Letecké společnosti z Blízkého východu přehnaly svoji expanzi a musí šetřit

30. 3. 2017

  • Země: AE - Spojené arabské emiráty
  • Datum zveřejnění: 30.03.2017

Trojice společností z Blízkého východu − Emirates Airlines, Etihad Airways a Qatar Airways − během minulých let pořádně zamíchala leteckým dopravním byznysem. Levnými letenkami i kvalitním servisem na vybavených palubách odlákala zavedeným evropským aerolinkám miliony pasažérů.

Ale časy se mění. Nadbytek přepravních kapacit na globálním trhu, ale i tlak nízkonákladových dopravců pociťují také "dravé" blízkovýchodní aerolinky provozující největší flotilu obřích letounů na světě. Zhoršující se ekonomické ukazatele je přiměly šetřit. Začínají propouštět a odkládají nákup nových letounů k pramalé radosti Airbusu a Boeingu.

"Jsem si jist, že letecké společnosti ze Zálivu se budou chovat racionálněji. Jak říkáme v Německu, žádný strom neroste do nebes," komentuje v listu Handelsblatt Carsten Spohr, šéf Deutsche Lufthansa.

Tři hlavní letecké společnosti ze Zálivu by mohly ušetřit, pokud by se dostaly pod střechu jednoho holdingu. Tamní vlády se k tomu odmítají vyjadřovat, ale − jak poznamenávají experti − nemohou věčně ignorovat skutečnost, že těsně vedle sebe vyrostly tři významné letecké společnosti životně závislé na světovém trhu.

Samotný region, kde sídlí, je nikdy nemůže uživit. Ve Spojených arabských emirátech, kde mají centrálu Emirates a Etihad, žije jenom devět milionů obyvatel. Přibližně tolik má Londýn s nejbližším okolím. "Z ekonomického i strategického hlediska by měla spolupráce, či dokonce spojení Etihadu s Emirates bezesporu smysl. Ale musela by se překonat také vzájemná řevnivost, což není jednoduché," podotýká Gerald Wissel z hamburské firmy Airborne Consulting.

Zásadní obchodní manévr chystá společnost Etihad. Nedávno oznámila, že její dosavadní šéf, Australan James Hogan, během letošního druhého pololetí skončí. Podrobnosti nesdělila.

Přitom Hogan vybudoval z regionálního dopravce globálního hráče s více než 120 letadly. Koupil menšinové majetkové podíly ve ztrátových společnostech Air Berlin a Alitalia. Kapitál Etihadu je také přítomen v Air Serbia nebo v indické Jet Airways.

V poslední době se spekuluje o tom, že Etihad prodá svých 29,2 procenta v Air Berlin Lufthansa. S tím, že Arabové převezmou veškeré dluhy Air Berlin a současně navýší kapitál Lufthansy tak, aby v tomto vlajkovém německém dopravci získali zhruba desetiprocentní podíl. Etihad by se tak vydal podobnou cestou jako Qatar Airways, které drží dvacetiprocentní podíl v International Airlines Group, pod jejíž střechou jsou irská Aer Lingus, British Airways a dvě španělské společnosti − Iberia a low cost Vueling.

Evropské aerolinky považují arabskou konkurenci za nekalou. Podle nich těží z výhod, které jí skýtají státní subvence. Společnosti Lufthansa, Air France, KLM a další ve svém dopise, který koncem února adresovaly bruselské komisařce pro dopravu Violetě Bulcové, uvedly, že během posledních let byly nuceny kvůli levné konkurenci zrušit přes třicet destinací na Blízkém východě, v Indii a několika dalších asijských zemích.

Evropská komise podle agentury Reuters pracuje na změnách zákona, které by umožnily uvalit sankce na neevropské společnosti těžící ze státních subvencí a v krajním případě jim odebrat letová práva.

Tisknout Vaše hodnocení: