Ján Simkanič: Na internetu nemá jisté nikdo nic

1. 6. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Skvěle se s ním přemýšlí o tom, jak si stojí a kam se řítí světový a český internet. Aby ne, pořádá anketu Křišťálová Lupa, je šéfem Sdružení pro internetový rozvoj a také výkonným ředitelem Internet Info.

Ján Simkanič patří mezi nepřehlédnutelné postavy českého internetu. Ve svých šestatřiceti letech je součástí generace, která na něm vyrostla, pomáhala ho formovat, a rozumí tak i jeho uživatelům o generaci mladším. Přitom jako student ekonomie a překladatelství na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze začínal v médiu, které bylo internetu na hony vzdálené. V druhé půlce devadesátých let psal o filmu do Literárních novin.

Start v menze

„Internet jako takový jsem poprvé viděl na švagrově pracovním počítači, když nám ukazoval vyhledávač Altavista. Pracovně mě k online prostředí ale dovedl inzerát ve studentské menze v prosinci roku dva tisíce. Asi mi tím osud vykompenzoval tamní úroveň stravování, protože to byla velká výhra. Stal jsem se díky tomu redaktorem nově vznikajícího finančního serveru Měšec.cz, a tedy součástí Internet Info, kde jsem zůstal dodnes,“ vzpomíná dnešní výkonný ředitel této společnosti Ján Simkanič. Úplně první text, který pro Měšec.cz napsal, byl parodický návod na investování. „Byli jsme tenkrát prostě mladí,“ směje se.

V té době byl internet plný ambiciózních projektů jako právě Měšec.cz. Všichni věřili v rychlý a překotný vývoj a také zisky, ale situace u nás ještě čistě internetovým projektům tolik nepřála. Důvodem byla nejen nedostatečná penetrace internetu českou populací, ale i nedostatek inzerce. Těch patnáct let přežilo jenom opravdu málo podobných projektů a webů, které tvořily počátky českého internetu a sloužily jako vzory pro pozdější nástupce, kteří už přišli v „lepších časech“.

„To je také vlastně něco, co se dá považovat za náš největší úspěch. Daří se nám stále zvládat turbulence mediálního trhu, dávat práci desítkám lidí a vytvářet obsah, který lidé chtějí číst. A když vám i po čtrnácti letech dává práce smysl a naplňuje vás, je to velká radost,“ hodnotí Ján Simkanič.

Kromě toho, že se za ty roky posunul v hierarchii Internet Info až úplně nahoru a stál za novými úspěšnými projekty této společnosti, rozjel v roce 2006 Křišťálovou Lupu, anketu, která z pohledu uživatelů ukazuje, kdo je na internetu král a o kterou se každoročně hecováním svých uživatelů perou významné zpravodajské weby, e-shopy i další internetové projekty.

Svou pozornost ale upírá i k angažmá ve Sdružení pro internetový rozvoj v České republice, které je profesním sdružením působícím v oblasti internetu od roku 2000. Kromě provozování výzkumu návštěvnosti a sociodemografického profilu návštěvníků internetu NetMonitor realizuje projekt monitoringu internetové reklamy AdMonitoring a mnoho dalších aktivit.

Ať čtenáři platí

I když dnes na rozdíl od zmíněného kvasu roku 2000 vypadá mediální prostředí internetu jako stabilizované s jasně rozdanými kartami, je Ján Simkanič přesvědčený, že nikdo nemá nic jisté.

„Média procházejí revolučním procesem, ve kterém jsou často tlačená ke zdi. V takové situaci pak často volí krátkodobá řešení, která prohlubují spirálu problémů v delším horizontu. Ústupky z ideálů a kompromisy, občasné překročení čáry, podlézání dna přijatelného, to všechno může těm, kdo to dělají, časem zásadně ublížit. Ohrožené jsou pochopitelně kolosy se silnou nohou v tištěném segmentu, hlavně v tom deníkovém. Tady je také nebezpečné zpotvoření trhu i podstaty řemesla těmi, kdo média vlastní jen jako manipulační nástroj pro prosazování svých nemediálních zájmů,“ zamýšlí se.

Tyto zátěže sice s sebou nenesou nové mediální projekty, které se v posledních letech v hojnějším počtu objevují, ale jen málokteré z nich mají podle něj naději na „růžový obzor“. Dokladem je to, že šéfové nových internetových projektů jsou dnes často rozčarováni z toho, že věci nejdou tak snadno, jak si představovali. Nedávno si povzdechl třeba Dalibor Balšínek, šéf serveru Echo24, že internetová reklama sama o sobě online deník neuživí.

„Ale ona samozřejmě existují online média, která přežívají právě díky reklamě. Ta situace je ale komplexnější, stejně jako přístup médií, která v naprosté většině využívají kombinaci různých typů příjmů, což není v pohledu do minulosti nic nového. Rozhodující pro úspěch tak není jen množství reklamy, ale celkový součet všech příjmů a jejich rozumné vyvážení,“ vysvětluje Simkanič.

Taková diverzifikace je podle něj navíc zdravá proto, že rozkládá míru závislosti na tom, kdo peníze poskytuje. A samozřejmě je nejlepší, pokud je poskytují i čtenáři, pro které médium existuje na prvním místě.

S tím souvisí i problematika zpoplatnění internetových médií, se kterým stále vydavatelé internetového obsahu koketují, a nejen ti noví. „Ve specifických vertikálách to fungovat může a fungovat jistě bude ještě lépe. Opět tu ale pracujeme se setrvačností, dlouhodobým budováním vztahů, psychologickými faktory, šíří alternativních možností a mnoha dalšími okolnostmi. Pro mě je posilující příklad ze Slovenska, ovšem opět notně specifický, kdy se Projektu N, tedy novému nezávislému internetovému zpravodajství, daří od začátku získávat tisíce předplatitelů,“ vysvětluje.

Šanci má každý

„Posuzovat úspěšnost nových projektů nelze po roce, protože to je u médií příliš krátká doba na to, aby se vybudovala jistá pozice jak před čtenáři, tak před inzerenty. Něco takového je práce na hodně let a není to vůbec jednoduché. Uspět nemusíte, ani když to děláte poctivě, a naopak neúspěch není rovnou důkazem neschopnosti,“ říká k tématu nových internetových projektů Simkanič.

Zkrátka a dobře, současná situace není podle něj jednoduchá pro nikoho. Každý má výzvy, soupeře, příležitosti i rizika úměrná svému aktuálnímu postavení. „Dynamika trhu je ve složitějším období násobně větší než za klidných vod a z chaosu většinou nakonec vzchází něco nového, co má novou úroveň a přesvědčivost,“ říká.

Budoucnost internetu předvídá velmi nerad, protože ta nakonec vždycky překvapí. Vždyť kdo by v roce 2007 tušil, co udělá s digitálním prostředím iPhone a mobilní data? „Zatím se však jako nejpravděpodobnější jeví další ztráta soukromí, permanentní připojení a propojení všeho se vším, nárůst komplexity systému kompenzovaný zjednodušováním rozhraní, využívání technologií způsoby, o kterých se nám dnes ani nesní.

Nad tím začnou vznikat nové služby, které nám něco dají a něco vezmou, jak už to tak bývá. Internet se zkrátka rozpíná jako vesmír. A je stejně nekonečný. Uvidíme, co vedle něj zbude z reality,“ vplouvá do filozofických vod Simkanič.

Každopádně věří, že šanci uspět na internetu má i dnes každý. „Všichni mají šanci, v tom je kouzlo i zrada internetu. Bariéry vstupu jsou úžasně nízké, takže to vypadá jako banálně snadná záležitost a leží vám u nohou nejen česká kotlina, ale celý svět. Jenže o to více konkurence máte a soupeříte o konstantní množství času a pozornost uživatelů, diváků a čtenářů. Vyrůst lze vždy jen na úkor někoho jiného. Pokud nejste lepší nebo jiní než ostatní, je jistě rozumnější pěstovat brambory. Jinak potřebujete trpělivost, pokoru, odhodlání, vytrvalost, veliké nasazení a hromadu štěstí,“ dodává Simkanič.

Ján Simkanič (1978)

Ján Simkanič, výkonný ředitel Internet InfoPublicista, výkonný ředitel společnosti Internet Info, duchovní otec ceny českého internetu Křišťálová Lupa a předseda výkonné rady Sdružení pro internetový rozvoj. Své občasné postřehy umísťuje na web Simindr.cz. Z vlastních příspěvků zabývajících se stavem české společnosti sestavil a vydal knihu České nesvědomí. Situaci soudobých médií popsal v eseji Mediální revoluce. U příležitosti 25. výročí sametové revoluce připravil vzpomínkový projekt Mé dětství v socialismu.


Převzato z měsíčníku Strategie. Autor článku: Leoš Kyša, Strategie

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek