Království náhrdelníků a náušnic expanduje do Itálie

15. 4. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Království náhrdelníků a náušnic expanduje do Itálie Český výrobce předstihl konkurenci nejenom díky kvalitě svých výrobků, ale také pružností a dodržováním dohod s odběrateli. I proto firma získala ve spolupráci s agenturou CzechTrade zajímavou zakázku v Itálii.

Výroba bižuterie má na Jablonecku dlouhou tradici. Jedním z jejích významných pokračovatelů se v roce 1993 stala společnost AG Plus založená dvěma majiteli, Jiřím Odvárkou a Petrem Votýpkou.

V současné době má firma 87 zaměstnanců a dává práci také velkému počtu externích pracovníků podle potřeby vlastní výroby.

AG Plus, dílna„Z prvopočátku naší existence byla hlavním výrobním sortimentem firmy AG Plus pouze výroba štrasových polotovarů, jako jsou štrasové rondelky, kuličky, našívací kameny v kotlíku, řetězy, kovová a plastová borta,“ vyjmenovává Kateřina Březovská z obchodního oddělení společnosti AG Plus.

„Nicméně v posledních letech se rozšířila vlastní výroba štrasové letované bižuterie, jako jsou náhrdelníky, náramky, čelenky, náušnice, brože, vlasové spony a podobně. Ty více reagují na měnící se trendy v bižuterii a stávají se tak každodenní součástí ženy, která se chce líbit a dodat svému vzhledu na atraktivnosti,“ dodává Kateřina Březovská.

Typickým zákazníkem štrasové bižuterie a polotovarů jsou svatební salóny, oděvní firmy, velkoobchodníci s bižuterií a bižuterními doplňky, sportovní kluby, výrobci tanečních dresů, obuvnické firmy a koncoví výrobci fantazijní bižuterie.

Základním prvkem všech výrobků jsou strojně broušené skleněné kameny v různých tvarech. Právě výbrus těchto kamenů přispívá velkou měrou k finálnímu třpytivému vzhledu všech štrasových výrobků. Tyto kameny jsou pak ručně, popřípadě strojově, zasazeny do mosazných kotlíků.

Nekonečná škála vzorů

„Polotovary mohou být již v této chvíli prodávány ostatním výrobcům bižuterních výrobků nebo jsou dále následnou technikou bižuterního měkkého pájení pomocí cínové pájky sestaveny do rozličných tvarů a forem dle návrhů vzorkařek. Tím vzniká finální produkt,“ popisuje Kateřina Březovská výrobu.

Finálním a nezbytným krokem je pokovení kovových částí výroku. Společnost disponuje galvanizačními lázněmi jako je stříbro, zlato, rhodium, rhutenium a další. Tyto pokovy dodávají výrobkům finální vzhled a poskytují jim základní ochranu proti vlivům prostředí jako je voda, sluneční záření, vlhkost a podobně.

O počtu výrobků se přitom příliš nedá mluvit. Šíře sortimentu štrasových výrobků je totiž velice rozmanitá díky možnosti kombinace barev kamenů, galvanizace, tvarů či velikostí kamenů.

AG Plus, dílna„Na přání zákazníka se denně vzorují nové tvary a barvy. Dalo by se říci, že z důvodu neustále se rozšiřující nabídky českých i celosvětových výrobců štrasových kamenů a kovodílů nebude nikdy vyčerpána šíře sortimentu, a zákazníci tak mají neustále možnost realizovat své tvůrčí a originální nápady bez omezení,“ vysvětluje Kateřina Březovská.

Firma má rozsáhlou vzorkovnu s nepřeberným množstvím již vyvzorovaných artiklů, kam zákazníci chodí čerpat inspiraci. Mohou si vybrat již existující vzory nebo si sami kombinují nové barvy, zadávají požadavky na úpravu velikosti, délky či jinak navrhují svůj originální výrobek. Tak přetvořením původních vzorků vznikají nové a nové výrobky.

„Firemní vzorkařky vzorují a reagují na požadavky zákazníků, technologicky výrobky přizpůsobují funkčnosti. Každému zákazníkovi se snažíme vyjít vstříc a pružně reagujeme na jeho požadavky,“ popisuje Kateřina Březovská.

Mezi zákazníky společnosti patří i nezávislí módní a oděvní návrháři, jako například Beata Rajská, kteří si vzorují svoje vlastní výrobky. Ty jsou pak prezentovány v rámci různých přehlídek a výstav.

„Pro zajímavost, naše výrobky putují například na kabaretní show v Moulin Rouge či na přehlídky královen krásy,“ upozorňuje Kateřina Březovská.

Většina bižuterie jde na vývoz

Kateřina Březovská, AG PlusO českou bižuterii je zájem po celém světě. Z výroby AG Plus putuje do Severní i Jižní Ameriky, celé Evropy, Severní Afriky, Turecka, Japonska, do zemí Dálného Východu a dalších regionů. Podíl exportu na celkovém obratu firmy je 60 procent.

„Ale je nutno dodat, že významné procento tuzemského obratu, které se realizuje přes místní české firmy, pokračuje dále mimo Českou republiku,“ doplňuje Kateřina Březovská.

Mezi jednotlivými regiony přitom existují výrazné rozdíly v preferencích zákaznic. „Česká klientela vždy byla a zůstává střídmější. Nejoblíbenější je klasická krystalová štrasová bižuterie s povrchovou stříbrnou úpravou. Svým vzhledem je velmi populární mezi nevěstami,“ porovnává Kateřina Březovská.

Barevnější bižuterie má podle ní své zastoupení zejména pro společenské příležitosti jako jsou plesy, oslavy, módní přehlídky a podobně, kde je bižuterie pečlivě sladěna s barvou oblečení.

„Evropské zákaznice mimo ČR se nebojí výstřelků a originálnosti jednotlivých kousků, které zaujmou na první pohled. České zákaznice oproti tomu preferují drobnější, méně nápadnou bižuterii,“ podotýká Kateřina Březovská.

I české zákaznice si však podle ní našly cestu k barevnější fantazijní bižuterii a čím dál více kladou důraz na kvalitu zpracování a galvanizace. Velmi oblíbenou se stává velmi kvalitní odolná rhodiová povrchová úprava výrobků.

Díky dceřiné společnosti Elegant nabízí podnik zákazníkům také velmi široký sortiment ruční výroby mačkaných a broušených skleněných knoflíků. Počátky této výroby sahají až k 19. století. Jedná se o výrobu s vysokým podílem ruční práce, a díky šikovnosti malířek vznikají velmi zajímavé dekory všech možných barev včetně zdobení pravým zlatem a platinou.

Knoflíky zaujaly v Itálii

AG Plus, produktyPrávě knoflíky se staly předmětem obchodu, který firmě pomohlo do Itálie zprostředkovat zastoupení agentury CzechTrade v Miláně. AG Plus díky tomu začala spolupracovat s tamní společností D.E.B., která působí na italském trhu čtyři desetiletí.

Původně vznikla jako výrobce polyesterových materiálů pro módní průmysl. S příchodem čínské konkurence přesunula tuto výrobu do vlastního závodu do Maďarska a zabývá se výrobou a dodávkami knoflíků pro významné módní domy v Itálii, Evropě a USA.

Spolupracuje s řadou významných italských módních domů jako například se společností Dolce & Gabbana. Italský klient, společnost s obratem 6 milionů eur, má v Itálii 25 zaměstnanců, v Maďarsku dalších 20.

„Majitel společnosti projevil zájem o české štrasové knoflíky, které doposud společnost objednávala v Itálii, ale nebyla s kvalitou výroby příliš spokojena,“ vysvětluje Ivana Třosková ze zastoupení CzechTrade v Miláně.

Díky CzechTrade navázal italský odběratel spolupráci se třemi českými výrobci. Po roce si však svoji pozici udržel jen AG Plus. „Firma byla ze tří vybraných společností jediná, která spolupracuje dobře, a dodávky probíhají bezchybně,“ popisuje Ivana Třosková.

„Naopak další dva podniky nedokázaly reagovat včasně na požadavky klienta, komunikace z jejich strany vázla a často byla výroba zavřena (pracovní doba končila již v patnáct hodin,  což bylo pro klienta nevyhovující). Zástupci společností nereagovali ani na mobilních telefonech,“ popisuje Ivana Třosková nedostatky některých českých dodavatelů.

Právě flexibilní přístup a kvalitní výroba, jak v případě zakázky pro Itálii předvedla společnost AG Plus, dávají podle odborníků malým a středním firmám šanci prosadit se i na těch nejnáročnějších zahraničních trzích.

Dalibor Dostál

Videoreportáž z firmy AG Plus

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek