Libye: Očekávaný vývoj v teritoriu

8. 4. 2014

10.1. Významné události v následujícím roce a jejich dopady na ekonomickou sféru země

Po dobře zvládnutých svobodných parlamentních volbách v červenci 2012 se očekává, že v průběhu první poloviny roku 2013 připraví a rozhodne 60-členný výbor jmenovaný Všeobecným národním kongresem (parlamentem) o nové ústavě. Vedle diskuse o budoucím státním zřízení (parlamentní republika nebo konstituční monarchie) je zásadní zejména otázka role islámu v nové ústavě a obecně v libyjském právu. Podle islamistů má právo vycházet přímo z náboženského práva šarí’a, podle liberálnějších skupin by mělo být islámské právo „pouhou“ inspirací. Klíčové bude i to, jak výrazná bude očekávaná decentralizace země (včetně větší nezávislosti při poskytování služeb veřejného sektoru menšími územně správními celky) skládající se ze tří socioekonomicky značně rozdílných regionů, a to nejlidnatějšího Tripolska v severozápadní části země, ropou nejbohatší Kyrenajky na severovýchodě pouštního Fezzánu pokrývajícího jižní část Libye. Každopádně se dá očekávat, že orgány místní a regionální samosparávy i neformální struktury by se měly stát mnohem významnějšími činiteli vnitřní politiky v zemi, než tomu bylo za Kaddáfího éry.

zpět na začátek

10.2. Trendy, vstup země do mezinárodních uskupení, přijetí nových zákonů, daní apod.

Aktuální situace v Libyi z hlediska právního a institucionálního rámce je charakteristická paradoxem, který spočívá v zhájení poměrně rozsáhlé institucionální transformace při zachování stability dosavadního práva, a to ve všech ostatních oblastech nezasahujících politické instituce.  

Po volbách v červnu 2012 by havním úkolem nového Nejvyššího národního kongresu a jím jmenované vlády jakožto dvou základních článků legislativní a výkonné moci mělo být vypracování a přijetí nové ústavy a na ní navazujících zákonů. Na základě dosavadního vývoje však lze předpokládat, že to bude proces značně komplikovaný a z krátkodobého hlediska s nejistým výsledkem, zejména pokud jde o udržení centralizované moci nad celým územím Libye a s tím související kontrolu příjmů z těžby ropy a plynu. Již nyní jsou patrné separatistické a blíže nespecifikované federalistické tendence zejména v jižních a východních oblastech země.

zpět na začátek

10.3. Nové možnosti pro český export či jinou ekonomickou spolupráci s ČR

Nové možnosti se mohou vyskytovat kromě jiného i v následujících oblastech:

1) Vodohospodářské pojekty (viz přílohy)

2) Zdravotnictví a farmaceutika (viz příloha)

Doplňující souborové informace

zpět na začátek

Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

Tisknout Vaše hodnocení: