Italský trh s pivem: progresivní polarizace spotřebního chování

27. 2. 2015

  • Země: Itálie
  • Datum zveřejnění: 30.01.2015
  • Zdroj: Beverfood dle dat IRI

ilustrační obrázekDle výsledků průzkumu provedeného společností IRI (světový poskytovatel informací o trhu rychloobrátkového spotřebního zboží) na začátku tohoto roku, odvětví nápojů v Itálii v kanálu moderní distribuce (hyper + super + standardní maloobchod) v loňském roce zaznamenalo celkový pokles objemů, především z důvodu negativního trendu celkové domácí poptávky a z negativního vývoje klimatu. Jediné produkty zaznamenávající růst byly minerální vody (+1,3 %) a šumivá vína (+4,0 %), všechny ostatní kategorie nápojů vykázaly pokles prodejů a spotřeby.

Pivo bylo zasaženo opětovným zvýšením spotřební daně v poměrně krátkém časovém horizontu, vliv na jeho spotřebu mají i teplotní výkyvy, kterých Itálie v uplynulém roce zaznamenala nepočítaně a na spotřebě piva se dané faktory podepsaly snížením prodejů v roce 2014 o 0,2 %. Na druhou stranu se ale zvýšila hodnota tržeb (+2,6 %). Dynamika jednotlivých segmentů napovídá o progresivní polarizaci spotřebního chování.

Na jedné straně, pro pivo charakteristická „běžná“ spotřeba, je vystřídána orientací na „akční“ ceny a speciální výhodné nabídky daného produktu. Z tohoto důvodu moderní distribuce rozšiřuje reference zařazené právě do akčních nabídek. Změnu nákupního chování potvrzují i statistiky: pivo v segmentu STANDARD si za loňský rok pohoršilo o -1,2 %, pivo v segmentu PREMIUM zhoršilo své výsledky dokonce o 3,4 %, naopak ekonomicky výhodné produkty zvýšily objem prodeje o 7 %.

Na druhé straně je ale patrná pomalá, ale postupná výstavba pivní kultury v Itálii, která je potvrzena i růstem segmentu SPECIÁLNÍ piva (+12,9 %). Z tohoto důvodu se řada společností rozhodla investovat právě do daného segmentu a rozšiřují nabídku pivních speciálů se zaměřením na spotřebitele, který rád zkouší nové typy a varianty produktu. Z průzkumu dále vyplývá, že v italských prodejnách moderní distribuce (hyper + super) je v sekci věnované pivu zařazeno v průměru 110 položek, z čehož v průměru 43 typů jsou speciální piva, což je o cca 6 více, než v roce 2013.

Rok 2014 byl také rokem, který zaznamenal opravdový boom aromatizovaných piv (především letní příchutě lemon a radler), která zdvojnásobila tržby oproti předešlému roku. Nízkoalkoholická a nealkoholická piva, která v podstatě na italském trhu nikdy nedostala prostor, respektive se neuchytila, představovala v roce 2014 1 % z celkové hodnoty prodejů piva.

 

KEY   TREND ITALSKÉHO TRHU PIVA 2014 – MALOOBCHODNÍ SÍTĚ

Kanály moderní distribuce (hyper, super   a standardní maloobchod)

HODNOTY

OBJEMY

 

Euro (mil)

Změna (%)

Hektolitry (tisíc)

Změna (%)

 

CELKEM PIVO

1.086

2,6

5.848

-0,2

 

Low cost pivo

81

-3,01

644

-7,0

 

Standard – mainstream

416

0,6

2.672

-1,2

 

Premium

371

-2,7

1.830

-3,4

 

Speciály

173

12,7

502

12,9

 

Ochucená piva

33

150,6

137

158,5

 

Light a nealko

13

-10,0

64

-10,1

 

 

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Itálii.

 

Tisknout Vaše hodnocení: