Krize je pryč, české firmy začínají expandovat na zahraniční trhy

5. 6. 2014 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Krize je pryč, české firmy začínají expandovat na zahraniční trhy Po letech úspor a propouštění se tuzemská ekonomika nadechuje k růstu. Firmy kromě domácího trhu hledají stále častěji příležitosti také v zahraničí. Objevují nejenom nové trhy, ale vracejí se i na pozice, které v minulých letech musely kvůli krizi vyklidit.

Údaje o vývoji tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) i vývoje exportu v prvních třech měsících letošního roku svědčí o růstu tuzemské ekonomiky. V prvním čtvrtletí dosáhl přebytek obchodní bilance v národním pojetí 50,1 miliardy korun, což představovalo meziroční zvýšení o 16,1 miliardy. Od začátku roku stoupl vývoz meziročně o 16,1 procenta. „Potvrzuje se, že čeští exportéři dokázali zareagovat na zvyšující se poptávku na okolních trzích a dostat své produkty k zákazníkům. V tomto směru se opět nejvíc dařilo automobilovému průmyslu, tradičnímu tahounovi českého exportu," říká Otto Daněk, místopředseda Asociace exportérů.

HDP se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o 2,5 procenta. Rostl tedy o půl procenta rychlejším tempem, než předpokládal předběžný odhad. V mezičtvrtletním srovnání rostl HDP o 0,4 procenta. Tuzemská ekonomika podle údajů Českého statistického úřadu v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla nejvíc za poslední tři roky, výší hrubého domácího produktu tak zůstala již pouze 0,3 % pod úrovní třetího čtvrtletí roku 2011, po kterém postupně sklouzla opakovaně do recese. V aktuálním čtvrtletí přitom těžila z rostoucí zahraniční i domácí poptávky a také z velice nízké srovnávací základny, neboť loňské první čtvrtletí bylo z hlediska ekonomického výkonu nejslabší za poslední čtyři roky.

„Česká ekonomika míří po hubených letech opět vzhůru. Dobrá čísla přicházejí z českého průmyslu a pomalu utrácet začínají i české domácnosti. Náš průzkum mezi šéfy nejvýznamnějších tuzemských firem ukazuje, že letos budou české podniky ve svých investicích ještě opatrnější, ale již se chystají na výraznější expanzi, kterou plánují v následujících letech. Přispět k tomu jistě má i oživení na exportních trzích. Po loňském poklesu letos očekáváme růst eurozóny o více než procento," říká Jiří Moser, řídící partner PwC Česká republika.

„Česká ekonomika rostla v úvodu letošního roku ještě rychleji, než jsme se dosud domnívali. Svým meziročním růstem dokonce po delším období předčila růst slovenské ekonomiky, i když jen nepatrně. Pozitivním rysem je navíc fakt, že oživení je založeno na širokých základech," doplňuje Patrik Rožumberský, ekonom české UniCredit Bank.

Rozjiždějí se i firmy

globus 350Fakt, že ekonomika po období recese začíná opět zrychlovat, potvrzují svým počínáním i české firmy. Například český internetový obchod Bonami zaměřený na bytové doplňky chce v Polsku získat na tři sta tisíc nových zákazníků. Firma vstoupila na polský trh v minulých dnech a na spuštění e-shopu Bonami.pl čekalo na pětadvacet tisíc předregistrovaných členů.

Bonami v Polsku zahajuje se shodným sortimentem jako nabízí v Česku. Postupem času se však nabídka bude přizpůsobovat vkusu polských zákazníků. „Nechtěli jsme polským členům nabízet něco polovičatého, takže od prvního dne nabídneme stejný počet kampaní jako v ČR, samozřejmě plně v polštině – tým jsme rozšířili o rodilé Poláky. Polskou mutaci startujeme z Česka, odkud řešíme kompletní agendu včetně nákupu, logistiky nebo marketingu,“ komentuje zakladatel Bonami Václav Štrupl.

Do Polska Bonami expanduje jen necelý rok a půl po svém startu v České republice, kde byl obchod spuštěn v lednu 2013. „Model, kdy každý den nabízíme nové krásné věci za smysluplné ceny, se v Česku osvědčil. Polsko bylo, jako velký a současně blízký trh, od začátku v plánu jako další země pro rozšíření,“ doplňuje Václav Štrupl, bývalý spolumajitel internetové agentury H1.

Ne v pozici nováčka, ale tradičního exportéra, který po odeznění krize upevňuje svoji pozici na trhu, se rozhlíží strojírenská společnost ZKL po trhu v Brazílii, kde pracuje pilotním projektu soudečkových těsněných ložisek. Mírný pokles prodeje v předchozích letech byl kompenzován nastavením nového obchodního modelu. Hlavním cílem společnosti je otevření vlastní kanceláře ZKL v Brazílii, včetně rozšíření personální základny, především po technické stránce a zaměření na koncové zákazníky.

„Tento trh má velký potenciál a výrazným impulsem by měl být pro ZKL pilotní projekt, který rozvíjíme ve spolupráci s důležitou místní důlní společností, která vlastní několik hrudkoven," říká Jiří Prášil, generální ředitel koncernu ZKL. „Vyvinuli jsme pro ně speciální řešení na míru s využitím soudečkových ložisek s těsněním. To brání průniku rudného prachu, který součástky obrušuje a ničí. Životnost klasických ložisek je tak v těchto podmínkách velmi krátká,“ dodává.

Koncern ZKL má na českém i zahraničním trhu bezmála sedmdesátiletou tradici. Tento strojírenský podnik je největší výrobce velkorozměrových soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě. Jeho obchodní aktivity však středoevropské teritorium výrazně převyšují a v současné době podniká ve více než 70 zemích.

Výrazný růst díky zahraničním projektům očekává rovněž společnost LogicPoint zaměřená na systémy pro řízení vztahů se zákazníky. Zvyšování zisku chce dosahovat nejenom na českém trhu, ale i díky zahraničním aktivitám. „Veškerou energii věnujeme podpoře agresivního růstu a tvorbě strategie pro expanzi na českém a slovenském trhu. Nevynecháme ale ani možnosti nových trhů mimo tyto země,“ říká spoluvlastník firmy Michal Abraham. Firma si růst slibuje nejenom od teritoriálního rozšíření, ale také od zavádění nových produktů a služeb.

K návratu na pozice vyklizené v průběhu krize se nadechla síť autobazarů AAA Auto. Ta v polovině května oficiálně uvedla do plného provozu svou první znovuotevřenou pobočku v Maďarsku. Ještě před oficiálním startem prodeje si zákazníci z Fótu u Budapešti odvezli 279 aut.

Znovudobývání maďarského trhu

Tamní autocentrum má celkovou plochu 25 tisíc metrů čtverečních a čtyři desítky  zaměstnanců. Společnost se chystá otevřít v blízké době v Maďarsku i další pobočky, první na řadě by měla být autocentra v Györu a Kecskemétu, pro které nyní hledá vhodné prostory.

„Otevření nové pobočky pro Budapešť ve Fótu je jasným potvrzením našeho návratu na maďarský trh,“ uvádí generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová a navazuje: „Dokonce ještě před oficiálním zahájením prodeje jsme byli zahlceni množstvím zákazníků, kteří měli zájem si u nás zakoupit automobil. Zájem byl vyšší, než jsme očekávali. Díky této bezpříkladně vysoké poptávce jsme nyní na dobré cestě ke splnění našeho cíle nabízet z naší pobočky tisíc vozů během prvního roku.“

Český autobazar se chce od místní konkurence odlišovat nabídkou „mladších“ vozů s nižším počtem najetých kilometrů. Bude rovněž poskytovat služby jako například výkup vozů za hotové, mobilní výkup v místě určeném zákazníkem, stejně jako nabídku produktů pro financování nákupu vozu na splátky od největších splátkových společností na trhu. V Maďarsku společnost provozovala v letech 2006 až 2009 postupně až sedm poboček, kvůli krizi se však odtud stáhla.

Další růst ve všech zemích, kde působí, si AAA Auto slibuje od vstupu do nového segmentu, prodeje ojetých elektromobilů. Chce se stát jedničkou v oblasti prodeje elektromobilů z druhé ruky ve středoevropském regionu. Momentálně proto testuje inovativní elektromobil amerického výrobce Tesla Model S. “Nejnovější údaje říkají, že jen v Německu je již v provozu přes 100 000 elektromobilů, což by mohlo indikovat, jaký vývoj můžeme v nejbližších letech očekávat v České republice a v Maďarsku,” uzavírá Karolína Topolová.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek