Krispol Store: Když v tom lítáte, motýlky vám dávají křídla

28. 7. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Módní doplněk výhradně ke smokingu či fraku? Zapomeňte. České motýlkářství Krispol Store učí muže a ženy nosit motýlky třeba ke košili a kraťasům.

PolivkaA módní edukace slaví úspěch. O barevné motýlky s pestrými vzory je prý mezi Čechy výrazně větší zájem než před třemi lety, kdy dílna v Praze vznikla.

Nápad na šití motýlků se zrodil v hlavě Kristiána Polívky v roce 2013. „O rok později, 21. června 2014, jsme prodali první kousek a od té doby v tom lítáme,“ říká zakladatel Krispol Store.

Kristián Polívka neměl až do roku 2014 s šitím nic společného. Pracoval jako provozní v pražské restauraci. Motýlky nosil v zaměstnání, jenže se mu zdálo, že na trhu chybějí kousky, které byodpovídaly jeho vkusu – tedy neformální, ale zároveň takříkajíc en vogue a chic.

„Potřeboval jsem něco méně formálního a více volnočasového, než co nabízely české obchody. Chtěl jsem, aby se mi motýlek líbil a zároveň se hodil k naší práci. Rozhodl jsem se, že si to zařídím sám. Oslovil jsem paní z textilní průmyslovky, která mi motýlky šila a zároveň naučila šít mě. Neměl jsem ale moc volného času, takže jsem se učil po nedělích,“ směje se.

Na uživení to nebude?

Šití bral zpočátku jen jako koníčka. Rozhodně ho nenapadlo, že by ho byznys s módními doplňky mohl živit. Když v roce 2014 nabídli své první výrobky na design marketu, zájem zákazníků ho zaskočil. „Ušilo se čtyřicet motýlků, které se okamžitě prodaly. Zájem po design marketu byl tak velký, že za další dva měsíce už jsme potřebovali nový prostor na dílnu, protože doma už jsme to nezvládali,“ vzpomíná.

V tu chvíli se rozhodl, že pro něj bude Krispol store prací na plný úvazek. Dnes se výrobě motýlků, košil, kapesníků či kravat věnují v dílně na pražském Novém Městě dvanáct hodin denně, sedm dní v týdnu. V týmu jsou kromě něj dvě šikovné švadleny.

Vstupní kapitál bývá podmínkou pro úspěšný start podnikání, Krispol Store však patří ke šťastným výjimkám. „Jediné, za co jsem na začátku utratil vlastní peníze, byl domácí šicí stroj, který mám dodnes. Dal jsem za něj tehdy 2500 korun. Nebrali jsme si na rozjezd ani žádný úvěr,“ dodává Polívka.

Pestré barvy i motivy

Neformálnost. Slovo, které zřejmě nejlépe vystihuje produkci prvního tuzemského motýlkářství specializovaného na výrobu ručně šitých bow tiesz českých látek a doma navržených vzorů. Z ohlasů zákazníků vyplývá, že je také jeho největší devízou.

PolivkaNetradiční motivy a pestré vzory jdou proti tomu, jak jsou po desetiletí chápány společenský styl a elegance v odívání, ale zároveň dodávají motýlkům neobvyklý šmrnc a grácii.

Motýlek má podle Kristiána Polívky podtrhovat vaši osobnost. A není podstatné, zda ho nosíte do práce ke košili a džínům nebo jen tam, kde se gentlemani scházejí výhradně ve fraku nebo ve smokingu.

Kristián Polívka nechce být vnímaný jako módní policajt: „Jsem zastáncem toho, ať si lidé vezmou na sebe, co chtějí, respektive co unesou. O tom móda přece je. Když se v tom budou cítit dobře a oblečení je čisté a upravené, je to v pořádku.“

„Jedna zásada by ale měla přece jen platit. A to, aby se člověk při vhodné příležitosti oblékl vhodně. Pokud jdete do státní opery a v dress code na pozvánce je napsáno black tie, tak je jasné, že nemůžete uhnout,“ doplňuje.

Polívkovo motýlkářství klade důraz na originalitu. Nikoho nekopírují, majitel ale zároveň odmítá, že by v Krispol Store nastavovali módní trendy. „Ty určují především naši zákazníci,kteří přijdou, a sami nám říkají, jaké motivy by chtěli a co by se jim líbilo,“ usmívá se.

Pro nejmenovaného klavírního virtuosa například vytvořili celou kolekci motýlků na jeho turné. Na každém z koncertů se před diváky předváděl s motýlkem s jiným hudebním vzorem. Dlouholetým zákazníkem Krispol Store je například také známý milovník okřídlené okrasy kardiochirurg Jan Pirk.

Otevřeme se světu

Šedesát procent produkce Krispol store představuje výroba na zakázku. I proto chce Kristián Polívka v budoucnu pokračovat výhradně v ručním šití. Motýlky, které se vyrábějí v malých sériích, se v e-shopu či kamenném obchodě nedaleko pražské Výtoně prodávají za jednotnou cenu 630 korun. Hedvábné pak stojí necelou tisícovku.

„Neděláme žádné velké série. Od každého motýlku ušijeme maximálně deset kusů. U některých košil jde maximálně o čtyři kusy, respektive jednu verzi košile ve čtyřech velikostech S, M, L a XL,“ dodává.

Kristián Polívka se dlouho bránil tomu, aby se motýlky prodávaly jinde než v pražském obchodě, který je zároveň dílnou, a na stránkách krispolstore.cz, jenže s rostoucí popularitou přibývá zájemců mimo metropoli, a dokonce i za hranicemi České republiky.

7000 – tolik se za tři roky prodalo motýlků firmy Krispol store. Roční obrat firmy se pohybuje ve statisících korun.

„Mimochodem jsme se dostali do velmi výhodné pozice. Když si chtějí lidé koupit v Praze motýlka, tak je z módních pánských obchodů, jako je Le Premier, posílají – pokud mají zájem o něco originálního – rovnou k nám,“ prozrazuje.

A jak vidí majitel Krispol store budoucnost své firmy? „Budoucnost nechávám otevřenou, ale kromě toho, že bych měl rád ještě jednu dílnu a obchod v centru Prahy, kde je větší kupní síla, zřejmě se budeme muset více otevřít světu,“ říká Polívka.

Výrobky Krispol store se dnes prodávají například ve slovenském hlavním městě. Zájem ale projevili i zákazníci v Polsku nebo Španělsku. A reference spokojené klientky je přivedla dokonce do Japonska.

„Kontaktovali nás i z Tokia. Japonci mají obecně rádi věci z Evropy. Jakási redaktorka tamního časopisu si u nás koupila motýlek a přivezla si ho domů. Jediné, co se jim nezdálo, byla prý podezřele nízká cena,“ směje se.

Reference od zákazníků ostatně Kristián Polívka považuje za nejlepší marketing. Jinak Krispol Store využívá především prezentaci na sociálních sítích – a to Facebooku a Instagramu – a v médiích, která ovšem není třeba oslovovat. Módní magazíny či televize mají o příběh Krispol store i názory jeho majitele, jehož vnímají jako módního gurua, zájem samy.

Výhodou Polívky je možná i to, že za úspěch nepovažuje vydělávání milionů, ale možnost dělat to, co ho bezvýhradně baví a naplňuje. „Za celé tři roky jsem do práce nešel s tím, že bych se do ní netěšil. A to je pro mne ta největší odměna za to, čeho jsem zatím dosáhl,“ dodává.

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jakub Procházka. Foto: Martin Pinkas.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek