Jak prodávat v Číně bez čínského distributora a fyzické přítomnosti?

14. 11. 2017

  • Země: CN - Čína
  • Datum zveřejnění: 14.11.2017

Může vůbec zahraniční firma prodávat své zboží v Číně bez fyzické přítomnosti anebo bez čínského partnera? Vzhledem k boomu v online nakupování by se dalo očekávat, že ano. Ale není to tak jednoduché, i pro prodej na čínských e-commerce platformách (nejznámější Taobao či Tmall) potřebujete čínské ID (něco jako občanský průkaz) či čínskou licenci pro podnikání. Řešení však existuje a jmenuje se cross-border e-commerce. Cross-border e-commerce (dále jen CBEC) je přeshraniční prodej zahraničních výrobků na čínských e-commerce platformách bez nutnosti založit právnickou osobu v Číně či mít v Číně distributora nebo agenta. Nevyžaduje se ani zřízení bankovního účtu u čínské banky, poněvadž platby jdou přes platební portály jako je např. Alipay či WeChat pay. 

Podle odhadu výzkumného centra (China E-commerce Research Centre, CECRC) počet Číňanů nakupujících zahraniční zboží na zahraničních webových stránkách (ne CBEC) poroste z 18 mil v roce 2014 na 35,6 mil. v roce 2018, přičemž objem transakcí se zvedne ze 150 mld. RMB na 1 bil. RMB. Nevýhody nakupování na zahraničních webových stránkách z pohledu čínského spotřebitele jsou:

  1. jazyková bariéra,
  2. nutnost řešit si samostatně dopravu,
  3. nutnost platit v zahraniční měně,
  4. nemožnost vrácení či výměny zboží (anebo je proces složitější) a
  5. není garance kvality zboží. To vše nahrává pro větší využití CBEC v budoucnu. 

Jak CBEC funguje? Rozlišují se dva způsoby dovozu: 

a) Dovoz pod celní uzávěrou - U tohoto modelu platí, že se musí naskladnit velké zásoby zboží dopředu ve speciálních místech s celní kontrolou (celní sklady, zóny, přístavy, logistická centra) v Číně, až poté zákazník provádí objednávku. Po objednávce na CBEC, platforma zajistí proclení přímo v místě s celní kontrolou, zboží je propuštěno a doručeno zákazníkovi. Celní odbavení probíhá rychle a zákazník obvykle obdrží zboží během 3-4 dnů. Nevýhodou je, že je potřeba držet velké množství zásob v Číně s pravděpodobně užším sortimentem.

b) Dovoz na základě přímého nákupu – zde platí, že nejdříve přijde objednávka, poté dodávka zboží. Zákazník si objedná zboží přes CBEC, platforma odešle detaily objednávky na celní úřad a ve stejné době bude zboží odesláno ze skladu v zahraničí do určené CBEC oblasti pod celní kontrolou. Po skončení celního odbavení, inspekce a karantény, bude zboží doručeno zákazníkovi. Za normálních okolností obdrží zákazník zboží během 7-15 dní. Nevýhodou tohoto modelu jsou tedy vyšší logistické náklady a delší čas při dodání.

Při prodeji na CBEC však musí zahraniční firma počítat s následujcími faktory/povinnostmi (nejdůležitější), které ovlivňují náklady: 

  1. Mít prostory v Číně, kam může zákazník zboží vracet (ze zákona během 7 dnů od dodání zboží zákazníkovi)
  2. Nastavit vhodnou marketingovou strategii v propagaci českého zboží/značky na CBEC
  3. Eshop na CBEC musí nabízet 24/7 zákaznický servis v čínštině
  4. CBEC platformám se platí depozit, roční poplatek, za užívání platformy a provize (výše v % dle druhu výrobků) a poplatek za užití platebních portálů.

Výše uvedené 3 body si zahraniční firmy mohou zajistit externě, CBEC platformy spolupracují s mnoha firmami, které tyto služby nabízejí. 

A které výrobky se nejvíce na CBEC prodávají? Dle průzkumů CBEC platforem jsou jejich zákazníci zkušení v nakupování přes internet a na CBEC hledají výrobky kvalitní s unikátním designem, nové výrobky a značky, které ještě nejsou dostupné na čínském trhu. Jedná se především o spotřební zboží typu: zboží pro matku a dítě, výrobky osobní péče, výrobky pro zdravotní péči, potraviny a kosmetika.

Zboží prodávané na CBEC platformě je pod dohledem několika státních orgánů, tak aby byla zajištěna kvalita výrobků a bezpečnost spotřebitelů. Inspekční a karanténní procedury jsou obecně jednodušší v rámci prodeje přes CBEC (např. některé certifikační procedury se nevyžadují), než při běžném obchodě, rovněž náklady na celkový dovoz (vč. cel) a dodavatelský řetězec jsou nižší. V dubnu roku 2016 byly sice pravidla (zejména certifikační a celní) zpřísněny, nicméně jejich platnost je odložena až do konce roku 2018. CBEC tak stále zůstává platformou, na které si mohou zahraniční firmy relativně levněji otestovat zájem po jejich výrobcích ze strany čínského spotřebitele. 

Seznam výrobků, které lze prodávat přes CBEC, je k dispozici v zahraničních kancelářích CzechTrade v Číně. V případě zájmu o detailnější informace k CBEC, ale i k e-commerce platformám, jsou zástupci zahraničních kanceláří CzechTrade v Číně připraveni je českým firmám zodpovědět či asistovat při návazných službách.

Zdroj: HKTDC, EU SME Centre, China Briefing, CNNIC, Tmall Global, JD Worldwide, vlastní šetření
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Pekingu

Souborové přílohy

Tisknout Vaše hodnocení: