Lídrem rakouského maloobchodu je skupina Spar a Billa, Billa se zároveň snaží ovládnout online prodej potravin

11. 8. 2016

  • Země: AT - Rakousko
  • Datum zveřejnění: 11.08.2016

Z nejnovějších dat jednoznačně vyplývá, že o rakouský maloobchodní trh se dělí společnost Billa se skupinou Spar (pro účely tohoto průzkumu do skupiny Spar-Märkte nebyly zahrnuty řetězce Eurospar ani Interspar). Billa v Rakousku spravuje maloobchodní plochu o rozloze téměř 580 000 m2 a je jasným lídrem ve Vídni a také na východě země. Skupina Spar, s plochou zaujímající téměř 520 000 m2, má naproti tomu nejsilnější zastoupení na západě. Mezi další důležité řetězce patří Merkur, Hofer, Penny Markt či Adeg.

 

Čím dál tím více odborníků z maloobchodní branže však nyní upírá svoji pozornost na snahy Billy a Merkuru prosadit se v online prodeji potravin. Předseda představenstva Alain Caparros oznámil, že z rakouské Billy hodlá skupina REWE, pod kterou Billa spadá, udělat vlajkovou loď online prodeje potravin a stát se tak jedničkou na rakouském trhu. Rakouská zkušenost pak půjde vzorem pro následnou strategii expanze celého koncernu, který vidí budoucnost v tzv. multichannel (objednat si online, vyzvednout v obchodě). Zároveň se snaží skupina REWE upevnit postavení na svých trzích před vstupem amerického online giganta Amazon, který plánuje se svojí online fresh strategií dobít Německo. O Rakousko zatím gigant neprojevil zájem, proto se představenstvo Billy řídí heslem "Kdo dřív přijde, ten dřív mele".

 

Další trend, který hýbe rakouským maloobchodem, je BIO "šílenství". Raketový růst zažívá značka Ja! Natürlich, jejíž tržby v roce 2015 dosáhly 352 milionů euro. Růstu pomohlo především rozšíření portfolia, více získané plochy v řetězcích Billa a také všeobecný trend bio a vegan života v Rakousku. Jak říká sama ředitelka této značky Martina Hörmer "Citlivost na BIO produktu v posledních letech v Rakousku značně vzrostla, díky čemuž roste BIO-trh třikrát rychleji než ten s tradičními potravinami.". Výrobky značky Ja! Natürlich jsou nyní dodávány do řetězců Billa, Merkur, Bipa či Adeg. Značka nabízí přes 1 300 výrobků a jen v následujícím roce se chystá na trh uvést dalších 50 nových druhů zboží. Nejsilnějším segmentem je pak ovoce a zelenina, který tvoří celou čtvrtinu obratu.

 

shopping-1165437_960_720 (1).jpg

 

Zdroj: REGAL DAS Fachjournal für Markenartikel und den modernen Einzelhandel

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade ve Vídni.

 

Tisknout Vaše hodnocení: