Kontejnerový terminál v přístavu Paranaguá ve státě Paraná se stal druhým největším v Brazílii

10. 12. 2014

  • Země: Brazílie
  • Datum zveřejnění: 09.12.2014
  • Zdroj: Estadao

Během tří let kontejnerový terminál v Paranaguá snížil čekací dobu lodí na jednu třetinu, zdvojnásobil svou kapacitu a stal se 2. největší v zemi.

Před třemi lety převzal řízení TCP (Terminal de Contêineres de Paranaguá) v přístavu Paranaguá (federální stát Paraná), Luiz Antonio Rodrigues Alves, který zcela změnil pracovní mantru v rámci společnosti. Za prvé, investuje do rozšíření a modernizace terminálu. Za druhé nastavil profesní dráhu pro zaměstnance (celkem 800), a za třetí, vytvořili bonusy pro ty, kteří zlepší jednotlivé úrovně produktivity. Strategie byla tak úspěšná, že průměrný měsíční pohyb kontejnerů za hodinu vzrostl o 183 %. V roce 2010, ještě před tím, než fond Advent International koupil 50 % z TCP, to bylo 30 kontejnerů za hodinu. Nyní je to 85 za hodinu. To znamená, že loď s 900 kontejnery dříve strávila na mole 30 hodin a nyní to je pouze 11 hodin. „Toto snížení času znamenalo úsporu ve výši R 120 mil. BRL ročně," řekl Alves.Ilustrační obrázek

Zkrácení doby, kterou plavidlo čeká na břehu, je zásadní výhodou terminálu v konkurenčním boji o nové zákazníky. Každá hodina stojí majitele plavidla 6 000 dolarů. Hlavní konkurenti pro TCP jsou moderní terminály Itapoã a Navegantes, v Santa Catarina.

V současné době je TCP na druhém místě mezi největšími kontejnerovými terminály v Brazílii, hned za terminálem v Santosu (Sao Paulo). Aby terminál dosáhl na druhou pozici, společnost investovala 365 mil. BRL na expanzi mol a nákup nového vybavení (doplnili 104 strojů – dříve disponoval terminál pouze 30 kusy vybavení). Díky těmto investicím téměř zdvojnásobili kapacitu terminálu.

Společnost také zvýšila objem nákladu, přijíždějící do terminálu po železnici, a to výstavbou nové železnice vedoucí rovnoběžně s existující linkou. Přibližně 23 % veškerého nákladu určeného na expoert je do TCP přepravováno po železnici, pro srovnání v terminálu Santos je to pouze 5 %. Cílem pro příští rok je zvýšení objemu kontejnerů přepravených po železnici o 40 %. „To bude představovat denně o 100 kamionů méně na silnicích," říká Alves.

Tím ale expanze terminálu nekončí. Nový projekt TCP předpokládá investici ve výši 1,1 miliardy BRL, z toho 540 mil. BRL do roku 2018. Cílem je přizpůsobit terminál na flotilu lodí dlouhých 360 m, říká Alves. „To znamená zvětšení hloubky přístupového kanálu, více mol a více zařízení." Podle Alvese, tak získá terminál novým projektem další doky (220 m), vzroste na 1 099 m délky. Prostor nutný pro manipulaci a skladování kontejnerů se zvětší z 320.000 m² na 500.000 m². Kapacita terminálu tak bude 2,5 milionu TEU (jednotka objemu kontejnerové přepravy). Dnes terminál nemůže přijímat velké lodě, ve srovnání se zbytkem světa jsou terminály v Brazílii velmi malé.

Dokončení rozšíření Panamského průplavu, které je naplánováno na příští rok, vedlo k závodu o modernizaci a rozšíření kontejnerových terminálů, aby byly schopny přijímat plavidla nové generace (obrovské nákladní lodě 366 m dlouhé a 51 m široké). Proto majitelé kontejnerových terminálů již připravují projekty na rozšíření a posílení mol, prohloubení kotvišť a koupi větších zařízení. Podle Brazilské asociace přístavních terminálů (ABTP - Associação Brasileira de Terminais Portuários), představují plánované projekty investice ve výši 7 miliard BRL v tomto odvětví.

Zpracovalo zahraniční zastoupení CzechTrade v Sao Paulu.



Tisknout Vaše hodnocení: