Korporace v Česku pomalu následují západní trend, na zavádění inovací si najímají externí firmy

21. 8. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Velké firmy mohou delegovat stále víc svých činností na jiné podniky. Část velkých českých společností začala využívat možnosti přenést na externí firmy i své inovační aktivity. Od roku 2008, kdy se koncept v Česku objevil, proto vzniklo již pět samostatných agentur, jež jsou schopny vytvořit start-up doslova na míru toho kterého klienta. Zatímco ale v případě korporací může snaha o inovace narážet na těžkopádnost velké instituce, nevýhodou start-upů často bývá jejich neozkoušený obchodní model.

Největší z nich je společnost Creative Dock. Ta mezi roky 2014 až 2016 svůj obrat znásobila téměř sedmkrát z patnácti na sto milionů korun.

„Dnes tvoří korporace de facto sto procent našich klientů, stavíme jim start-upy na míru, velké společnosti poskytnou know-how a kapitál, start-up flexibilitu a orientaci na zákazníka,” říká Pavel Zábrodský, zástupce pro vztahy s veřejností společnosti Creative Dock. Ta stojí například za projektem skupiny Home Credit Zonky. Platforma pro zprostředkování půjček nicméně za rok 2016 prodělala přes 60 milionů při necelých desetimilionových tržbách. Start-upy tedy mohou přinést do jisté míry novátorskou službu, obchodní úspěch se ale hned dostavit nemusí.

„V Česku chybějí desítky let vývoje nějakého startupového prostředí, spolupráce v určitém ekosystému,” připomněl již dříve pro E15 specifika českého trhu investor Jan Zadák. Inovačním agenturám navíc někdy chybí podrobná znalost v průmyslu, podotýká mluvčí energetické skupiny Innogy Martin Chalupský. „Mnohdy nezvažují omezení vlivů regulace či specifika fungování českého trhu,” dodává Chalupský.

Koncept inovačních agentur vznikl ve Spojených státech a pojí se zejména s americkou agenturou IDEO. Její metodika klade velký důraz na rychlé vytváření prototypů a postupné vylepšování produktů. V Česku se jejím modelem inspirují kromě zmíněné společnosti Creative Dock i Ideasense, 2FRESH, Court of Moravia či Direct People. 

Převzato z deníku E15, autor: Michal Španěl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek