Kazachstán zůstává neutrální, vyvážet můžete bez překážek

25. 2. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

K současné válce obchodních sankcí mezi Ruskem a Evropskou unií se Kazachstán nepřipojil. Přesto se krize začíná promítat do růstu cen i konkurence v Kazachstánu, říká vedoucí zahraniční kanceláře CzechTrade v Almaty Antonín Marčík.

Antonín Marčík, vedoucí zahraniční kanceláře Czechtrade v KazachstánuKteré české firmy jsou v Kazachstánu v poslední době úspěšné?
V loňském roce působilo na kazašském trhu už okolo 40 firem s českou účastí. Z projektů v poslední době mohu namátkou zmínit například dodávku kompletní plnicí linky nápojů firmou Nate Chotěboř. Firma Fans projektovala a dodala chladicí věže pro několik kazašských elektrárenských komplexů.
ČKD Group se svojí dceřinou firmou Codeco Kazachstán dokončila bytový komplex v největším městě Almaty. Společnost Favea zase staví farmaceutický závod na výrobu tekutých injekčních přípravků. Dlouhodobě se v Kazachstánu daří také společnosti Home Credit, která tu působí již od roku 2005 a nabízí půjčky a prodej na splátky.

Co lídr českého průmyslu, automobilka Škoda Auto?
Ta od roku 2005 spolupracuje s kazašským výrobcem automobilů, který ve svém závodě v Usť-Kamenogorsku vyrábí pět modelů škodovek. V současné době staví nový závod na výrobu automobilů, což pomáhá financovat Komerční banka a česká pobočka Raiffeisenbank.

Přibyly nějaké nové zakázky při návštěvě českého prezidenta Miloše Zemana a doprovodné podnikatelské mise loni v listopadu?
Ano, české firmy podepsaly řadu smluv a memorand v oblasti dodávek strojírenských, zemědělských a zbraňových technologií. Celkový objem těchto projektů a dodávek by měl dosáhnout až 450 milionů dolarů. Jde například o zbrojařskou společnost Sellier & Bellot, Frýdlantské strojírny, Škodu Vagonka nebo společnost Bauer Technics, která postaví v Kazachstánu dvě zemědělské farmy.

Obsazení Krymu vyvolalo paniku Kazachů

Kazachstán je úzce obchodně provázán s Ruskou federací. Jak se do obchodu promítá současná krize evropsko-ruských vztahů?
Samozřejmě má vliv i na Kazachstán. Chřadnoucí ruská ekonomika, odtok kapitálu z Ruska, klesající cena ropy ve světě a další ekonomické vlivy sankcí se významně projevují na zvyšování cen v celém regionu a poklesu kurzu rublu. Ten přitom vytváří tlak i na kurz kazašského tenge. S poklesem rublu klesá cena ruského zboží, které začíná být v Kazachstánu levnější než zboží místních výrobců a má také významný vliv na obchodní bilanci obou států. Toto bylo také podstatným faktorem při devalvaci tenge v únoru loňského roku.

Jaký je oficiální postoj Kazachstánu k odvetným obchodním opatřením vůči Evropské unii?
K odvetným sankcím Ruska vůči EU se nepřipojil. Zboží do Kazachstánu je možné vyvážet nadále bez omezení. V poslední době se však začínají projevovat problémy při přechodu zboží přes rusko-běloruskou hranici. Rusko zde totiž zavedlo celní opatření proti možnému reexportu z Běloruska.

Jak vnímají krizi kolem Ukrajiny řadoví Kazachové?
Je potřeba si uvědomit, že v Kazachstánu žije významná ruskojazyčná menšina, která dosahuje téměř 30 procent populace. Etnických Kazachů je 65 procent. Kazachstán se od samého počátku ukrajinského konfliktu drží „neutrální pozice konstruktivního nevměšování".

První reakcí Kazachů na obsazení Krymu Ruskem byla panika, k jejímuž uklidnění moc nepřispívala ostrá prohlášení směrem ke Kazachstánu od některých ruských politiků, například od radikála Žirinovského. Situace se však rychle zklidnila a sám kazašský prezident Nazarbajev se začal velmi aktivně zapojovat do mírových jednání mezi Ukrajinou a Ruskem.

Kvůli celní unii dočasně vzrostlo clo

S Ruskou federací se mezitím Kazachstán stále více propojuje obchodně. Nejprve to bylo už v roce 2010 prostřednictvím celní unie, kam vstoupilo také Bělorusko. Jaké to mělo obchodní důsledky?
Na začátek je nutno říct, že již samotný vstup do celní unie byl pro Kazachstán ekonomicky nevýhodný - roste import nad exportem do Ruska a Běloruska, což způsobila nízká konkurence místních výrobců a rozměry ruské ekonomiky. V roce 2013 dosáhlo záporné saldo z pohledu Kazachstánu při obchodu se zbylými dvěma členy celní unie víc než 12,4 miliardy dolarů.

Pro české vývozce mělo zásadní dopad to, že tyto státy přijaly společný celní sazebník, zrušily vzájemně většinu celních bariér a v roce 2011 zrušily na společných hranicích celnice. V Kazachstánu se tehdy ale zvýšila střední úroveň cel z 6,2 procenta na 10,6 procenta. Teprve v průběhu letošního roku by měla opět klesnout na hodnotu kolem šesti procent.

Letos na celní unii navazuje ještě ambicióznější projekt - vzniká Eurasijská hospodářské unie, která přibrala do společného obchodního prostoru ještě Arménii a Kyrgyzstán. Co to přinese?
Stojí za to si připomenout, že tato unie je založena na čtyřech základních svobodách, na svobodě pohybu zboží, služeb, kapitálu a pracovní síly. Na konkrétní vyhodnocení dopadů vzniku unie je prozatím brzy, nicméně obecně je možné říci, že její vznik na české vývozce zásadnější vliv mít nebude.

V roce 2015 je navíc očekáván vstup Kazachstánu do Světové obchodní organizace (WTO), a proto by měla být změkčena některá stávající ochranářská opatření – například podmínky procentního národního zastoupení v rámci státních zakázek.

Pozor na razítko v registrační kartě

V rozlehlém Kazachstánu jsou dvě hlavní obchodní centra – nové hlavní město Astana a dřívější metropole Almaty. Které z těchto měst doporučujete jako obchodní základnu?
Zda vybrat Astanu, nebo Almaty, to záleží na zaměření obchodu. Pokud budete směřovat na státní zakázky a státní firmy z energetického sektoru, doporučuji spíše hlavní město Astanu, kde jsou převážně sídla těchto firem, sídlí zde vláda a jednotlivá ministerstva.

Almaty doporučuji v ostatních případech, protože je stále byznysovým a finančním centrem Kazachstánu. Je to největší město země, kde v současnosti oficiálně žije 1,6 milionu obyvatel, neoficiální údaje říkají dokonce 2,5 až 3 miliony obyvatel. Také zde sídlí národní banka i většina centrál komerčních bank.

Jakou formu dopravy zboží do vzdálené středoasijské republiky obvykle čeští vývozci volí?
Nejvíce je pro dopravu do Kazachstánu využíváno železniční spojení, které je prozatím nejlevnější a poslední dobou i relativně rychlé. Na druhém místě je doprava po silnici, na třetím pak doprava letecká. Poslední dobou se hlavně pro dopravu větších celků a kontejnerů využívá také kombinovaná doprava lodní a železniční z námořních přístavů Baku do Aktau. Do Baku je potom možné využít nového železničního spojení z Turecka.

Nakolik slouží Kazachstán i jako dopravní spojení pro obchod s Čínou?
Kazachstán má poslední dobou ambice stát se pro spojení Evropy s Čínou největším logistickým uzlem. Vkládá miliardy dolarů do budovaného silničního koridoru z Evropy do Číny, takzvané Hedvábné stezky. Úsek přes Kazachstán měří téměř tři tisíce kilometrů a jeho stavba by měla být letos dokončena.

V posledních dvou letech nabývá na významu také železniční spojení západní Evropa - Čína s trasou přes Kazachstán až do čínského přístavu Lien-jün-kang. Trasa přes Kazachstán vede nejčastěji severním koridorem, který sestává z dvoukolejné elektrifikované trati vybavené moderními automatizovanými systémy.

Nakolik pokrývá kancelář problematiku Uzbekistánu a dalších středoasijských republik, kde zatím CzechTrade nemá přímé zastoupení?
Zahraniční kancelář v Almaty zatím nabízí služby českým firmám pouze v Kazachstánu. V minulých letech jsme sice poskytli některé služby i v zemích sousedících s Kazachstánem, byly to ale spíše výjimky a jednalo se o návaznou službu pro českou firmu, které jsme předtím pomáhali v Kazachstánu. Domnívám se, že pokud by tak CzechTrade v budoucnosti chtěl učinit, musel by přímo v Uzbekistánu nebo dalších zemích otevřít svoji kancelář.

Kontakt do Kazachstánu

Na zahraniční kancelář CzechTrade v Almaty se s dotazy ohledně exportu do Kazachstánu či investic v něm můžete obrátit prostřednictvím e-mailové adresy almaty@czechtrade.cz. Informace naleznete také na webu www.czechtrade.kz.


Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15. Autor rozhovoru: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek