Je Boeing v potížích?

30. 10. 2015

  • Země: Spojené státy americké
  • Datum zveřejnění: 28.10.2015

Ilustrační obrázekBoeing deklaroval, že chce v letošním roce dosáhnout v prodeji obratu minimálně 95 miliard US dolarů. Ohlásil, že jeho objednávky čítají 5700 kusů letadel, což mu umožní naplnit výrobně své závody na 7 let dopředu. Na tuto zprávu reagovala také burza, kde ceny akcií výrazně posílili a dosáhli dvojnásobné hodnoty, než měly před pěti lety.

Ale je tomu opravdu tak ? CEO Delta Air Lines a její generální ředitel Richard Anderson tvrdí, že je tato zpráva jen uměle vytvořenou bublinou a její splasknutí může mít na trhy dopad jako realitní krize, která odstartovala v roce 2008.

Z čeho vychází, Delta Air Lines je známa svou obchodní politikou, směřující k celkovým opravám a repasím letadel, než velkým nakupováním nových strojů. Pouze část objednávek Boeingu se týká prý totiž velkých komerčních dopravních letadel, další část je spíše na opravy a repasi a nebo směřuje místo do tzv. Wide-body planes k tzv. Narrow-body aircraft. Rozdíl mezi hodnotou nového velkého stroje, kde Boeing svádí bitvy se svým největším konkurentem Airbusem a desetiletým strojem Boeing 777-200 je obrovský. Místo 277 milionové katalogové ceny se cena takto starého stroje odhaduje na 10 mil. US dolarů.

I když analytici všeobecně setřásají tato podezření, Delta zesílila svoje znepokojení 19. října, kdy na svých webových stránkách srovnala stav Boiengu v oblasti tzv. Wide-body aircraft se stavem realitního sektoru v USA v roce 2008, těsně před tím, než tento segment „havaroval“ a měl dopad na celosvětovou ekonomiku.

Boeing říká, že není žádný důvod k obavám. Ve skutečnosti totiž zvýšil své skutečné příjmy ke 14. říjnu a to především díky silné poptávce po 737 a 777. Generální ředitel Boeing Dennis Muilenburg řekl novinářům, že je stále vidět zdravý trh v obou segmentech a poptávka nadále přetrvává.

Zpracoval ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Chicagu, Jan Kubata.

Tisknout Vaše hodnocení: