Moravská firma se chce stát jedničkou v prodeji reklamy v Brazílii

2. 9. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Moravská firma se chce stát jedničkou v prodeji reklamy v Brazílii Moravská společnost ROI Hunter zachytila rychlý nástup elektronických nákupů v Brazílii. Má ambiciózní cíl vypracovat se na jedničku v prodeji reklamy v rámci tamní větve Facebooku.

Když před šesti lety vznikla brněnská agentura Business Factory, měla sice velké ambice, ale asi ani její zakladatel Karel Tlusťák by netipoval, že o pět let později bude řešit fungování brazilské pobočky. Dnes je jeho cílem, aby se Brazílie stala druhým nejsilnějším trhem agentury. Tím prvním je Blízký východ. A to vše díky Facebooku.

Pod hlavičkou ROI Hunter dnes brněnská parta patří do úzké skupiny zhruba 50 firem z celého světa, které mají prestižní titul Facebook Marketing Partner pro Facebook Ads – může tedy poskytovat reklamu na Facebooku.

Tato sociální síť nabízí svým uživatelům zdarma celou řadu inzertních nástrojů, které může využívat kdokoli. Ale pro skutečně velké inzerenty, kteří utrácející desetitisíce až miliony eur měsíčně, již podobné nástroje nestačí. Tehdy právě přichází řada na partnery Facebooku. Ti mají různé specializace a „vychytávky“.

V případě ROI Hunteru je to zaměření na efektivitu reklam. Prvními klienty této firmy byly logicky místní společnosti působící na českém trhu. ROI Hunter používají značky jako Zoot, Mall.cz, Invia, Slevomat či Česká spořitelna. Od začátku však bylo jasné, že vyvíjet podobnou službu je možné jen s myšlenkou na zahraniční expanzi. Ale kam?

Šedesát milionů klientů na Facebooku

Řada technologických startupů uvažuje v podobném případě téměř automaticky o Spojených státech. Dostat se do Silicon Valley je bráno jako největší možný úspěch. Tým ROI Hunteru se rozhodl jinak: soustředil se na trhy, kde je vysoký růstový potenciál elektronického byznysu, kde je Facebook nejúspěšnější sociální sítí a kde zároveň nepůsobí příliš mnoho konkurenčních platforem.

Jiná je mentalita a přístup k práci – upřímně řečeno, nikdo se tam moc nepředře. Když chcete byznys posouvat rychle dopředu, může vás jejich přístup brzy frustrovat.

Prorazit s neznámou značkou v USA by bylo extrémně obtížné a drahé, na rozvíjejícím se brazilském trhu ale vypadaly šance slibně.

Brazilský trh byl – co se sociálních sítí týče – výjimečný tím, že se tu řadu let držela sociální síť Googlu: Orkut. Ale i zde Facebook nakonec zvítězil a dnes jej používá přes 60 milionů uživatelů. A ti stále častěji nakupují online.

Pro tento trh je specifický právě významný vliv sociálních sítí na nákupní chování, velký podíl módy a oblečení a růst nákupů prostřednictvím m-commerce, tedy nakupování přes mobily. Vše v tomto případě nahrávalo ROI Hunteru do karet.

Když partneři pracují dvě hodiny denně

Přesto nebyly začátky v Brazílii snadné. „Sami bychom se do toho nemohli nikdy pustit,“ tvrdí Karel Tlusťák, CEO ROI Hunteru, „bez místních kontaktů a zkušeností by to byla byznysová sebevražda.“

Díky existujícím obchodním kontaktům v Evropě a zájmu jednoho z obchodních partnerů došlo k otevření brazilské pobočky, kam brazilští partneři vložili svoje know-how, znalost místního trhu a vyškolené lidi, kteří už měli zkušenosti s Facebookem. Ani to ovšem hladký start nezaručilo.

„Problém je nejen v tom, že tamější trh je ještě relativně nezralý a agentury ani koncoví klienti nemají příliš zkušeností s technologiemi Facebooku. Tím pádem implementace trvá mnohem déle než u obdobných projektů v Evropě.

Jiná je totiž i mentalita a přístup k práci – upřímně řečeno, nikdo se tam moc nepředře. Když chcete byznys posouvat rychle dopředu, může  vás jejich přístup brzy frustrovat,“ komentuje Tlusťák svoje zkušenosti. V ROI Hunteru to řešili jak osobními návštěvami, tak angažováním Brazilce do brněnského týmu.

Spolupracovník Thiago Meira funguje stejně efektivně jako jeho čeští, slovenští či polští kolegové a tím pomáhá tlačit brazilský tým dopředu.

Problém ovšem je, když druhá strana – tedy lidé z internetových agentur – pracuje reálně tak dvě hodiny denně. To podle zkušeností týmu ROI Hunter není ani příliš velká nadsázka. Nutnou delší časovou investici však podle něj právě vyvažuje následná loajalita.

Jakmile se klienty podaří přesvědčit o přínosech a o upřímné snaze pomoci jim v dosažení jejich byznysových cílů, dají důvěru. Více než v jiných zemích se pak firma může spolehnout, že klienti nebudou průběžně zkoumat nabídky konkurenčních poskytovatelů. Díky tomu lze plánovat skutečně dlouhodobě.

V současnosti se už obchody projektu ROI Hunter v Brazílii solidně rozjíždějí. Platformu využívají či testují desítky tamějších klientů. Ti představují potenciál kolem tří milionů dolarů měsíčně utracených za webovou reklamu a brněnská parta chce docílit, aby tyto peníze šly přes platformu ROI Hunter.

Byznysový model společnosti je takový, že si bere čtyři až osm procent z útraty, záleží na velikosti klienta. Ambiciózním cílembrněnské firmy je stát se nejsilnějším Facebook marketing partnerem v oblasti e-commerce v Brazílii. Oprávněnost této ambice ukáže už letošní předvánoční sezona.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15,  vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek