Itálie: Zpoplatnění sáčků na ovoce a zeleninu v italských supermarketech mění chování spotřebitelů

18. 1. 2018

  • Země: IT - Itálie
  • Datum zveřejnění: 17.01.2018

Itálie byla první evropskou zemí, která v roce 2012 zakázala plastové nákupní tašky. Od 1.1.2018 zavedla italská vláda další změnu, a to zpoplatnění sáčků na ovoce a zeleninu. Tyto sáčky již navíc nemohou být klasické plastové, ale musí být biologicky rozložitelné. K Itálii se přidala také Francie. Jsou to jediné země EU, které provedly tento krok. Většina členských států EU zavedla zpoplatnění pouze plastových nákupních tašek.

Tento krok vyvolal řadu rozhořčení mezi spotřebiteli, i když se jedná o velmi symbolický poplatek (2 centy za sáček). Již po dvou týdnech byl uveřejněn průzkum agentury Agroter, který byl zaměřen na změnu chování spotřebitelů (vzorek 500 respondentů). Ke změně došlo téměř u každého druhého Itala. Pětina zákazníků stále upřednostňuje nákupy v supermarketu, ale 17 % začalo více nakupovat zboží již zabalené, zmrazené nebo připravené ke spotřebě. Někteří spotřebitelé dokonce začali více nakupovat v menších prodejnách. Na druhou stranu by se zpět na tradiční transparentní plastové sáčky vrátilo stěží 6% respondentů.

Zpoplatnění sáčků na druhou stranu jistě potěšilo místní výrobce rostlinných polymerů a bioplastů. Jedním z nich je například společnost Novamont, která vynalezla biodegradabilní a kompostovatelný bioplast Mater-bi. Podle prvních odhadů poradenské společnosti Plastic Consult, by italský trh s bioplasty na ovoce a zeleninu mohl představovat přibližně 100 milionů eur ročně (při výrobě 25 000 tun ročně).

Zdroj: La Repubblica, Il Fatto Quotidiano
Vypracoval kolektiv pracovníků CzechTrade Itálie

Souborové přílohy

Tisknout Vaše hodnocení: