Kolumbijci zrušili dvě třetiny cel

4. 11. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Stát se ekonomickou trojkou Latinské Ameriky, tak zní ambiciózní cíl Kolumbie. A je reálný. Hospodářství roste rychlostí kolem 4 procent. Vláda spouští investice za 17 bilionů pesos, které mají vytvořit 320 tisíc pracovních míst. Zahraniční firmy láká rušení cel či daňové úlevy, uvádí vedoucí kanceláře CzechTrade v Bogotě Jiří Jílek.

Vedoucí kanceláře CzechTrade v Bogotě Jiří JílekJaká je současná kondice kolumbijské ekonomiky?
Kolumbie je počtem obyvatel čtvrtý nejlidnatější trh v celé Americe – po Spojených státech, Brazílii a Mexiku.

Počtem 48 milionů obyvatel již předstihla Argentinu a má ambici stát se třetí největší ekonomikou Latinské Ameriky z pohledu HDP. Má k tomu veškeré předpoklady.

V posledních letech vykazuje průměrný hospodářský růst ve výši 4,5 procenta. V první polovině letošního roku 2015 jsou to tři procenta.

Během posledního roku ale došlo k oslabení kolumbijského pesa vůči americkému dolaru o přibližně 35 procent, což komplikuje situaci s dovozy ze zahraničí a také narušuje plán investic kolumbijské vlády.

Ta v letošním roce 2015 přišla s balíčkem opatření nazvaným Pipe 2.0. Co program přináší?
Vládní plán pro zvýšení produktivity a zaměstnanosti Pipe 2.0 obsahuje peníze ve výši 16,8 bilionu pesos, to je v přepočtu zhruba 145 miliard korun. Má vygenerovat více než 320 tisíc nových pracovních míst. Plán má pomoci udržet ekonomický růst 3,5 procenta v letošním roce a podpořit růst v letech příštích.

Tato iniciativa je zaměřena na vytváření investic v různých odvětvích: výstavba škol, silnic, domů ve vesnických oblastech, poskytování zvýhodněných úvěrů na bydlení v městech, nulové dovozní clo na suroviny pro průmysl, daňové prázdniny při výstavbě hotelů. V těžebním a energetickém průmyslu jde o zachování výroby, uvolnění podmínek na průzkum těžby ropy (prodloužení doby průzkumné fáze) a zachování tarifních výhod pro investice v těžebním průmyslu.

České firmy mají možnost se podílet na jednotlivých projektech formou subdodávek. Kolumbijská strana má zpracované pobídky, ale z pohledu českých investorů se jako omezující jeví neexistence dohody o ochraně investic. Expertní jednání o její podobě bohužel dosud nebyla zahájena.

V roce 2013 začala platit dohoda o volném obchodu mezi EU a Kolumbií (a také Peru). Jaké výhody přináší českým exportérům?
Po vstupu dohody v platnost v srpnu 2013 bylo okamžitě zrušeno dovozní clo do Kolumbie u 65 procent položek celního sazebníku a u zbylých položek se dovozní clo postupně snižuje. Nejdelší přechodné období je u zemědělských výrobků, kdy bude clo sníženo na nulu až v roce 2028. Dohoda také postupně přináší další výhody v podobě jednoduššího přístupu k veřejným zakázkám a usnadňuje zahraniční investice.

Snaží se zajistit vyšší úroveň ochrany práv k duševnímu vlastnictví nebo odstranění některých technických opatření, která ztěžují obchod. Je patrný trend zvyšujícího se zájmu o evropské výrobky, cla již v převážné většině nezatěžují vývozy, což je určitě dobrá zpráva pro naše podnikatele a firmy.

Co se týká českých značek, určitě nejznámější jsou v zemi auta Škoda. Stoupá jejich prodej a jsou vidět v ulicích. Mnoho lidí také zná české pivo.

Desítky let v Kolumbii působí ozbrojené gerily. V jaké fázi jsou vyjednávání o mírové dohodě s FARC?
Nedávno došlo v jednáních o mírové dohodě s FARC (Revoluční ozbrojené síly Kolumbie) k výraznému posunu. Vyjednávací týmy se v Havaně domluvily na nejzazším termínu podpisu konečně mírové dohody, mělo by k němu dojít nejpozději v březnu příštího roku. V souvislosti s touto dohodou se očekává další nárůst zahraničních investic.

Loni v roce 2014 investovaly zahraniční firmy v Kolumbii přes 16 miliard dolarů, což bylo zhruba na stejné úrovni jako v roce 2013. Investiční klima v zemi nejvíce limituje nepříznivá vnitropolitická bezpečnostní situace a možné sabotážní akce gerily, s tím souvisejí rizika investic do energetiky, těžebního průmyslu a infrastruktury.

O Kolumbii se hodně mluví v souvislosti právě s násilím a drogovými gangy. Jaká je ale realita běžného života?
Je pravda, že v médiích se o Kolumbii mluví často v těchto souvislostech. Realita je ovšem odlišná. Stoupá zájem o kolumbijské turistické destinace, do země přijíždí každoročně stále víc turistů a celebrit. Aktuálně se v Kolumbii natáčí nový film Mena s Tomem Cruisem v hlavní roli. V září 2015 proběhla premiéra celovečerního snímku Colombia Magia Salvaje, který ukazuje krásy kolumbijské přírody a má sloužit k propagaci Kolumbie v zahraničí.

Kolumbijci milují fotbal a hodně lidí se zajímá o kulturu a literaturu. Příkladem je nedávné vystoupení českého Tria Guarneri de Prague v Bogotě, jejichž koncert zaplnil celé divadlo Teatro Colón, a skladby českých klasiků jsou velmi oblíbené. Také prezentace děl českých spisovatelů na knižním veletrhu v Bogotě, především Franze Kafky a Milana Kundery, vyvolala velký ohlas. Kolumbijci si tak žijí svým životem a umějí si ho užívat.

Jako správní Latinoameričané. Jak jejich mentalita ovlivňuje obchodní vztahy?
Milují telefonování, posílání zpráv přes aplikaci WhatsApp, daleko méně pak reagují na zaslané e-maily. A nejraději se osobně stýkají. Pokud to jde, je nejlepší si domluvit osobní schůzku a projednat vše potřebné. Často se stává, že člověk odchází z jednání s pocitem vítězství, vše je domluveno a nic nebrání v realizaci obchodu.

Tento pocit pak vystřídá jiný, kdy se dalekosáhle řeší detaily spolupráce a vše zabere podstatně více času, než jsme zvyklí od nás z Evropy. Občas se také stává, že vyjednáváte o spolupráci a místní firma se vám na určitý čas úplně odmlčí a pak s vámi začne znovu komunikovat. Možnou radou tedy je: Obrňte se trpělivostí a budete odměněni. Určitě to stojí za to.

Co vyvážejí Češi?

Největším českým exportem do Kolumbie v loňském roce 2014 byla dodávka parního turbosoustrojí společnosti Doosan Škoda Power pro elektrárnu Termotasajero II u města Cúcuta. Aktuálně se jedná o výstavbě dalšího bloku této elektrárny a Škoda Power má velkou šanci získat další kontrakt.

V oblasti čištění a úpravy vod je úspěšná firma Intecha, která nedávno prezentovala svoje moderní technologie místním firmám. V Kolumbii už působí například také firma Medin, výrobce lékařských nástrojů, která spolupracuje s lokálním partnerem a svoje obchodní aktivity propojila se školením kolumbijských lékařů. Mnoho dalších českých firem je ve fázi dojednávání spolupráce s kolumbijskými partnery.

Čeští výrobci přitom mají Kolumbii co nabídnout. K hlavním českým exportním komoditám tradičně v posledních letech patří také kosmetické přípravky, hračky, kovové konstrukce, elektronika, motory, náhradní díly na dříve dodané stroje a zařízení. Ke spotřebitelům putují třeba sušené mléčné výrobky, česká piva, bižuterie a další.

Aktuálně největší příležitosti jsou v oblasti energetiky (zařízení pro tepelné elektrárny a malé a střední vodní elektrárny), technologie pro životní prostředí (čistírny a úpravny vod, likvidace odpadu), v IT a ICT průmyslu (software na zakázku, síťová řešení), v potravinářském průmyslu (mléčné výrobky, pivo), v obranném a bezpečnostním průmyslu a zdravotnictví.


A jaké je povědomí běžných Kolumbijců o Česku?
Je velmi zajímavé, že mnoho Kolumbijců nemá představu, kde se přesně nachází Česká republika, ale prakticky všichni znají Prahu. Uznale hovoří o její krásné architektuře, historii a v této souvislosti také většinou zmíní Franze Kafku, nejoblíbenějšího a nečtenějšího českého autora v Kolumbii.

Co se týká českých značek, určitě nejznámější jsou v zemi auta Škoda. Stoupá jejich prodej a jsou vidět v ulicích. Mnoho lidí také zná české pivo. Odborníci pak mají povědomí o kvalitě českých soustruhů, zbraní, bižuterie a skla.

Kontakt do Kolumbie

S žádostí o pomoc při vstupu na kolumbijský trh se můžete obrátit na zahraniční kancelář agentury CzechTrade v Bogotě. E-mail je jiri.jilek@czechtrade.cz.


Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek