Již další rok je inflace "motorem" ukrajinského obchodu

23. 3. 2018

  • Země: UA - Ukrajina
  • Datum zveřejnění: 23.03.2018

Podle výzkumu společnosti GfK vzrostla v loňském roce cena spotřebního koše (zahrnuje přes 80 produktových kategorií: potraviny, nápoje, čisticí prostředky, chemikálie pro domácnost, předměty pro osobní péči) o 19 % oproti roku 2016 r, což je podmíněno především zdražením zboží nikoli rozšířením počtu položek koše.

Patrným trendem roku 2017 se stal aktivní rozvoj ­regionálních obchodních sítí, které disponují prodejnami v jednom nebo několika hospodářsko-geografických regionech. Podobné řetězce si získaly větší loajalitu místních spotřebitelů a ve svých regionech zaujímají lepší tržní pozice nez celoukrajinské sítě. V loňském roce se v segmentu mini-obchodů nejaktivněji rozvíjely tyto regionální řetězce: "Točka" (47 obchodů) v Oděse, "Fajno Market" (63 prodejny) v Kropyvnyckém, a také kyjevská síť "LoTok" (87 obchodů).

Úspěšná akvizice lokálních hráčů je podmíněna jejich soustředěním­ na určité regiony, kde se dobře vyznávají a mají řadu obchodních a osobních kontaktů a rovněž tak tím, že rozvíjejí především miniobchody ve městě, pro něž se nejsnadněji shánějí vhodné prostory. Dalším důvodem nárůstu regionálních řetězců je snížení tempa akvizice lídrů trhu.  Např. skupina společností Fozzy Group se loni soustředila především na rozvoji řetězce supermarketů Fora v rámci regionu hlavního města. Zároveň snížil tempo rozvoje další lídr domácího maloobchodního trh­u — společnost "ATB". Zatímco v roce 2016 otevřela společnost 111 prodejen, v 2017 – pouze 78.

Experti poukazují na skutečnost, že rozvoj lokálních hráčů je pouze dočasným jevem na ukrajinském maloobchodním trhu s potravinami. Velké sítě v příštích letech postupně pohltí menší hráče a zvýší svůj tržní podíl. I přes současnou roztříštěnost trhu, je jeho konsolidace do budoucna nevyhnutelná. Potvrzením toho slouží pohltnutí v loňském létě společností Auchan devíti hypermarketů „Karavan“. Díky této transakci navýšil mezinárodní maloobchodník počet­ nových prodejen na Ukrajině na 20 a vstoupil do dalších nových měst jako Charkov, Dnipro, Cherson, Černivci.­ Celková plocha supermarketů Auchanu v Ukrajině dosáhla 160,6 tis. m2.

Další mezinárodní hráč, působící na ukrajinském trhu, vykázal jinou dynamiku. Společnost Billa, která pracuje na Ukrajině od roku 2000, naopak opustila několik regionů působení.

Zatím podíl velkých společností na ukrajinském maloobchodním trhu s potravinami je poměrně malý­. Deset největších řetězců se podílí 32 % na tom segmentu trhu, což skýtá velký potenciál pro rozvoj do budoucna. 

Zdroj: www.business.ua 
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Kyjevě.

Souborové přílohy

Tisknout Vaše hodnocení: