Kam s penězi, rozhlížejí se Číňané

1. 10. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Kam s penězi, rozhlížejí se Číňané I přes nedávnou devalvaci jüanu a strmý pád akcií na čínské burze neztrácí Čína na obchodní přitažlivosti. Číňané akumulovali obrovský soukromý kapitál a teď usilovně hledají, do čeho své peníze investovat, uvádí vedoucí kanceláře agentury CzechTrade v Šanghaji Aleš Červinka.

Čínská vláda devalvovala jüan a vyvolala tím celosvětovou nervozitu. Co znamená změna kurzu pro české exportéry?

Zatím u našich klientů, kteří využívají služeb CzechTrade, nepozorujeme žádné konkrétní reakce na nastalou situaci. Bude třeba sledovat vše v delším časovém horizontu. Obecně však bude kvůli devalvaci jüanu dovážené zboží do Číny mírně dražší. Vzhledem k tomu, že Česko dováží do Číny hlavně velké strojírenské celky s vysokou přidanou hodnotou, high-tech produkty a služby, neviděl bych v tom ale tak velký problém.

Pokud však bude pokles čínské ekonomiky pokračovat a čínská vláda přistoupí k dalším makroekonomickým opatřením (včetně další možné devalvace měny renminbi), určitě to dovoz českých produktů do Číny ovlivní. A to jak přímý export z České republiky, tak nepřímý vývoz přes Německo.

Jste v epicentru dění – v Šanghaji coby sídle burzy. Jak řadoví Číňané přijali dramatické dění na burze a obrovský pád akcií?

Především drobní akcionáři, kteří nyní přišli na burze o většinu svých zisků, a zároveň naplno pocítili rizika spojená s akciemi, se budou zkoušet přeorientovat na jiný druh investování. To ovšem nebude jednoduché, neboť v Číně je nahromaděný obrovský soukromý kapitál a lidé v podstatě nemají příliš možností, kam své peníze investovat. Realitní trh už kvůli vládním zásahům a klesajícím cenám nemovitostí není atraktivní, úroky v bankách jsou nízké, zlato již také není příliš atraktivní.

Proto se řada lidí snaží investovat své volné prostředky v zahraničí. Například nakoupí nemovitosti pro své děti studující v zahraničí, případně vloží svůj kapitál do soukromého podnikání, do importu zboží nebo do služeb. Nicméně se domnívám, že i přes nedávné výkyvy na čínské burze se najde stále hodně lidí, kteří budou investovat právě do akcií či jiných finančních produktů, protože zkrátka nemají jinou možnost, jak své peníze zhodnotit.

Foto: Aleš Červinka, vedoucí kanceláře agentury CzechTrade v ŠanghajiJaká jsou vaše očekávání ohledně blízkého vývoje čínské ekonomiky?

Bude naprosto zásadní, jak se čínské vládě podaří zvládnout transformaci hospodářství a prosadit tolik potřebné reformy, které mají vést sice k nižšímu, ale zato zdravějšímu růstu HDP. Dosud byl tento růst tažen masivními vládními investicemi (hlavně do infrastruktury) a exportem. Nyní se čínská vláda snaží více podpořit růst domácí spotřeby.

Nicméně je třeba vzít v úvahu, že čínská ekonomika musí vykazovat natolik vysoký růst HDP, aby vytvářela dostatek pracovních míst. Jakmile by totiž lidé neměli práci, mohlo by to vést k sociálním nepokojům a toho se čínská vláda snaží vyvarovat. Čína vstupuje do nové etapy. Ze „světové továrny číslo jedna“ se touží stát standardní vyspělou ekonomikou s plně rozvinutou infrastrukturou. Země ovšem musí řešit zásadní problémy v oblasti ochrany životního prostředí, zdravotnictví, stárnutí populace nebo urbanizace.

Přeměnu ze světové dílny na velkého spotřebitele doprovází růst platů…

Mzdové náklady rostou v Číně tempem okolo deseti procent ročně, čínská vláda čelí zvyšujícím se nákladům na výrobu. Jediným řešením je tedy zvýšení produktivity práce a výroba zboží s vyšší přidanou hodnotou. To bude nahrávat zahraničním, a tedy i českým firmám, pro které se nabízí příležitosti v dovozu high-tech produktů a vyspělých technologií, především v oblasti ochrany životního prostředí, robotiky a automatizace. Uvolněné pracovní síly by čínská vláda nejraději přesunula do oblasti služeb, které se nyní v Číně velmi rozvíjejí a kde se rovněž nabízejí příležitosti pro české firmy.

Nakolik z Číny kvůli rostoucím nákladům odcházejí zahraniční výrobci?

Neočekával bych rozhodně nějaké masivní stěhování zahraničních firem z Číny. Společnosti, pro které mzdové náklady tvoří většinu výdajů – například jde o textilní průmysl či obuvnictví – již přesunuly svou výrobu do levnějších destinací, jako je Vietnam, Bangladéš nebo Kambodža. Nicméně pro výrobky s vyšší přidanou hodnotou má stále smysl ponechat své výrobní základny v Číně, a to hlavně z důvodu vyspělé infrastruktury, rozvinutých dodavatelských řetězců, dostatku kvalifikovaných zaměstnanců a především obrovského místního trhu.

Ve kterých odvětvích se českým vývozcům daří v Šanghaji a přilehlých čínských regionech?

Jde o strojírenství – především obráběcí stroje a lisy – dále o subdodávky dílů pro automobilový průmysl, o spotřební luxusní zboží, jako jsou svítidla, sklo, kosmetika nebo sportovní vybavení. Z dalších výrobků bych jmenoval mikroskopy, zařízení pro fotovoltaiku, polovodiče, hudební nástroje, jako jsou klavíry a žesťové nástroje, lůžka a další zdravotnické vybavení a samozřejmě pivo nebo cukrovinky.

Českým firmám se daří i ve službách – ve finančnictví, logistice nebo turismu. Je důležité upozornit, že přes složité certifikace a netarifní překážky a také přes současný pokles je Čína pořád velmi lákavý obrovský trh se spoustou příležitostí. Při správně zvolené obchodní strategii, která je díky místním specifikům velmi odlišná od té evropské, zde mají české firmy se svými produkty a vyspělými technologiemi velkou šanci uspět.

Šance pro české vývozce

České firmy, které vyvážejí do Číny, jsou převážně z  tradičních odvětví, jako je strojírenství a sklářství. V poslední době ovšem přibývají firmy i z potravinářství, spotřebního zboží, elektroniky, letectví, automobilového průmyslu, služeb, zdravotnictví, energetiky, důlních zařízení, hudebních nástrojů.

Většinou mají v Číně svého místního zástupce, případně své vlastní obchodní zastoupení či vlastní výrobní závody. Se zvyšující se kupní sílou čínského obyvatelstva vnímá agentura CzechTrade největší šance pro české firmy v níže uvedených oblastech.

  • Potravinářství – pivo, voda, nealko nápoje, pokrmy pro děti, mléčné produkty, doplňky stravy, cukrovinky.
  • Spotřební/luxusní zboží – nápojové a umělecké sklo, svítidla, bižuterie, přírodní kosmetika, sportovní vybavení včetně malých sportovních letadel, koupelnové doplňky, hudební nástroje.
  • Služby – finanční služby, logistika, IT, e-commerce, turismus, engineering, výzkum/vývoj, poradenství, pohostinství.


Převzato z komerčního vkladu deníku E15. Autor: Tomáš Stingl.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek