Jaké podnikání Češi preferují? Záleží nejen na pohlaví, ale i na věku

14. 11. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

S věkem se výrazně mění podnikatelské preference Čechů. To, kde se lidé chtějí uplatnit, souvisí samozřejmě i s pohlavím zájemců o byznys. Ženy touží podnikat ve zcela odlišných oborech než muži.

Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti Bisnode.

Muži do 45 let preferují podnikání v oborech souvisejících s počítači a informačními technologiemi. Starší muži dávají přednost výrobním odvětvím. Ženy ve věkové kategorii do 45 let jsou výrazně zastoupeny v orgánech firem, jejichž činnost souvisí se sportem a zdravím. Ženy nad 45 let jsou oproti tomu aktivnější v obchodních firmách a ve zdravotnictví.

„Obliba oboru podnikání je skutečně silně závislá na věku i pohlaví,“ potvrzuje analytik Bisnode Milan Petrák.

Mezi mladšími ženami je nejoblíbenější formou podnikání provozování fitcenter. Ze všech žen ve statutárních orgánech těchto firem jsou téměř tři čtvrtiny zástupkyň něžného pohlaví mladší než 45 let. V příbuzných sportovních oborech jsou mladší ženy zastoupeny ve více než 60 procentech. Ženy do 45 let dále velmi často působí v oborech, které souvisí s péčí o děti, obchodem přes internet a módou.

Naopak ženy ve věkové kategorii nad 45 let jsou daleko častěji zastoupeny ve statutárních orgánech velkoobchodních i maloobchodních firem. Častěji působí také ve vzdělávání a zdravotnictví.

       

Obory, kterým dávají přednost ženy pod 45 let

Podíl žen pod 45 let

Obory, kterým dávají přednost ženy nad 45 let

Podíl žen pod 45 let

Činnosti fitcenter

72,37%

Velkoobchod s výrobky převážně pro domácnost

13,76

Denní péče o děti

71,30%

Střední odborné vzdělávání na středních odborných školách

17,89%

Maloobchod prostřednictvím internetu

69,90%

Ostatní maloobchod v nespecializovaných prodejnách

18,53%

Vydavatelské činnosti

69,77%

Maloobchod s novinami, časopisy a papírnickým zbožím

18,60%

Veterinární činnosti

69,64%

Výroba nealkoholických nápojů, stáčení minerálních a ostatních vod do lahví

18,60%

Výroba ostatních nekovových minerálních výrobků

68,75%

Finanční leasing

21,28%

Výroba textilií

67,84%

Velkoobchod s ovocem a zeleninou

22,22%

Výroba oděvů

66,30%

Ústavní zdravotní péče

22,34%

Ostatní sportovní činnosti

65,52%

Výroba farmaceutických přípravků

22,50%

Zpracování dřeva, výroba dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků, kromě nábytku

65,41%

Nespecializovaný velkoobchod s potravinami, nápoji a tabákovými výrobky

22,54%

Právní činnosti

64,86%

Ambulantní a zubní zdravotní péče

22,98%

Maloobchod s nápoji

64,86%

Ostatní podobná ubytovací zařízení

23,33%

Činnosti související s webovými portály

64,71%

Ostatní finanční zprostředkování

23,40%

Zdroj: Bisnode

Jsem rodičem, podnikám s dětmi

„Pokud už je muž ve statutárním orgánu firem, které podnikají v oblasti péče o děti, v 81 procentech je mladší 45 let. Stejně tak v péči o děti převažují mladší ženy,“ přibližuje analytik Bisnode.

„Zájem mladších podnikatelů o tento druh činnosti souvisí s tím, že se sami stali rodiči, a s ohledem na funkčnost a kvalitu stávajících zařízení - stejně jako nedostatek míst ve školkách - využili nové příležitosti na trhu,“ doplňuje Milan Petrák.

Obecně se ale mladší muži více prosazují v oborech spojených s moderními technologiemi. Jejich doménou je práce s webovými portály, přístup k internetu či výroba počítačů. „Oproti tomu muži ve věku nad 45 let mají převahu v průmyslových oborech a zemědělských firmách,“ dodává ještě analytik.

Hodnoceny stovky oborů

Společnost Bisnode sledovala vliv věku a pohlaví členů statutárních orgánů na předmět podnikání společnosti. Pro účely analýzy bylo hodnoceno 468 oborů činnosti, ve kterých podniká alespoň 100 firem. Členové statutárních orgánů byli rozděleni podle pohlaví na mladší (do 45 let) a starší (nad 45 let).

 
Redakčně zpracovaná tisková zpráva Bisnode

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek