K čemu zahraniční pobočka? Vždyť máme internet

25. 4. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - K čemu zahraniční pobočka? Vždyť máme internet Dravé technologické firmy pronikají do zahraničí jen díky webu. Nemusejí mít v cizině vlastní kanceláře. Přes web zvládnou vše od propagace přes prodej až po platby za zboží či služby.

Stále většímu počtu malých a středních firem začíná být český trh těsný. Export do zahraničí je proto logickým krokem pro zajištění dalšího růstu. Ale představa složité administrativy spojené s průzkumy trhů, zakládáním kanceláří i vlastním vypravováním zboží do vzdálených zemí nebo kontinentů řadu podniků odrazuje.

Firmy, které prodávají objemné produkty a bez kamenné pobočky se neobejdou, o tom vědí své. Například česká síť autobazarů AAA Auto loni odstartovala ostrý provoz v Polsku a do otevření každého tamního autocentra musela investovat na dva miliony eur.

Podobné náklady může u určitého typu podnikání výrazně snížit internet. Platí to především u digitálního zboží a služeb, jako jsou programy a aplikace, ale i u menšího zboží, které lze rozesílat poštou či zásilkovými službami. Tedy také pro e­shopy.

Své o tom ví například společnost AngelCam, vyvíjející aplikace pro bezpečnostní systémy. Ta nyní produkty exportuje do stovky zemí a celkem 53 procent příjmů má ze Severní Ameriky. Vše řídí z České republiky. „Kromě webu jsme na začátku neměli vůbec nic. Dnes nám přináší zhruba 90 procent byznysu,“ pochvaluje si výkonný ředitel AngelCam Petr Ocásek. Zbývající procenta obratu zajišťuje společnosti partnerství s firmami, jako je Jablotron, či poskytovateli internetových služeb. S dobýváním nových trhů se snaží drobným firmám pomáhat i internetoví giganti.

„Máme řadu veřejně přístupných a bezplatných nástrojů, které umožňují firmě vybrat si ten správný trh, na který by se měla zaměřit,“ říká Jan Vraný, který v českém Googlu šéfuje sekci zaměřené na firemní klienty.

Základem je analýza dat

Tým LegitoPodniky se tak na jednom místě dostanou k přehledným statistikám od Eurostatu, Mezinárodního měnového fondu nebo k ekonomickým analýzám více než dvou set zemí světa připravovaným ve skupině týdeníku The Economist (viz box Bezplatná pomoc s exportem). Na analýzu trhu pak navazuje digitální marketing. K čemu mohou firmy data využít? „Například firma, která vyrábí aplikace pro mobilní telefony, může pomocí statistických nástrojů zjistit, které země mají potřebnou penetraci chytrými mobilními telefony. Aby vůbec mělo smysl se na ně zaměřovat,“ rozvádí Jan Vraný.

Z podrobnějších statistik pak firmy vyčtou i to, kolik času lidé v daných zemích na telefonu tráví, jestli mají přístup k vysokorychlostnímu internetu a podobně.

„Podle toho si vyberu seznam třeba dvaceti zemí. Pomocí jiných nástrojů pak zjistím, jak moc se inzeruje na klíčová slova, která prezentují produkt firmy. Podle toho si najdu trh, který je méně obsazený, a tím pádem na něm budou nižší cenu za kliky na reklamu. A z těch dvaceti zemí si vyberu pět, na které se zaměřím,“ popisuje Jan Vraný.

Aby Google naučil tuzemské technologické společnosti se svými nástroji pracovat, připravil pro ně cyklus seminářů a workshopů Google Exportní akcelerátor, jehož pilotní ročník se uskutečnil loni a letos v dubnu na něj naváže druhý ročník.První zkušenosti firem, které se vzdělávacího kurzu zúčastnily, jsou pozitivní. Některým z nich vzrostly tržby na zahraničních trzích o stovky procent.

„Nasazení těchto nástrojů nám přineslo stabilní nárůst zákazníků. Díky exportnímu akcelerátoru jsme zaznamenali třistaprocentní nárůst tržeb a získali jsme platící zákazníky na zahraničních trzích,“ popisuje Ondřej Materna, šéf společnosti Legito, která nabízí v mnoha jazycích vzorové smlouvy prostřednictvím internetu.

Úspěšné nasazení webových nástrojů ale vyžaduje dlouhodobou a systematickou práci a zároveň orientaci v dostupných webových aplikacích. Ne každá firma si s tím poradí. „Zatím mám nicméně dojem, že opravdu dobré zvládnutí všech těch nástrojů vyžaduje služby specialistů na performance marketing. Ne každá společnost, obzvláště pak začínající startup, si může dovolit dlouhodobější služby takových specialistů nebo agentury,“ upozorňuje Martin Brykner ze společnosti Geewa, která se zabývá vývojem her.

Údaje z celého světa

V oblasti nástrojů využitelných pro digitální export nemá Google monopol. Pro jeho služby existuje řada alternativ. Například pro jeho reklamní AdWords je v Česku zavedený Sklik od Seznamu, v zahraničí jsou to pak například Yahoo! Bing Network, BuySellAds nebo AdRoll. Videokanálu YouTube zase konkuruje český Stream.cz nebo zahraniční Vimeo.com, Dailymotion nebo ZippCast. Analytický nástroj GoogleAnalytics má alternativu v aplikacích Piwik, Parse.ly Dash nebo KissMetrics. Nástroje Googlu mají však oproti ostatním jednu nepopiratelnou výhodu. Jsou navzájem propojené, podporují se a jsou globálně rozšířené.

Ještě před samotnou expanzí na zahraniční trhy je pro majitele nebo manažery firem důležité, aby si ujasnili, čeho chtějí vlastně rozšířením svých aktivit dosáhnout. Od dlouhodobého cíle podnikání se totiž odvíjí řada aktivit v rámci firmy, jejího budování i propagace. Jiným způsobem bude zakladatel rozvíjet firmu, jejímž jediným cílem je vyvinout jednu aplikaci a tu pak dobře zpeněžit prodejem podniku. A jinak se bude rozvíjet firma, jejímž cílem je produkovat stabilní, dlouhodobý příjem prodejem zboží nebo služeb.

Zároveň by se firmy měly zaměřit na rozvoj těch oblastí, v nichž spočívá jejich největší hodnota. Ta může být u každé z firem působících ve shodném oboru v něčem jiném. U některých společností může být jejich nejsilnější stránkou technologie, u jiných stálá skupina platících zákazníků, u dalších značka nebo patenty a duševní vlastnictví.

Který trh je ten nejlepší?

„Firmy, které prodávají zboží, chtějí jít většinou k nejbližším sousedům, například na Slovensko nebo do Polska. Pro technologické firmy je zase určitou Mekkou trh v USA. Je to velký trh, potenciálně zajímavý,“ vysvětluje Tomáš Kasman, industry analyst společnosti Google.

Jenže právě ty největší trhy mohou být někdy pro expanzi zrádné. „Trh v USA je sice velmi lukrativní, ale na druhé straně hodně sofistikovaný a je zde opravdu vysoká konkurence,“ upozorňuje Tomáš Kasman. Pro firmu, která je financována například jen z peněz, které si sama vygeneruje, tak může být velmi těžké udržet krok s objemy rozpočtů, jež je nutné investovat, pokud se chce firma na takto rozsáhlém a náročném trhu prosadit.

Podobnou zkušenost udělala například brněnská společnost Webnode, která nabízí platformu pro tvorbu webových stránek. „Ta chtěla expandovat do USA, nakonec ale největší růst zaznamenala v Brazílii. Tu by v té době málokdo tipoval jako zemi, která by mohla táhnout firmu v globálním růstu,“ doplňuje Tomáš Kasman.

Bezplatná pomoc s exportem

1. GLOBAL MARKET FINDER
Doporučí, na který trh by firmy měly expandovat. Stačí jednoduše zadat klíčová slova, která popisují produkt nebo službu, a pak vybrat region.
https://translate.google.com/ globalmarketfinder

2. CONSUMER BAROMETER
Poskytuje pohled na to, jak spotřebitelé v dané zemi využívají online a offline média při své cestě k nákupu.
https://www.consumerbarometer.com/en/

3. GOOGLE TRENDS
Ukazuje, jak se mění hledání uživatelů od roku 2004 až do současnosti a tím trendy a zájmy, a umožňuje porovnávat je mezi zeměmi.
https://www.google.com/trends/

4. PUBLIC DATA EXPLORER
Hodnotný zdroj informací o exportní destinaci, shromažďuje statistická data z několika pramenů, jako je Eurostat, WTO a podobně.
http://www.google.com/publicdata/ directory

5. THINK INSIGHTS
Představuje velkou škálu studií a výzkumů z různých zemí po celém světě, seřazených podle oboru, marketingových cílů a platforem.
https://www.thinkwithgoogle.com/

6. KEYWORD PLANNER
Plánuje kampaně ve vyhledávací síti, získává statistiky výkonu a zobrazí návrhy klíčových slov. Ukazuje, jak moc se inzeruje na klíčová slova související s produktem firmy. https://adwords.google.cz/KeywordPlanner

 

Převzato z časopisu Profit
Autor: Dalibor Dostál. Foto: Archiv Legito

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek