Lukáš Sedláček (ELAI): Podpořme vzdělání a inovace, rozhodnou o přežití firem

3. 11. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

„Inovace rozhodnou ve velmi brzké době o osudu českých firem. Inovovat není luxus, ale naprostá nutnost,“ říká spoluzakladatel a ředitel ELAI (European Leadership & Academic Institute) Lukáš Sedláček. Podpořit inovační podnikání v ČR má mimo jiné za cíl už pátý ročník Týdne podnikání, který od 13. listopadu ELAI pořádá.

Domníváte se, že stát dostatečně podporuje podnikatele a firmy? Nezhoršují se u nás podmínky pro podnikání, neroste byrokracie, nekomplikují se zákony?
Podpora zdaleka není dostačující. Existují sice různé finanční nástroje, ale máte malou šanci je jako začínající podnikatel získat. Nároky jsou na vás kladené vlastně stejné jako na korporace. Náklady a odvody za zaměstnance jsou tak vysoké, že jen málokteří rozjezd přežijí. Nelíbí se mi, že stát podnikatelům a priori nedůvěřuje a vnímá je pouze jako penězovody do státního rozpočtu, nikoliv jako partnery. Ze všech stran cítíte, že úřady jen čekají, na čem vás mohou nachytat. Místo toho, aby se na podnikatele hledělo ze strany státu jako na cennou investici do ekonomiky.

Více o letošním Týdnu podnikání pořádaném ELAI ve dnech 13. až 19. listopadu

Na co by se měli zástupci státu v budoucnu zaměřit, aby podnikatelům neházeli klacky pod nohy, ale naopak jim nabídli pomocnou ruku?
Různě veliké firmy by měly mít různé podmínky a úlevy při podnikání. Začínající podnikatel nemůže alokovat stejné zdroje na odvody a byrokracii jako korporace, je to likvidační a nerozumné. Velmi by také pomohlo, kdyby státní představitelé oceňovali a chválili podnikání, obdobně jako to činí třeba slovenský prezident Andrej Kiska.

Mohou být české firmy konkurenceschopné v globálním měřítku, pokud se více nezaměří na výzkum a inovace? Vidíte v ČR posun k lepšímu?
Nějaký posun pozoruji, ale nijak markantní. Inovace bohužel nejsou pro politiky téma. Právě proto pořádáme jako ELAI také Týden inovací, a to každý rok v květnu. Schopnost inovovat totiž bez nadsázky rozhodne o tom, jaké ekonomice se bude v brzké budoucnosti dařit a jaké nikoliv.

Inovace nejsou jen marketingový tahák

Podle výzkumu ČSOB jsou české podniky „podinvestované“ a nejsou příliš odvážné, pokud jde o investice do nových technologií a inovací. Také kvůli tomu zaostávají za svými konkurenty na Západě. Souhlasíte, že jsou české firmy v tomto ohledu příliš konzervativní a opatrné?
Ano, souhlasím. Inovace považují české firmy často za jakýsi luxus, který není nezbytný pro úspěch firmy. Je to jako když si někdo koupí Porsche, aby se ukazoval před ostatními, ale rychle vlastně jezdit nepotřebuje. V lepších případech se téma inovace používá pouze pro firemní prezentaci jako marketingový tahák pro klienty a k nalákání zaměstnanců. Všechny dynamické firmy na světě ale berou nutnost inovovat naprosto vážně, výzkumná oddělení mají i menší firmy, protože vědí, že inovace rozhodnou ve velmi brzké době o jejich přežití. Inovace není luxus, je to naprostá nutnost.

Jaký je váš názor na dotace, na kterých jsou mnohé české podniky závislé – a to i v oborech, kde nejsou nezbytné? Neexistují vhodnější způsoby financování a podpory podnikání, jež nevytvářejí deformované konkurenční prostředí?
Osobně nic proti dotacím nemám, ale sám jsem je nikdy pro ELAI nečerpal. Je totiž myslím zdravější mít funkční byznys plán a snažit se uživit bez nich, jinak se firma na nich stane závislá a neschopná bez nich přežit v konkurenčním prostředí. Mají myslím smysl v případě, že firma chce inovovat a nemá prostředky na zakoupení potřebných strojů. Velmi dobrým řešením jsou například daňové odpočty na výzkum a vývoj. Dotace by měly být spíše dodatečnou malou pomocí, než finančním základem podnikání.

V Česku není ideálně nastaven systém vzdělávání. Českým firmám stále více chybějí odborníci a kvalifikovaná pracovní síla obecně. Vidíte za poslední léta pozitivní změny v této oblasti?
Změny bohužel neeviduji. Změnit by se mělo hlavně a především to, abychom učili lidi samostatně a sebevědomě myslet, o tom má být primárně vzdělávací systém. My tady děláme z dětí vystrašené papoušky. A pak se divíme třeba tomu, že se bojí inovovat.

Takže nejsme schopni využít skutečný potenciál, který vzdělání pro byznys má? Měla by se například prohlubovat spolupráce vysokých škol či vědeckých pracovišť s firmami? Proč to v Česku nefunguje lépe?
Potenciál bohužel nevyužíváme. Jakmile neučíme lidi kriticky myslet a argumentovat, pak nemáme zaměstnance, kteří dokáží přesvědčit zákazníka, aby koupil naše zboží. Spolupráce univerzit a firem se u nás částečně rozvíjí, ale chybí tu mentalita táhnutí za stejný provaz, zbavení se předsudků a uvědomění, že k efektivní spolupráci se musí obě strany respektovat a hledět na společný cíl.

Správný směr může ukázat Týden podnikání

Pojďme k tomu, co nás čeká v nejbližší době. Můžete stručně představit Týden podnikání (Global Entrepreneurship Week)? Proč jste se rozhodli zapojit do největší světové události věnované podpoře podnikání i Českou republiku?
Největší celosvětová událost na podporu podnikání probíhá od roku 2008, nyní již ve 172 zemích světa. Každý rok má přibližně 50 milionů účastníků. Koná se globálně vždy třetí týden listopadu, cílem je organizovat se širokou škálou dalších partnerů co nejvíce událostí pro podnikatele a lidi, které svět podnikání a startupů zajímá. Snahou je, aby se osoby, které podnikají, navzájem lokálně i globálně více propojovaly, sdílely své zkušenosti, a vytvářely spolu této chvályhodné lidské činnosti podpůrný ekosystém. A to nehledě na to, zda je politici podporují či nikoliv. To se mi líbí.

Akce probíhá v tuzemsku letos už popáté. Jak hodnotíte předchozí ročníky? Splnily vaše představy a očekávání?
Ano, splnily. Každý ročník přinášel stále více doprovodných událostí díky rostoucí síti partnerských organizací, jež je realizují. Účastníci mají tím pádem stále více na výběr kam zajít, pokud jde o témata a formát událostí. Hlavní událost, kterou organizujeme, je také každým rokem větší a se stále lepším obsazením mezinárodních řečníků. Jsem rád především za to, že máme desítky partnerů, na které je spoleh. Eviduji také vzrůstající počet neziskovek a dalších subjektů, které podnikání v ČR rovněž podporují, což mě velmi těší.

Více o letošním Týdnu podnikání pořádaném ELAI ve dnech 13. až 19. listopadu

Jaké jsou na tento každoroční seriál akcí ohlasy z řad firem nebo zaměstnavatelských organizací jako AMSP, Hospodářská komora či Svaz průmyslu a dopravy?
Každý ročník s námi chtějí spolupracovat nebo poskytovat záštitu. Z toho soudím, že vnímají přínos Týdne podnikání pozitivně. Podílejí se na něm, protože nám jde všem o stejnou věc: podpořit všechny snaživé podnikatele v jejich úsilí a dát jim najevo, že si jich vážíme. Kdo někdy podnikal, ví, že to je nelehká činnost.

Představí se stavitel mrakodrapu z 3D tiskárny

Součástí letošního Týdne podnikání je jen v Česku více než 100 akcí. Které z nich byste označil za nejpřínosnější obecně pro tuzemské podnikatele, či specificky například pro startupy?
Je složité vyzdvihovat nějakou akci na úkor ostatních, jejich škála je široká a pestrá. Událostí je tolik, že si podle mého každý najde to, co hledá. Pro startupy bych ale určitě doporučil večerní konferenci hlavní události Týdne podnikání 15. listopadu ve Slovanském domě. Promluví na ni totiž skutečný startupový fenomén, Chris Kelsey. Svůj první startup, v němž zaměstnával přes 60 lidí, založil a prodal v 17 letech. O dva roky později začal se svým novým startupem stavět první mrakodrap na světě vytištěný 3D tiskárnou.

Dozvědí se zájemci o podnikání to nejdůležitější - tedy, jak svůj plán přetavit v konkrétní projekt, případně jak svůj byznys rozjet a vyhnout se překážkám, jež je na startu čekají?
Nepochybně ano. V rámci hlavní události třeba z úst šéfa PayPal pro severní a střední Evropu Matta Komorowského, dále spoluzakladatele Y SOFTu pana Václava Muchny, spolumajitelky Dermacolu Věry Komárové, nebo již zmíněného Chrise Kelseyho. Těm všem se podařilo rozjet mimořádně úspěšné firmy či startupy.

Snažíte se podporovat v Česku právě začínající firmy s inovativními projekty?
Klademe sice silný důraz na startupy, ale Týden podnikání není zaměřen jen na ně, představují totiž velmi malou skupinu podnikání v ČR. Být podnikatelem je sice možná méně atraktivní než být startupistou, ale každý startup je firmou a každý velký startup je korporací. Rozdíl je pouze ve škálovatelnosti produktu či služby a s tím spojeným důrazem na rychlost expanze a zajištění adekvátních financí.

Je tento ročník něčím specifický? Co přesně bude náplní konference ve Slovanském domě či veletrhu Týdne podnikání?
Snažíme se neurčovat jednotné téma pro všechny doprovodné události probíhající v rámci Týdne podnikání, aby si každý našel to své. Téma konference hlavní události bude expanze. Budeme diskutovat o tom, jak vytvářet efektivní a úspěšné strategie, jak opatrně a zároveň dynamicky růst a jak dosáhnout vyšších firemních zisků. Ti, kteří k tématu na konferenci vystoupí, a s nimiž budou moci účastníci diskutovat, patří k nejpovolanějším. Pro účastníky jsme dále přichystali užitečné semináře a veletrhy. Naskytne se jim mimo jiné příležitost k setkání se zástupci českých a zahraničních franšízových firem, např. McDonald´s, Telepizza, Quickwash, Century 21 či Svět zdraví.

 Lukáš Sedláček

Výkonný ředitel a hlavní analytik European Leadership & Academic Institute (ELAI), přednášející na New York University a Anglo-americké vysoké škole, dříve prezident Oxford & Cambridge Alumni Society CR (spolek sdružující absolventy univerzit Oxford a Cambridge v ČR).

Vystudoval mezinárodní vztahy na University of Cambridge a evropská studia na Karlově univerzitě, dříve na ní studoval také obory mezinárodní teritoriální studia, hebreistika a religionistika.

 
Jakub Procházka
Portál BusinessInfo.cz je mediálním partnerem Týdne podnikání 2017.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek