Investice do designu, která se opravdu vyplatila

Jednou z firem, která se do projektu Design pro konkurenceschopnost zapojila, je firma Nuba. A díky tomu se jí podařilo výrazně přilákat zájem zákazníků.



Společnost Nuba vznikla v roce 2002 odkupem výrobního družstva invalidů Kyjovan Kyjov. Postupem času se modernizovala výroba, až vznikla ryze česká firma, která je z 95 procent tvořena zaměstnanci se sníženou pracovní schopností. Dvě pětiny produkce značky Nuba se vyvážejí do zemí EU, Vietnamu a Ruska.

Trh trafopájek, jejichž výrobou se Nuba zabývá, se postupně vyvíjel a bylo potřeba zákazníkům dopřát větší komfort při pájení a především nahradit zastaralé součásti modernějšími. „Chtěli jsme našemu zákazníkovi nabídnout kvalitní výrobek za přijatelnou cenu a tím konkurovat mnohdy nekvalitním asijským produktům. Začali jsme proto uvažovat o změně designu našich výrobků a více se zajímat o profesionální designérské služby. Po podrobnějším průzkumu trhu jsme oslovili studio Adam Design z Adresáře designérů CzechTrade, kde jsme se dozvěděli o možnosti zapojit se do projektu Design pro konkurenceschopnost,“ říká Martina Kundratová, jednatelka společnosti.

Při výběru designéra zajímaly českého výrobce trafopájek jeho předchozí realizace a dobré reference. Dalším faktorem byla i vzdálenost studia od sídla společnosti. „Po úvodních rozhovorech s designéry bylo společně vytvořeno zadání a designérské studio obratem předložilo několik základních návrhů – skic, ze kterých jsme po společné konzultaci vybrali nejvhodnější variantu. Ta se postupně upravovala a zdokonalovala, až jsme společně doladili výsledný návrh designu, projektovou dokumentaci a návrh nových forem. Páječka je nejen modernější, ale především menší a lehčí, čímž poskytuje větší komfort při práci. Spolupráce s designérem z Adresáře designérů CzechTrade byla na vysoké úrovni, přesto nebyla nijak technicky či personálně náročná,“ popisuje spolupráci Martina Kundratová.

Změny, které díky designu nastaly, přispěly k rozvoji společnosti

Pro realizaci nového výrobku bylo nutné změnit výrobní technologii. Vznikly nové vstřikovací formy na výrobu páječky i blistrů, do kterých jsou páječky baleny, změna se dotkla také výrobního postupu. Zvyšující se zájem o trafopájky Nuba, více pozitivních referencí a především vyšší objem výroby svědčí o tom, že se investice do designu opravdu vyplatila. Nárůst produkce si vyžádal navýšení počtu pracovních míst a celkově lze konstatovat, že spolupráce s designérem odstartovala ve společnosti změny, které přispěly k jejímu rozvoji.

Adresář designérů CzechTrade je zdrojem kontaktů na profesionály v oblasti průmyslového
a produktového designu. Skutečnost, že v databázi jsou jen prověření profesionálové,
dává potenciálním zákazníkům garanci kvalitního výběru.

Výsledky spolupráce s designérem se promítají také do vývozu společnosti Nuba. Firma jednak zaznamenala větší poptávku u stávajících partnerů, jednak také získala zcela nové odběratele – právě vyjednává s novým zákazníkem z Polska.

Zvýhodněné designérské služby jsou správnou volbou

Podle Martiny Kundratové je zapotřebí v České republice podporovat český průmysl a jeho export. Zapojení designéra do vývoje a využití zvýhodněných designérských služeb agentury CzechTrade je podle ní tou správnou volbou a doporučuje je také dalším firmám.

Adresář designérů CzechTrade dává garanci kvalitního výběru

Spolupráce CzechTradu se studiem Adam Design začala již v roce 2011, kdy si je vybralo ke spolupráci několik klientů. „Již od začátku jsem byl příjemně překvapen přístupem manažerů CzechTradu ke všem otázkám a ochotnou podporou při realizaci, čímž mě přesvědčili o své profesionalitě. Obdobně tuto agenturu vnímají také klienti, kteří se do projektu Design pro konkurenceschopnost zapojili,“ hodnotí spolupráci s CzechTradem Jiří Adam, jednatel společnosti Adam Design.

„Díky naší přítomnosti v Adresáři designérů nás v rámci naší oborové specializace oslovily desítky firem. Samozřejmě nespornou výhodou jsou naše zkušenosti i rozsah poskytovaných služeb, avšak velmi zásadní vliv mají i kompetentní lidé z agentury CzechTrade podílející se na projektu. Před zahájením spolupráce našim společným klientům ochotně vše vysvětlí a celý proces metodicky dozorují. Ve finále jde tedy o společný výsledek,“ dodává zároveň Adam.

Adresář designérů CzechTrade je zdrojem kontaktů na profesionály v oblasti průmyslového a produktového designu. Skutečnost, že v databázi jsou jen prověření profesionálové, dává potenciálním zákazníkům garanci kvalitního výběru. Podle Jiřího Adama firmy riskují maximálně úvodní časovou investici do jednání s vytipovanými designéry a také následná finanční participace ze strany CzechTradu napomáhá snížit obavy tuto spolupráci vyzkoušet.

Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Zuzana Sedmerová, vedoucí manažerka projektu Design pro konkurenceschopnost.

• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Design

Doporučujeme