Italská ekonomika spoléhá na svého největšího partnera - Německo

21. 10. 2011

  • Země: Itálie
  • Datum zveřejnění: 19.10.2011
  • Zdroj: il sole 24 ore

Opakované výzvy guvernéra italské centrální banky, Maria Draghi, aby se italská ekonomika pokusila býti více jako ta německá, což by mělo napomoci k obnovení konkurenceschopnosti Itálie na mezinárodním poli, zdá se nějaký vliv měly. Takto komentuje italská odborná veřejnost poslední zveřejněná data vzájemné obchodní výměny mezi Itálii a Německem. V období od ledna do července tohoto roku se totiž italský vývoz na německý trh zvýšil o 14,6 % a německý vývoz do Itálie se zvýšil o 12,4 % v porovnání se stejným obdobím minulého roku.

V posledních osmi letech se toky vzájemného obchodu mezi Itálií a Německem pohybovaly vždy paralelně. Saldo obchodní bilance zůstává v přebytku výrazně ve prospěch Německa, tj. 14,6 miliard eur v roce 2010. Míru významu Německa pro italskou ekonomiku nelze podceňovat: je nejen italským nejvýznamnějším obchodním partnerem, ale hodnota výměny v roce 2010 činila více než 102 miliard eur, což překonalo i výsledky obchodní výměny s takovými partnery jako je Francie či Velká Británie.

Itálie je pátým dodavatelem Německa a jeho šestým klientem. Valná většina vzájemné obchodní výměny je založena na subdodávkách a v německém exportu nalezneme také italskou technologii, jako například komponenty pro automobilový průmysl. Oblastí tradiční síly italské ekonomiky jsou především potraviny. I v tomto sektoru Itálie spoléhá především na svého německého partnera. Počátkem tohoto měsíce byla Itálie oficiálním partnerem nejdůležitějšího potravinářského veletrhu na světě - Anuga v Kolíně nad Rýnem.

Srovnání italské a německé ekonomiky vykazuje, podle místních ekonomů, řadu společných bodů: širokou výrobní základnu, vysoký podíl malých a středních podniků především v rukách místních rodin, silná orientace na vývoz. Úzké vztahy mezi dvěma ekonomikami je možné také pozorovat na tocích přímých investic.

Německo je druhým největším investorem v Itálii, po USA, podle počtu dceřiných či kontrolovaných společností (cca 1.300) a podle obratu (přes 67 miliard eur). V některých případech se samozřejmě jedná o historickou přítomnost německých firem na Apeninském poloostrově a opačně (Siemens je v Itálii přítomný od konce devatenáctého století, Ferrero vyrábí v Německu od roku 1950, atd), v jiných případech se jedná o čerstvé případy (akvizice HVB bankou Unicredit, nákup Italdesign Giugiaro německou společností Volkswagen, Rosenthal společností Sambonet).

Zpracovala zahraniční kancelář CzechTrade Miláno.

Tisknout Vaše hodnocení: