Italské supermarkety potvrzují, že spotřeba italských domácností zůstává slabou, mění se však chování konzumentů

19. 9. 2016

  • Země: IT - Itálie
  • Datum zveřejnění: 14.09.2016

Navzdory oživení v létě a na podzim roku 2015, došlo v prvním pololetí roku 2016 v rámci distribuční sítě nejvýznamnějšího italského maloobchodního řetězce COOP k poklesu hodnoty nákupů o 0,3%. Vyplývá to z nejnovější zprávy družstevního řetězce COOP, analyzující chování zákazníků v hypermarketech a supermarketech maloobchodní sítě, jež pro něj zpracovala skupina Nielsen. Nejvíce poklesly nákupy nepotravinářských výrobků (-2,4%), výrobků pro domácnost a osobní spotřebu (-1,2%). Meziročně poklesly rovněž výdaje za potravinářské výrobky (-0,1%). Byť údaje Italského statistického úřadu jsou o něco příznivější, růst spotřeby italských domácností se pohybuje v blízkosti nuly.

Nepříznivý vývoj spotřeby podle analýzy ovlivňuje nejenom krize uplynulých let, ale především postupná eroze příjmů a úspor italských domácností (od roku 2007 se míra úspor snížila o 3%), vysoká míra nezaměstnanosti mladých (37,6%) a nepoměrně vyšší koncentrace finančního bohatství v rukách starší generace v porovnání s mladou.

K těmto faktorům se přidávají postupné změny ve vývoji stravovacích návyků italských rodin. Výdaje domácností na nákup potravin klesl v posledním desetiletí o celých 12%. Poklesla spotřeba červeného masa, těstovin, uzenin, mléčných výrobků, vajec a cukrovinek. Naopak vzrostly výdaje za ovoce a zeleninu, ryby, bio a celozrnné výrobky, lehce stravitelné mléko, sladidla, přírodního tuňáka, sójové výrobky, rýži, bezlepkové potraviny a výrobky s nízkým obsahem bílkovin. V roce 2015 došlo k výraznému nárůstu výdajů (+7,7%) za vitamínové nápoje a nejrůznější potravinové doplňky, jenž vygeneroval obrat ve výši 2,5 mld. EUR.

V porovnání s ostatními italskými hypermarkety, vyšel družstevní řetězec COOP hůře v kategorii Ebitda - zisků bez započtení úroků, daní a odpisů (4% oproti 4,3%), lepší výsledky však zaznamenal řetězec v kategorii čistých příjmů (1,3% oproti 1,1%) a to především díky dobrému finančnímu hospodaření, což mělo za následek nárůst výnosů z 0,9% na 1,6%. COOP vychází ve svém finančním hospodaření především z členských vkladů, jež v roce 2015 dosáhly částky 10,65 mld. EUR (oproti 10,95 mld. EUR v roce 2014). Tyto finanční prostředky slouží k financování investic družstva. V roce 2015 investoval řetězec např. částku ve výši 646 mil. EUR do tradiční obchodní činnosti se zaměřením na zvýhodněné ceny, což mělo za následek stabilní objemy tržeb a zvýšení objemu nákupů. Navíc se snaží činit celou řadu opatření, jež nejsou z hlediska výnosů vždy zcela pozitivní. Jedním z nich je stažení palmového oleje z prodeje, byť negativní účinky konzumace tohoto produktu se projevují pouze při jeho nadměrné spotřebě.

Ziskovost COOPu, tradičně lehce pod průměrem, souvisí podle prezidenta společnosti mj. s politikou uplatňovanou zejména na jihu Itálie, která se zaměřuje na udržení stálého stavu zaměstnanců za výhodnějších pracovních podmínek v porovnání s průměrem distribuční sítě. Řetězec COOP plánuje otevřít v Miláně před Vánocemi 2016 tzv. hypermarket budoucnosti, jenž byl původně realizován pro světovou výstavu EXPO 2015 ve spolupráci s laboratoří Mit seanseable city z Bostonu a studiem Carlo Ratti. Bude se jednat se o prostor o výměře zhruba 1000 m2, z čeho bude vyhrazena plocha o rozměru 300 m2 pouze pro stravovací zónu. COOP počítá s tím, že hypermarket budoucnosti mu bude v budoucnosti sloužit i jako laboratoř pro testování inovativních produktů v rámci sektoru.

Meziroční vývoj prodeje vybraných potravinářských výrobků ve zmíněném řetězci (2015/2016)

Nejvyšší meziroční nárůst v %

Nejvyšší meziroční propad v %

Hotová jídla – polévky

+41,9

Trvanlivé plnotučné mléko

-15,4

Třtinový cukr

+36,5

Vepřové párky

-13,2

Pivo světlé

+25,1

Rafinovaný cukr

-7,2

Kávové kapsle

+19,1

Extra panenský olivový olej

-6,0

Uzený losos

+15,3

Natírací krémy

-5,7

 

Vývoj celkového prodeje v rámci COOP podle sektorů za I. pololetí 2016

Sektor

Vývoj v %

Nepotravinářský (non-food)

-2,4

Výrobky pro domácnost a osobní spotřebu

-1,2

Potravinářský sektor

-0,1

-          balené pokrmy

+0,7

-          nápoje

-0,3

-          zmrzlina a mražené výrobky

-0,8

-          čerstvé pokrmy

+0,3

Zdroj: údaje Nielsen, Nielsen Trade Mis, Ufficio studi Coop

 

Zpracoval Ekonomický úsek Velvyslanectví ČR v Římě

Tisknout Vaše hodnocení: