Doporučení pro online marketing exportu

15. 10. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Každý, kdo exportuje, ví, že nedílnou součástí získávání nových zákazníků je aktivní komunikace v cílové zemi, kam vyvážíme. Jak využít dnešních technologických novinek na internetu, aby investice do marketingu nebyla zbytečná?

Podstatné body pro úspěšný marketing v exportu jsou následující:

  • Pochopte základní marketing – funguje vždy.
  • Budujte (i na internetu) dobrý první dojem.
  • Ukládejte si zajímavé e-maily a reklamy pro inspiraci.
  • Zaujměte už předmětem odesílaného e-mailu.
  • Získejte základní informace o firmách ještě před tím, než je oslovíte.
  • Využívejte cílení a znovu oslovení v reklamě na internetu.
  • Mějte marketingový plán na několik měsíců komunikace.
  • Buďte konzistentní a vytrvejte více než pouze jednu kampaň.

Základní marketing a selský rozum fungují všude

Před zahájením jakéhokoliv exportního projektu byste si měli definovat vaše silné stránky a výhody, proč by měli zákazníci zvolit právě vás. Pokud znáte své silné a slabé stránky, lze daleko jednodušeji sestavit plán akvizice nových klientů v zahraničí. Nebojte se toho, že by v jiné zemi byly zásadní rozdíly v komunikaci a marketingu. Může jít jen o lokální zvyklosti a specifika trhu. Pamatujte, že selský rozum a ověřený systém nabídka – poptávka funguje všude.

První dojem v exportu není jen váš web

Mnoho podnikatelů a marketérů si myslí, že důležité je mít kvalitní webovou prezentaci, ale to je jen částečná pravda. Bohužel se ukazuje, že firma vyladí webovou prezentaci, ale nepohlídá si, jak vypadají výsledky hledání na Googlu. Ovládněte klíčové termíny hledání třeba tím, že vytvoříte jednostránkové weby pro jednotlivé jazykové mutace nebo produktové řady a na nich budete sbírat e-maily pro další návaznou komunikaci.

Pokud využijete hotové šablony postavené třeba na redakčním systému Wordpress, nemáte velké náklady a práci zvládne průměrný programátor, ale navíc lze poté reklamu velice efektivně cílit podle cílového trhu a získávat kvalitní přímé kontakty dle oborů vašeho podnikání.

Výsledky hledání jsou výlohou online komunikace. Formáty textové reklamy jsou velice rozsáhlé a dobře nastavená reklama je velice kvalitním akvizičním nástrojem. Inzeráty lze dnes rozšířit o produkty, kategorie s odkazy, dynamické informace.Investice do kvalitního nastavení se vám určitě vrátí ve vyšším počtu prokliků a konverzí v klienta.

Hledejte inspiraci ve svém e-mailu a v reklamách

Ukládejte si jako obrázky oblíbené reklamy a e-maily, které vás zaujaly. Některé metody propagace lze určitě adaptovat pro váš druh podnikání. A navíc to, co vás mohlo zaujmout, upoutá zřejmě i další lidi z oboru.

Mnoho velkých firem má kvalitní tým a pro váš segment podnikání lze využít mnoho pravidel a tipů, jak oslovit potenciální klienty. Buď se optimalizací zabývejte v rámci interní komunikace, nebo nechte některé marketingové úkony udělat specialisty na určité odvětví online komunikace. Velké agentury umí všechno, ale mnohdy v nich sedí ten samý člověk, který by vám danou službu neposkytl levněji a bez prostředníka.

Předmět e-mailu ovlivňuje jeho čtenost

E-maily jsou dnes již běžnou součástí komunikace, ale mnoho lidí čte e-maily na mobilních zařízeních. Věnujte proto vyšší pozornost předmětu e-mailu. Měl by zaujmout jeho příjemce k tomu, aby si e-mail uložil, označil, přeposlal a také následně otevřel a soustředěně přečetl. Nebojte se mít nastavený rozšířený podpis i v e-mailu na mobilním telefonu. Dobrý předmět e-mailu pomáhá později v hledání vaší zprávy.

Zjistěte si základní informace o oslovovaných firmách

Udělejte to, co by udělali jiní, kdyby se chtěli něco dozvědět o vás. Zadejte jméno firmy nebo podnikatele do Googlu a projděte si několik prvních výsledků, podívejte se, jak mají upravený firemní profil ve vyhledávání, na mapách, na YouTube. Pokud jsou ve vašem sektoru oborové katalogy a servery, zjistěte, které firmy tam jsou.

Využijte možnosti cílení a znovu-oslovení těch, kteří už navštívili váš web

Reklama už dávno není jen o tom, že si objednáte na určitém místě bannery. Dnes máte obrovské možnosti cílení reklamy na pracovní pozice, zájmy, lokality, a nově dokonce i podle toho, které další webové stránky navštěvuje. A znovu-oslovení (remarketing) je vhodné pro připomenutí se těm, kteří již váš web navštívili. Reklamu lze dokonce zaměřit na velice úzký seznam lidí a dle jejich zájmů.

Naplánujte si dlouhodobější plán aktivit

Jednorázová kampaň nikdy nemůže ukázat specifika vybraného segmentu a trendy celého místního trhu. Není nutné, abyste v každé komunikaci prodávali. Lidé ocení představení firmy, tipy o vašich produktech a zajímavé informace. Dnes musí být komunikace více osobní.

Zvěte lidi přes internet na konference, sami využívejte online propagace firmy, která se vyplatí a přivádí cílené publikum. Nakupovat reklamu na počet zobrazení je ve valné většině propadák a cílením získáte rozhodně kvalitnější návštěvníky. Jako příklad další levné, ale efektivní komunikace lze uvést skupiny na LinkedIn a reklamu ve vyhledávačích cílenou na jméno vaší firmy.

Mikropráce jako pomocník při marketingové komunikaci

Nebojte se využívat pro drobné práce s textem nebo grafikou freelancery poskytující práce malého rozsahu. Na serverech typu Fiverr.com narazíte na mnoho kvalitních pracovníků na volné noze, se kterými lze navázat později užší vztah.

Korektury nebo překlady textů a prezentací za neskutečných pět dolarů, drobné grafické práce, programování a mnoho dalších služeb najdete na serverech s poskytováním mikro pracovních nabídek. Tímto outsourcingem rozhodně ušetříte zajímavé finanční prostředky.

Tvořte obsah, který cílový segment potřebuje

Proč by nemohl jakýkoliv výrobce vytvořit vlastní online nebo mobilní aplikaci jako podporu prodeje? Třeba firma vyrábějící izolace může nabídnout stavbařům online kalkulátor účinnosti jejich produktů a má ihned konkurenční výhodu proti ostatním.

Určitě lze pro každý obor najít vhodný nástroj, který se může hodit pro práci s vašimi produkty. Obsahový marketing může být velkou výhodou, pokud budete mezi prvními. Optimalizace pro vyhledávače se hodně posunula k tvorbě kvalitního obsahu, který uživatelé čtou a sdílí.

Využívejte různých platforem pro komunikaci

E-mail a vaše webové stránky nejsou všechno. Dneska s vámi budou dodavatelé a zákazníci komunikovat třeba i přes Twitter, protože je to rychlejší než váš formulář na webu. Buďte připraveni a kontrolujte si, zda se o vás nepíše na různých sociálních sítích. Navíc třeba Twitter je skvělý pro komunikaci se západní Evropou, kde je populárnější než v Česku. Je zbytečné být všude, ale je dobré vědět, co se o vás na sociálních sítích píše.

Měřte, sledujte trendy a konverze

V pouličním obchodě se říká, že lokace je všechno. V online světě platí spíše, že konverze je všechno. Není problém, aby agentura přivedla na web tisíce lidí, ale vy potřebujete kvalitní publikum. Na LinkedIn je sice reklama dražší, ale cílení je daleko efektivnější, takže se rozhodně vyplatí.

Navíc pro B2B komunikaci je cílení nutností. Využitím nástroje Google Analytics můžete zjistit, ze kterých zemí a měst chodí návštěvníci na váš web, a své další aktivity tak můžete zaměřit na regiony, kde byla vaše reklama nejefektivnější.

Export je příležitostí pro růst vašeho podnikání a dobře vedená komunikace podpoří dosažení vašich obchodních výsledků na nových trzích. Nezapomeňte také, že internet poskytuje mnoho výhod pro marketing a komunikaci přímo na zahraniční trhy z pohodlí vaší kanceláře.

Převzato z týdeníku Komora.cz.
Autor článku: Pavel Kotyza, odborník na marketing a online komunikace

Další zajímavé informace k tématu hledejte v Exportním akcelerátoru BusinessInfo.cz.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek