Levná ropa stáhla Kanadu do recese

7. 10. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Druhý velký severoamerický trh letos trochu doplatil na to, že hodně spoléhá na těžební průmysl. Atraktivitu Kanady by ale v blízké době mohla zvednout chystaná smlouva o volném obchodu s Evropskou unií.

Kanada se především díky těžbě ropy, uranu i kovů vypracovala až do elitního klubu G8 nejvyspělejších zemí světa. Její trh s 35 miliony spotřebitelů je bez debat schopný pozřít jakýkoli typ kvalitního zboží, v letošním roce 2015 ale kanadskou ekonomiku přibrzdil střemhlavý pád cen ropy.

Právě na těžbě především v provincii Alberta, která produkuje čtyři pětiny kanadské ropy a plynu, stála prosperita země. Ještě v roce 2013 si mohl těžební průmysl připsat tržby v závratné výši 133 miliard kanadských dolarů.

Jenomže pak vypukla obchodní válka, kterou potichu vyhlásila severoamerickým těžařům Saúdská Arábie. Ta začala manipulovat cenou ropy na světových trzích tak, aby se už kanadským a americkým firmám nevyplácelo ji na svém kontinentu těžit. Z ropných písků se získává složitým a nákladným způsobem, takže pro těžaře v Kanadě je cena zřejmě už pod 60 amerických dolarů za barel ztrátová. Ropa typu Brent se přitom v těchto dnech prodává jen zhruba za pouhých 45 dolarů.

Naopak Saúdové prý dokážou z pouště barel ropy vytěžit s náklady už někde kolem deseti dolarů. Chtěli proto podržet cenu dole tak dlouho, dokud severoameričtí konkurenti nezačnou houfně krachovat.

Spekulace s cenou se ale Saúdům vymkla z rukou a dnes již nikdo nedokáže odhadnout, jak se na světových trzích dál ceny vyvinou. A severoameričtí těžaři naopak zatím vykazují překvapivou schopnost přežít.

Západ těží, východ vyrábí

Menší příliv petrodolarů je ovšem znát. Investice do ropného průmyslu pro rok 2015 v Kanadě meziročně klesly o 30 procent. Přesto je právě těžební průmysl stále první adresou, kam mohou mířit čeští dodavatelé.

„Ropa se těží jak konvenční metodou, tak v poslední době hlavně z ropných písku. To vyžaduje obrovské investice do technologií a zařízení. Jen pro ilustraci, aby se ropa vytěžená z písků vyčistila a mohla se potrubím transportovat do rafinerií, musí projít takzvaným upgraderem. Postavit ho stojí podle velikosti někde mezi pěti až 15 miliardami dolarů," říká Jaroslav Jelínek, vedoucí kanceláře české proexportní agentury CzechTrade v Calgary.

„Veškerá výroba je v Kanadě soustředěna hlavně na východě - tedy v provinciích Ontario a Quebec. Do západních provincií, kde se koncentruje těžba nerostného bohatství a dřeva a kde se daří také zemědělství, se proto musejí stroje a technologie dovážet. A to buď z východní Kanady, z USA či z ostatních zemí světa," říká Jaroslav Jelínek s tím, že v tom vidí příležitost pro české firmy. Podle něj jsou ale nevyužité příležitosti i v dalších odvětvích.

Podle Jelínka navíc čeká obchod s Evropou uvolnění. „Blíží se finalizace smlouvy CETA mezi Kanadou a Evropskou unií. Smlouva odbourá většinu celních bariér a zjednoduší obchod mezi oběma stranami. Je proto třeba, aby se české firmy nyní vážně na Kanadu zaměřily, jelikož ostatní země EU už tak učinily," zdůrazňuje Jelínek.

I přes útlum skončil rozpočet v přebytku

Statisticky Kanada vysílá rozporuplné signály. Zatímco ještě v roce 2014 vyrostla ekonomika země o 2,3 procenta, letos v roce 2015 se kvůli zlevnění ropy propadla do recese. Na kanadské firmy také nepřímo dopadá nepříznivý vývoj v Číně.

V minulých dnech ale zase mohla kanadská vláda své obyvatele potěšit zprávou, že rozpočet v minulém fiskálním roce (do konce března 2015) skončil přebytkem 1,9 miliardy kanadských dolarů. To je první přebytkový rozpočet po šesti letech. Přispěly k němu vyšší příjmy z daní a nižší výdaje státu. Kanadě také pomohl prodej jejích akcií automobilky General Motors.

Příznivá zpráva je dar z nebes pro konzervativního premiéra Stephena Harpera, který bude ve volbách 19. října usilovat o čtvrté zvolení do funkce. Harper řekl, že je nulová pravděpodobnost, aby rozpočet spadl do deficitu, přestože ropa zlevnila. Kanada tak může být mimo jiné inspirací pro ČR, která má opačný přístup. Česká vláda pravidelně sestavuje deficitní rozpočet, přestože česká ekonomika solidně roste.

Kam dodávat

Dopravní infrastruktura
Kanadská dopravní síť a navazující infrastruktury procházejí v současné době rozsáhlou výstavbou a modernizací. O téměř devět kilometrů se prodlužuje metro v Torontu. Mezi zajímavé projekty patří nový most spojující kanadský Windsor a americké město Detroit přes stejnojmennou řeku.

Lehké kolejové tratě se stavějí například v oblasti olejářského města Edmonton, u hlavního města Ottawy nebo v Torontu. Pro české firmy, které jsou v tomto odvětví velmi zkušené, se otevírají možnosti například při dodávkách ocelových konstrukcí nebo částí kolejových vozidel.

Letecký průmysl
Kanada je pátým největším světovým výrobcem letadel a leteckých součástek. Prakticky veškerý letecký průmysl je koncentrován v okruhu 30 kilometrů kolem velkoměsta Montreal.

Zdravotnický a farmaceutický průmysl
Kanaďané dovezli jen v sezoně 2013 léky a zdravotnické vybavení za 450 milionů dolarů, český podíl na tomto importu je ale zatím relativně malý.

Těžební průmysl
I přes problémy s levnou ropou je stále těžba hlavním motorem kanadského hospodářství. Rozehrány jsou investice v horentní výši 220 miliard kanadských dolarů. Zahrnují ropovody, zpracovatelské technologie nebo dopravní systémy.

Nejde jen o ropu a plyn. Velké projekty jsou například i na těžbu niklu a mědi v lokalitě Nunavik nebo na těžbu zlata a diamantů v zálivu James Bay. Velkou vizí je The Plan Nord, který zahájila vláda provincie Quebec v roce 2011 a který má v této oblasti podpořit rozsáhlou těžbu niklu, zinku, železné rudy či uranu.


Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek