Jak zabavit Brazilce

28. 4. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Jako lavina se po světě rozšiřují únikové hry. Zábava, která testuje hráčovu mazanost v reálných situacích. Zuzana Kosáková se svým konceptem uspěla v Praze a teď dobývá Sao Paulo.

TerezaVše začalo článkem v deníku The Guardian, který popisoval nový trend v zábavním průmyslu – únikové hry. Hráči zavření v místnosti řeší rébusy, nejčastěji s cílem dostat se ven. Článek vyšel v lednu 2014.

V listopadu Zuzana Kosáková inspirovaná tímto textem společně s kolegy z práce Kristinou Benkovičovou a Dávidem Zappem otevřeli v Praze svoji vlastní verzi únikové hry s názvem Puzzle Room. Přes relativní rychlost, s jakou od prvotní inspirace dospěli k realizaci nápadu, nebyli na trhu první.

„Když jsme otevírali, byli jsme čtvrtou únikovou hrou. První byla hra C­lock otevřená v roce 2013, která dnes také patří pod Puzzle Room, pak MindMaze a Cryptex. Po nás vzniklo hned několik únikových her a dnes je jich okolo čtyřiceti,“ vypočítává Zuzana Kosáková. Měsíc a půl poté vznikl nezávisle na nich Puzzle Room v Lisabonu

Ukázalo, že jejich koncept má velký potenciál, a Zuzana Kosáková s kolegy, všichni zkušení marketéři z velké korporace, se dokázali v bleskově se rozvíjející branži zorientovat. „Moje společnice Kristina otevřela ještě v prosinci 2014 partnerskou únikovou hru v Curychu pod názvem ZurichEscape a v červenci 2015 jsem já s přítelem z Brazílie otevřela pobočku Puzzle Room v Sao Paulu,“ popisuje česká podnikatelka, která se rozhodla svůj nápad exportovat do Jižní Ameriky.

Bez portugalštiny ani ránu

V celé jednadvacetimilionové megapoli Sao Paulo existovala v době, kdy tam Zuzana Kosáková přijela, jen jedna konkurenční úniková hra. A to byl hlavní důvod, proč se Češka s přítelem rozhodla přesunout do portugalsky mluvící jihoamerické země. Brzy přišla na to, že s angličtinou příliš neobstojí.

„Skoro nikdo tady nemluví anglicky. A to ani ve velkých firmách. Měla jsem problém i v Googlu, když jsem si chtěla sama zařídit kampaň, najít někoho, kdo se mnou bude mluvit anglicky,“ popisuje Zuzana Kosáková tamní jazykové bariéry. Do značné míry je proto závislá na příteli, který je rodilým Brazilcem.

Komunikační problém nastal už při registrování firmy. Češka s partnerem uvedli jako podnikatelskou činnost provozování her. „Tím, že tady únikové hry nikdo neznal, vznikl problém, protože si to hned všichni začali spojovat s gamblingem a nechtěli nám kvůli tomu například v žádné bance založit bankovní účet,“ popisuje Zuzana Kosáková nedorozumění na úřadech.

„Dostat veškerá povolení pro založení firmy je o dost zdlouhavější proces než u nás. Také je tu povinnost mít účetního a všechno, co se týká zaměstnanců, je trochu komplikovanější,“ shrnuje své podnikatelské dojmy Zuzana Kosáková. Zaměstnavatel například hradí svým pracovníkům stravné a náklady na dopravu. Jsou i jiné rozdíly. Lidé jsou v zemi komunikativnější. A to jak verbálně, tak i fyzicky. Normální tedy je líbat se na tvář, a to i s některými zákazníky.

Svět franšízy

Samotný koncept Puzzle Room pro Brazílii Zuzana Kosáková měnit nemusela, jen ho uzpůsobila jiným prostorům, které má k dispozici. Více se ale soustředí na franšízový model, protože, jak říká, Brazílie je nákupem franšíz proslulá. „Lidé si tu raději koupí franšízu, než aby podnik rozjížděli sami. V Čechách je to spíš naopak,“ srovnává.

Do Ria de Janeira se jí podařilo prodat koncept. Samotná úniková hra vystupuje pod jinou značkou. Zálusk má Zuzana Kosáková také na španělsky mluvící země v Jižní Americe, kde mnoho únikových her není. Cítí zde potenciál a navíc španělsky se umí domluvit. Nechce být ale zbrklá. Aktuálně se soustředí na renomé únikových her v Brazílii.

„Mezi Brazilci zatím není moc vysoké povědomí o únikových hrách, což ale nebylo ani v Praze. Tady nám s tím hodně pomáhá konkurence,“ dodává Zuzana Kosáková.

Převzato z časopisu Profit
Autor: Petr Švihel


Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek