Letošní Černý pátek v USA přinese české skleničky na whisky

7. 10. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Listopadový den temně nazvaný Black Friday je v Severní Americe ve skutečnosti obchodní událostí roku. A právě v ten den vrhne na tamější trh půl milionu luxusních skleněných odlivek česká firma Crystalite Bohemia. Ta plánuje posílit svou ofenzivu v zámoří také otevřením pobočky v New Yorku.

Na pátek 27. listopadu 2015 připadla v zámoří tradiční událost Black Friday. Za skoro hororovým názvem se ale ve skutečnosti skrývá proslulý maloobchodní výprodej, který tradičně přitáhne do amerických obchodů zástupy natěšených zákazníků. Tato akce začíná vánoční sezonu a bývá dnem, kdy mají americké obchody největší tržbu v roce.

Na toto datum také načasovala start své nové obchodní ofenzivy česká sklářská firma Crystalite Bohemia. Na pultech řetězce Hudson's Bay, který provozuje víc než 300 obchodů v USA i v Kanadě, nabídne přes půl milionu odlivek z českého křišťálu.

Připravili jsme jeden tvar odlivky – klasické sklenice na whisky – s osmi různými dekory, vytvořenými diaritovou technologií. Osmidílná sada je v dárkovém balení," popisuje projekt obchodní ředitel firmy Crystalite Bohemia Tomáš Fiřt. Hodnota kontraktu dosahuje více než 12 milionů korun. „Zakázka je pro nás velmi cenná, dosud jsme se na podobné akce s našimi výrobky nedostali. Dodávka je součástí velkého sklenicového projektu Cheers, jehož se účastní několik výrobců skla," dodává Fiřt.

Po propadu dolaru vzali trh útokem Číňané

Česká firma tak zahajuje jakýsi comeback na severoamerický trh. Už tam sice 15 let spolupracuje s dovozcem Lifetime Brands (dříve Mikasa) a před krizí tam utržila celkem téměř osm milionů dolarů. „V oblasti takzvaného giftwaru, tedy dekoračního skla, se ale situace dramaticky změnila v roce 2008, kdy výrazně propadl dolar.

Tím se staly nejen naše, ale i ostatní evropské sklárny pro Spojené státy drahé. Toho využili čínští producenti, kteří díky masovým investicím do technologií i do vzdělávání odborníků naše pozice velmi rychle obsadili," vysvětluje Tomáš Fiřt, „ale jak ukazují poslední roky, příznivější kurz ruku v ruce s kvalitou a designem situaci obracejí ve prospěch evropských výrobců."

Firma se proto rozhodla zřídit v New Yorku vlastní pobočku. Ta bude koordinovat dosavadní spolupráci s Lifetime Brands, hledat další zákazníky v USA i v Kanadě a zajišťovat účast na tamějších veletrzích. Pobočku chce česká firma otevřít v dubnu příštího roku 2016. Crystalite Bohemia si tak mimo jiné v zámoří plánuje vynahradit dlouhodobé výpadky dodávek na ruský a ukrajinský trh.

České sklo v USA pojmem není, Crystalite to chce změnit

Na rozdíl od arabských nebo východoasijských zemí nemá ve Spojených státech pojem „české sklo" nijak zvláštní punc. „Pro nás to znamená, že výrobky označujeme značkami našich severoamerických velkoodběratelů a balíme je i do jejich značkových obalů. Historii českého křišťálu tam dlouhodobě drží tamější dovozci, jako jsou Mikasa, Lenax, Waterford nebo Shannon a další.

Ač se různí čeští výrobci snažili na tomto trhu prosadit se pod vlastní značkou, dosud se to nikomu zcela nepodařilo. O to větší je to pro nás výzva," vysvětluje Tomáš Fiřt s tím, že v rámci newyorské pobočky bude fungovat i showroom, který nabídne Američanům český křišťál přímo pod originální značkou Crystalite Bohemia.

„V oblasti nápojového skla nám konkurují například francouzský Arc, společnost Nachtmann/Spiegelau nebo český Crystalex. Srovnatelnou kvalitu jako my dokážou nabídnout především slovenské sklárny Rona. My se chceme na americkém trhu etablovat jako značka nabízející kvalitní, tradiční i moderní výrobky. Nesměřujeme do low-cost řetězců, kterým jde zejména o nízkou cenu, ale k zákazníkům, kteří hledají kvalitu a design," shrnuje Tomáš Fiřt.

Crystalite Bohemia

Společnost podnikatele Lubora Cervy provozuje sklárny ve dvou lokalitách. Závod ve Světlé nad Sázavou se zaměřuje na linkovou výrobu nápojového a dekoračního skla. Sklárna v Květné, která má tradici už od konce 18. století, a je tak nejdéle fungující sklárnou na českém území, vyrábí ruční sklo. V Květné probíhá i dekorace výrobků z obou závodů. Firma vyrábí z ekologicky šetrné bezolovnaté skloviny crystaline.

Celkově společnost zaměstnává přes 700 zaměstnanců a generuje obrat přibližně 40 milionů eur ročně. Vyváží do 52 destinací světa. K nejúspěšnějším patří aktuálně íránský trh, kde se díky uvolnění měny, snížení cla a otevření trhu pro export z Evropy meziročně objem zakázek zvýšil o 200 procent. Například kolekce roku 2015 nazvaná Metropolitan byla designována právě přímo pro íránský trh. Šlo tam už přes 120 tisíc kusů tohoto souboru.


Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek