní doprovodný program. V druhé části projektu se ZÚ Vilnius zaměří na konkrétní pomoc při hledání distribučních kontaktů v Litvě, aby bylo možno dosáhnout konečného cíle, tj. zvýšení exportu potravin a nápojů (ale i bižuterie a skla) na litevský trh.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky ve Vilniusu (Litva).

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek