Investice: Přichází doba korejská

31. 3. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Jihokorejci si zvolili Česko za svou obchodní základnu pro celou Evropu. Invaze korejských investorů teď vrcholí. U Mošnova postaví novou továrnu na světlomety, u Žatce výrobnu pneumatik. Koupili také některé velké exportéry, jako je výrobce turbín Škoda Power.

Automobilka Hyundai v NošovicíchUž je to jasné. Popularita Česka v Jižní Koreji má i zásadní obchodní dopad. Korejci si vybrali Českou republiku jako výrobní základnu pro celou Evropu. Přehled investic, které Korejci v poslední době do české kotliny nasměrovali, je impozantní.

Ke korejské „investiční invazi" zavelela už v roce 2006 automobilka Hyundai. Ta od té doby do své továrny na výrobu osobních aut v Nošovicích investovala víc než 1,1 miliardy eur. Na tuto dosud největší investici se pak postupně nabalilo asi 20 nových dodavatelů. Například jde o další jihokorejskou firmu Hanwha, která zprovoznila u Frýdku-Místku výrobu plastových autosoučástek. Společnost Sung-Woo Hitech zase začala pro automobilový průmysl vyrábět v Ostravě plechy a lisované díly.

Žatec vyrobí šest milionů pneumatik ročně

Také za třetí vůbec největší investicí v celých dějinách Česka, jež má odstartovat letos na podzim, stojí opět Korejci. Společnost Nexen Tire chce utratit za vybudování nové továrny na výrobu pneumatik v průmyslové zóně Triangle u Žatce jen v první fázi rekordních 22,8 miliardy korun. Přilákat tuto obří investici chtělo také Polsko, česká lokalita ale nakonec vyhrála po 13 měsících usilovného vyjednávání.

Továrna dá jen v první fázi práci zhruba tisícovce lidí. Fungovat má začít v roce 2018 a měla by vyrobit šest milionů pneumatik ročně. Půjdou mimo jiné právě do nošovické automobilky. Za přilákání velkého projektu samozřejmě Česko zaplatí velkorysými investičními pobídkami ve výši až 3,8 miliardy korun. Společnosti Nexen stát například sleví na dani z příjmů až dvě miliardy a přispěje také na rekvalifikaci či vzdělávání budoucích zaměstnanců.

Další velkou investicí s korejským podpisem je plánovaná stavba továrny na výrobu světlometů v Mošově na Novojičínsku za čtyři miliardy korun. Společnost Hyundai Mobis v ní plánuje zaměstnat 935 pracovníků. Od roku 2017 má závod vyrábět světla pro zhruba 750 tisíc aut ročně.

Turbíny i klimatizace s novými majiteli

Převodovka strojírenské firmy Škoda PowerKorejský apetit nestojí jen za novými projekty. Korejci v Česku přebírají i mnoho již fungujících podniků. Nedávno například koupili většinový podíl ve dvou českých továrnách na výrobu chladičů, klimatizačních hadic či vodních trubek. Závody v Novém Jičíně a v Hluku prodala americká společnost Visteon Corporation jihokorejskému private equity fondu Hahn & Company a firmě Hankook Tire.

Do českého rodinného stříbra sáhli Korejci v Plzni. Už v roce 2009 tam koupil jihokorejský Doosan za 11,5 miliardy korun tradiční strojírenskou firmu Škoda Power. Ta se zařadila mezi pět největších světových výrobců turbín a dalších strojů pro energetiku.

Pod křídly společnosti Doosan se Škodovka dál úspěšně rozvíjí. V poslední době získala například nové zakázky na polském trhu nebo v jihoamerickém Chile. Monitoruje také další možnosti pro dodávky české jaderné elektrárně Temelín. Na počátku letošního roku získala společnost rovněž poprvé zakázku v Irsku. Dodá stroje pro elektrárnu v hlavním městě Dublinu, která bude fungovat na bázi spalování odpadu.

Daewoo Avii nevzkřísilo

Někdejší první velká jihokorejská investice v Česku nedopadla dobře. Už v devadesátých letech vstoupila firma Daewoo Motors do tradičního výrobce nákladních vozů Avia v pražských Letňanech. Zvednout skomírající prodeje se ale jihokorejskému vlastníkovi nepovedlo. Avii v roce 2006 zase opustil a poslední nadějí se stal pro legendární značku pro změnu indický investor, automobilka Ashok Leyland. Ani ta ale Avii z útlumu nevyvedla a v roce 2013 výroba nákladních vozů v Letňanech definitivně skončila.

Korejské aerolinky rozzlobil Babiš

Zájem Korejců o obchod s Českem se promítl i do vstupu národního leteckého dopravce Korean Air do českých aerolinek ČSA. Podíl v objemu 44 procent akcií koupili Korejci v roce 2013 za 2,6 milionu eur. Při návštěvě Korejské republiky letos v únoru 2015 navíc řekl český ministr dopravy Dan Ťok po jednání se svým korejským protějškem So Sunghu-wanem, že by se jihokorejské firmy mohly podílet také na stavbě vysokorychlostní dráhy z centra Prahy na Letiště Václava Havla v Ruzyni. Tendr na první část této stavby by mohl být vypsán už v horizontu tří let a celkově by měla dráha stát zhruba 20 miliard korun.

Vstup Korejců do aerolinek ČSA i jejich zájem o letiště Václava Havla není zapříčiněn jen jejich čilým obchodem s Českou republikou. Chtějí Prahu zároveň využívat jako centrální dopravní uzel pro své obchody v Evropské unii.

Spolupráci s Korean Air ale loni v létě roku 2014 zkomplikoval nepříjemný spor. Český ministr financí Andrej Babiš totiž vyměnil vedení Českého Aeroholdingu, který stále drží část akcií ČSA. To korejská strana vnímala jako porušení smlouvy a s novým šéfem aeroholdingu Václavem Řehořem odmítla komunikovat. Roztržku se nepodařilo úplně urovnat ani při letošní české podnikatelské misi v Soulu.

Celkově jsou ale Korejci stále zřetelnějším černým koněm investic do České republiky. I proto před měsícem otevřela česká vládní agentura CzechInvest svou novou pobočku právě v jihokorejském hlavním městě Soulu.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek